Något konstigt med min V70R - 98

_Hogborg
14 mars 2013 · 15 Inlägg

Tjena!

Kan börja med att säga att detta hände över 30min - 1h..
Låste bilen och gick.

När jag kom tillbaka så kunde jag inte låsa upp bilen med "fjärrkontrollen" till bilen. Och eftersom handtagen är bytt så passar inte nyckeln där i. Fick klättra genom bakluckan men då gick larmet direkt och kan inte stänga av de med nyckeln även om jag sätter in nyckeln i tändningslåset. Kan heller inte öppna dörrarna innifrån pga säkerhetsspärr eller liknande.
Har testat byta batteri i fjärren också!!!

Fick ta bilen på släp till volvo..
Tog även av pluspolen för larmet gick och kunde inte stänga av de, så fort man sätter på pluspolen så går larmet igen.

Var inne på volvo idag och skulle läsa av felkoder men hittade inga. Försökte även att koda in ny "fjärrkontroll" utan någon framgång...
Så just nu står jag med en bil som inte går att låsa.
Kan öppna alla dörrar utifrån förutom förrardörren, den måste öppnas innifrån. Centrallås fungerar ej längre..
Blinkers och helljus fungerar ej heller.

Någon som har haft liknande problem?

Volvo v70r - 1998.

Tack på förhand!
Ha de.

Senast redigerat av _Hogborg (14 mars 2013)

turbodeath
14 mars 2013 · 2 452 Inlägg

nått relä som gett upp då,kollat alla säkringar?brukar ju inte vara att det ska inte gå att koda om en ny dosa ju.

döden kommer tillbaka
_Hogborg
14 mars 2013 · 15 Inlägg

turbodeath skrev:
nått relä som gett upp då,kollat alla säkringar?brukar ju inte vara att det ska inte gå att koda om en ny dosa ju.

Alla säkringar är hela! Kan de vara att de inte går att koda om en dosa som är från volvo i gbg imed att min är importerad?

Phaeton Falgfixaren.se
14 mars 2013 · 647 Inlägg

Ren spontant så låter de som centrallåset..
Hade du nyligen haft motorhuven öppen efter att detta hände ?

Följ min Projekttråd HÄR!
Having a fast SAAB is like coming out of the closet,
You might surprise people, but you're still gay
kallabaz
14 mars 2013 · 362 Inlägg

Det är inte den kända antennringen som gett upp?

Phaeton Falgfixaren.se
14 mars 2013 · 647 Inlägg

kallabaz skrev:
Det är inte den kända antennringen som gett upp?

Om antennringen skulle gett upp skulle fortfarande c-låset fungerat..
Antennringen är mest känt på 850 modellen...

Följ min Projekttråd HÄR!
Having a fast SAAB is like coming out of the closet,
You might surprise people, but you're still gay
_Hogborg
14 mars 2013 · 15 Inlägg

Phaeton skrev:
Ren spontant så låter de som centrallåset..
Hade du nyligen haft motorhuven öppen efter att detta hände ?

Öppnade endast huven efter jag klättrat genom hela bilen för att koppla av pluspolen! sad

Phaeton Falgfixaren.se
14 mars 2013 · 647 Inlägg

_Hogborg skrev:

Phaeton skrev:
Ren spontant så låter de som centrallåset..
Hade du nyligen haft motorhuven öppen efter att detta hände ?

Öppnade endast huven efter jag klättrat genom hela bilen för att koppla av pluspolen! sad

Okej, ofta så gnager gångjärnet till motorhuven sönder kablarna som går till larm o clås.
För reläet och säkringarna till de sitter där uppe vid gångjärnet.. Bara ett tips, kolla där!

*edit*
Sist jag såg din bil, så va huven lite sne ? De är inte så att de är den sidan som
reläerna sitter på som den är sne?

Senast redigerat av Phaeton (14 mars 2013)

Följ min Projekttråd HÄR!
Having a fast SAAB is like coming out of the closet,
You might surprise people, but you're still gay
_Hogborg
14 mars 2013 · 15 Inlägg

Phaeton skrev:

_Hogborg skrev:

Phaeton skrev:
Ren spontant så låter de som centrallåset..
Hade du nyligen haft motorhuven öppen efter att detta hände ?

Öppnade endast huven efter jag klättrat genom hela bilen för att koppla av pluspolen! sad

Okej, ofta så gnager gångjärnet till motorhuven sönder kablarna som går till larm o clås.
För reläet och säkringarna till de sitter där uppe vid gångjärnet.. Bara ett tips, kolla där!

*edit*
Sist jag såg din bil, så va huven lite sne ? De är inte så att de är den sidan som
reläerna sitter på som den är sne?

Hittar ingen sladd/kabel där vid gångjärnet. Bara slang till spolarmunstyckena! hmm

Phaeton Falgfixaren.se
14 mars 2013 · 647 Inlägg

_Hogborg skrev:

Phaeton skrev:

_Hogborg skrev:
Öppnade endast huven efter jag klättrat genom hela bilen för att koppla av pluspolen! sad

Okej, ofta så gnager gångjärnet till motorhuven sönder kablarna som går till larm o clås.
För reläet och säkringarna till de sitter där uppe vid gångjärnet.. Bara ett tips, kolla där!

*edit*
Sist jag såg din bil, så va huven lite sne ? De är inte så att de är den sidan som
reläerna sitter på som den är sne?

Hittar ingen sladd/kabel där vid gångjärnet. Bara slang till spolarmunstyckena! hmm

När du öppnar förardörren så sitter där en runda kontakt. Kolla så kablarna inte blivit klämda i dörren
där och ligger och jordar mot karossen!

När du öppnar dörren, tänds innerbelysningen då ?
Sirenen sitter ju på torpedväggen, har du testat så den fungerar ?

Senast redigerat av Phaeton (14 mars 2013)

Följ min Projekttråd HÄR!
Having a fast SAAB is like coming out of the closet,
You might surprise people, but you're still gay
_Hogborg
14 mars 2013 · 15 Inlägg

Phaeton skrev:

_Hogborg skrev:

Phaeton skrev:

Okej, ofta så gnager gångjärnet till motorhuven sönder kablarna som går till larm o clås.
För reläet och säkringarna till de sitter där uppe vid gångjärnet.. Bara ett tips, kolla där!

*edit*
Sist jag såg din bil, så va huven lite sne ? De är inte så att de är den sidan som
reläerna sitter på som den är sne?

Hittar ingen sladd/kabel där vid gångjärnet. Bara slang till spolarmunstyckena! hmm

När du öppnar förardörren så sitter där en runda kontakt. Kolla så kablarna inte blivit klämda i dörren
där och ligger och jordar mot karossen!

När du öppnar dörren, tänds innerbelysningen då ?
Sirenen sitter ju på torpedväggen, har du testat så den fungerar ?

Ja innerbelysningen tänds. Sirenen har han bytt ut så den sitter vid höger framlampa någonstans hmm

mikael_86
14 mars 2013 · 860 Inlägg

om man säger som så att jag råkade ut för exakt lika dant på min v70R och allt låste sig.... du måste få bilen att svara på den dosan som du hade från början för det är en säkerhets spärr... öppnar du bilen via nykeln när du har låst via dosan innan så går larmet in o klipper allt på hela bilen.... och du måste då låsa upp bilen via just den larm dosan.... för du kan inte stänga av larmet genom att trycka på alla knapparna på dosan med nyckeln i tänningslåset.... det ända du får göra är att stänga hela bilen o se till att ALLT VERKLIGEN ÄR STÄNGT och sen låsa bilen och låsa upp bilen med den dosan du hade innan först då kopplar den bbort larmet och bilen funkar igen.... jag råkade ut för exakt samma sak för 1 v sen o gjorde allt de du sa att du har gjort... men de visade sig att det va knappen man låser upp med på dosan som behövde lödas om så lödde om den och gick sen till där bilen stod och vipps så va allt ordnat igen....  slår larmet till på en V70R så slår den från precis allt....

Volkswagen VW Polo R WRC 2014 "Mini räsern" (2014)
BMW 330D XDrive "Svart räsern" (2014)
Volvo V70 D4 Momentum 2016 "Svarten" (2016)
mikael_86
14 mars 2013 · 860 Inlägg

och ps... jag tror inte ens du får ut några felkoder från bilen när larmet larmar lr något utan du måste helt enkelt få dosan att funka o larma av.... pratade med volvo när de hände med min bil med och man har fortfarande kvar koden i larmdosan ända fram tills det att larmet är avaktiverat = bilen är upplåst... larmet har dessutom eget minne så de spelar ingen roll att du kopplar bort batteriet..

Volvo V70 D4 Momentum 2016 "Svarten" (2016)
BMW 330D XDrive "Svart räsern" (2014)
Volkswagen VW Polo R WRC 2014 "Mini räsern" (2014)
_Hogborg
14 mars 2013 · 15 Inlägg

mikael_86 skrev:
om man säger som så att jag råkade ut för exakt lika dant på min v70R och allt låste sig.... du måste få bilen att svara på den dosan som du hade från början för det är en säkerhets spärr... öppnar du bilen via nykeln när du har låst via dosan innan så går larmet in o klipper allt på hela bilen.... och du måste då låsa upp bilen via just den larm dosan.... för du kan inte stänga av larmet genom att trycka på alla knapparna på dosan med nyckeln i tänningslåset.... det ända du får göra är att stänga hela bilen o se till att ALLT VERKLIGEN ÄR STÄNGT och sen låsa bilen och låsa upp bilen med den dosan du hade innan först då kopplar den bbort larmet och bilen funkar igen.... jag råkade ut för exakt samma sak för 1 v sen o gjorde allt de du sa att du har gjort... men de visade sig att det va knappen man låser upp med på dosan som behövde lödas om så lödde om den och gick sen till där bilen stod och vipps så va allt ordnat igen....  slår larmet till på en V70R så slår den från precis allt....

Hur löddar man de då? smile
Tack för svaret!

Phaeton Falgfixaren.se
14 mars 2013 · 647 Inlägg

_Hogborg skrev:

mikael_86 skrev:
om man säger som så att jag råkade ut för exakt lika dant på min v70R och allt låste sig.... du måste få bilen att svara på den dosan som du hade från början för det är en säkerhets spärr... öppnar du bilen via nykeln när du har låst via dosan innan så går larmet in o klipper allt på hela bilen.... och du måste då låsa upp bilen via just den larm dosan.... för du kan inte stänga av larmet genom att trycka på alla knapparna på dosan med nyckeln i tänningslåset.... det ända du får göra är att stänga hela bilen o se till att ALLT VERKLIGEN ÄR STÄNGT och sen låsa bilen och låsa upp bilen med den dosan du hade innan först då kopplar den bbort larmet och bilen funkar igen.... jag råkade ut för exakt samma sak för 1 v sen o gjorde allt de du sa att du har gjort... men de visade sig att det va knappen man låser upp med på dosan som behövde lödas om så lödde om den och gick sen till där bilen stod och vipps så va allt ordnat igen....  slår larmet till på en V70R så slår den från precis allt....

Hur löddar man de då? smile
Tack för svaret!

Öppna dosan och titta...

Följ min Projekttråd HÄR!
Having a fast SAAB is like coming out of the closet,
You might surprise people, but you're still gay
Drunk A.Sörman
14 mars 2013 · 1 299 Inlägg

Har exakt samma fel på min 855 t5 med larmet. Efter 7h i garaget så löste jag det. Men min dosa funkar inte längre utan får använda nyckel lite jobbigt för dig dock hmm

mikael_86
14 mars 2013 · 860 Inlägg

hmm ja du du får öppna skiten asså dosan.... sen knappen längst upp till höger får man värma lödningarna på igen.... o smällta om dom lite försiktigt.... köpa en ny dosa via volvo kostar bara det 2200kr liksom med allt jobb.... hade precis samma fel på min bil o ja höll på att skita på mig... jag har ju så ja kan låsa upp min dörr iaf... men när ja öppnade dörren med nykeln o larmet gick igång så va ja dum o stängde dörren och tänkte att de funkar väll om man sätter nyckeln i tänningslåset o vrider om bara.... gjorde det o hade precis stängt dörren o vipps så va hela bilen låst o spärrad och gick inte öppna dörren fast man drog upp lås pinnen i dörren då den STÖLD spärrar bilen. trodde ja skulle skita ner mig inlåst i bilen.. så inga dörrar gick o öppna inte ens dra ner rutorna... som tur har ja taklucka som ja kunde öppna och klättra ut genom o låsa upp dörren med nyckeln utifrån o då gick den att öppna men bara den.... sen va de bara o koppla bort batteriet o åka hem o fixa dosan.... när den va fixad gick ja tillbaka satte dit batteriet o tryckte på knappen o jippie den larmade av o funkade igen..... så mitt råd... öppna larm dosan i värm på lödpolerna lite försiktigt runt den knappen och sen testa på nytt... du kan ha sån otur att själva den knappen är trasig... då måste du byta ut den.... en fråga när du tryckte på låsa knappen lät de något från bilen typ att den kunde låsa sig men inte låsa upp?? för på min kunde ja låsa o larma men inte låsa upp den...

Volvo V70 D4 Momentum 2016 "Svarten" (2016)
BMW 330D XDrive "Svart räsern" (2014)
Volkswagen VW Polo R WRC 2014 "Mini räsern" (2014)
mikael_86
14 mars 2013 · 860 Inlägg

heheheh (DRUNK) då har du väll slitit bort själva larm enheten och kopplat förbi den???? sj ville ja inte göra det utan fixade dosan då ja visste att de va den som va felet eftersom ja har modifigierat om den så den passar i en kirnyckel istället....

Volvo V70 D4 Momentum 2016 "Svarten" (2016)
BMW 330D XDrive "Svart räsern" (2014)
Volkswagen VW Polo R WRC 2014 "Mini räsern" (2014)
Phaeton Falgfixaren.se
14 mars 2013 · 647 Inlägg

mikael_86 skrev:
hmm ja du du får öppna skiten asså dosan.... sen knappen längst upp till höger får man värma lödningarna på igen.... o smällta om dom lite försiktigt.... köpa en ny dosa via volvo kostar bara det 2200kr liksom med allt jobb.... hade precis samma fel på min bil o ja höll på att skita på mig... jag har ju så ja kan låsa upp min dörr iaf... men när ja öppnade dörren med nykeln o larmet gick igång så va ja dum o stängde dörren och tänkte att de funkar väll om man sätter nyckeln i tänningslåset o vrider om bara.... gjorde det o hade precis stängt dörren o vipps så va hela bilen låst o spärrad och gick inte öppna dörren fast man drog upp lås pinnen i dörren då den STÖLD spärrar bilen. trodde ja skulle skita ner mig inlåst i bilen.. så inga dörrar gick o öppna inte ens dra ner rutorna... som tur har ja taklucka som ja kunde öppna och klättra ut genom o låsa upp dörren med nyckeln utifrån o då gick den att öppna men bara den.... sen va de bara o koppla bort batteriet o åka hem o fixa dosan.... när den va fixad gick ja tillbaka satte dit batteriet o tryckte på knappen o jippie den larmade av o funkade igen..... så mitt råd... öppna larm dosan i värm på lödpolerna lite försiktigt runt den knappen och sen testa på nytt... du kan ha sån otur att själva den knappen är trasig... då måste du byta ut den.... en fråga när du tryckte på låsa knappen lät de något från bilen typ att den kunde låsa sig men inte låsa upp?? för på min kunde ja låsa o larma men inte låsa upp den...

Haha, jag skulle betala för att se dig sitta inlåst i din egen bil med en tuta som tjuter wink

Följ min Projekttråd HÄR!
Having a fast SAAB is like coming out of the closet,
You might surprise people, but you're still gay
mikael_86
14 mars 2013 · 860 Inlägg

ja jo ja vet... ja höll på att skita ner mig när man sitter i bilen o den är totalt stöld spärrad och tjuter som FAAAAN.... höll på att få panik innan ja kom på att ja har taklucka..... det ända som kan funka annars va ja vet är om man har 2st original dosor sen bilen köptes lr ja som ligger inlaggt i larmet och man provar med dosa 2 istället då kan den larma av med....

BMW 330D XDrive "Svart räsern" (2014)
Volvo V70 D4 Momentum 2016 "Svarten" (2016)
Volkswagen VW Polo R WRC 2014 "Mini räsern" (2014)
Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang