240 ska få m50b25 behöver vägledning

Rikard_RWD
16 mars 2013 · 36 Inlägg

Hej hoppas min tråd hamnar rätt här.

Så här är det.
Äger en 244 års 79 som har en b21a som jag är fruktansvärt trött på. Letar nu efter en bmw 325/525 som donator bil. Jag har läst och läst och läst hur detta ska gå till men kommer garanterat behöva vägledning då jag aldrig innan ens har lyft ur en motor.

De problemen jag ser nu är inkoppling av elen och byte till hydralisk koppling och bygga egna motorfästen.

Etta annat bekymmer är att jag har jour var 4 vecka då jag behöver bilen så med andra ord måste motor och låda komma i och fungera på MAX 3 veckor.

När jag väl börjar så bör det gå undan och jag behöver ha de flesta grejer hemma.

Tråg från en e36
främre kardan från en 740(m47 lådan)
En BMW. Vad behöver jag mer?

Ber jag alla som gjort detta innan och alla som kan tänkas att hjälp mig med alla frågor på vägen hur jag ska gå tillväga om hjälp.
upp med era tankar och funderingar

Thedriftking
16 mars 2013 ·

Skulle säga att du behåller bilen som den är och bygger på en vid sidan av..

Rikard_RWD
16 mars 2013 · 36 Inlägg

Thedriftking skrev:
Skulle säga att du behåller bilen som den är och bygger på en vid sidan av..

Absolut hade det varit bäst, men finns inte ekonomi för en till "vettig" 240 och det viktigaste är att frugan hade nog haft halvt ihjäl mig om jag drog hem en 240 till. Fruntimmer i husållet bör hållas i shack och undet uppsikt

Tanken är ju att motor från bmw ska vara ur lyft och elektronik upp märkt innan jag går av min jour. Så det ska finnas 3 veckor att lägga i motor, fixa koppling och elektronik. Tycker det låter rimligt, eller är jag helt tappad.
I absolut värsta fall får jag väll hyra en bil min jour vecka eller lyfta tillbaka min b21a. Sjuk anmäla mig sista veckan och skruva gärnet.
Viktigast måste ju vara att ha de mesta hemma och iordning som möjligt.

Så annan bil funkar inte. Kommer bli den denna

Johan85 Avstängd
16 mars 2013 · 1 418 Inlägg

svets verktyg och motorlyft lär du behöva om du inte har det.
sen kan du ju pilla med elen i bmwn medans du åker runt i 240in tills du har en färdig härva att slänga i 240in.
sen lär du väll göra en växellådsbalk och motorfästen så lite plåt i olika tjocklekar är inte fel.
du behöver huvudkopplingscylinder från en 240 med hydralisk koppling och slangar eller rör ner till lådan.

Rikard_RWD
16 mars 2013 · 36 Inlägg

Svets har jag ett stort as, går inge vidare men duger att punkta ihop med sen svetsar jag färdigt på jobbet. Motorlyft har jag inte, däremot vinsch och motorställning. kanske blir svårt med bara en vinsh?

Växelådsbalk ska tydligen passa med den som redan sitter på 240. Nån som verkligen vet får gärna flika in.
Göra kabelhärva färdig och till och med provstarta(går det?) från 240 innan man lyfter ur min motor hade ju varit perfekt.

Skulle det funka med donatorbilens kopplingscylinder eller bör jag leta upp en från en 240.

Tack för svaren

Kamberg
16 mars 2013 · 227 Inlägg

Men tanke på hur lite tid du har på dig så skulle jag vänta o köpa nåt vettigare. Hur gör du med besiktning sen då?

Finns mer att läsa här http://www.sfro.com/index.php/bil

BMW 540i/6 "Manuell" (1995)
BMW 635 CSi "ABC Exclusive Widebody" (1985)
Rikard_RWD
16 mars 2013 · 36 Inlägg

Kamberg skrev:
Men tanke på hur lite tid du har på dig så skulle jag vänta o köpa nåt vettigare. Hur gör du med besiktning sen då?

Finns mer att läsa här http://www.sfro.com/index.php/bil

Fast jag tycker inte jag har så överdrivet lite med tid. 3 veckors perioden kan jag ta när som helst så fram till när jag ska börja kan jag styra helt själv. Besiktning kommer jag göra till hösten eller nästa vår. Hk/nm klarar jag och behöver en 1031 bakaxel och ventilerade skivor fram för att det ska godkännas.
Skivor och ok har jag förmodligen redan löst.
Besiktas med den nya motorn ska den göras men först måste jag få i grejerna. Bilen går endast 12 veckor per år och det är varje gång jag har jour.

SportPilot Ubåtsingenjör
16 mars 2013 · 7 229 Inlägg

Rikard_RWD skrev:

Thedriftking skrev:
Skulle säga att du behåller bilen som den är och bygger på en vid sidan av..

Absolut hade det varit bäst, men finns inte ekonomi för en till "vettig" 240

skippa den idén då

Porsche 911 Targa "räserbubblan" (1972)
REG-SKYLTEN Föredrar MoPar,GM och Ford
16 mars 2013 · 1 004 Inlägg

Personligen tycker jag du ska göra som Thedriftking skriver, om inte, får jag känslan av att detta kommer sluta med ett busskort.. Men själva konceptet är helt klart fränt!

"My drinkingteam has a racingproblem"
Rikard_RWD
17 mars 2013 · 36 Inlägg

REG-SKYLTEN skrev:
Personligen tycker jag du ska göra som Thedriftking skriver, om inte, får jag känslan av att detta kommer sluta med ett busskort.. Men själva konceptet är helt klart fränt!

Busskort kommer inte att ske, min jour är nämligen som deltidsbrandman så stå och vänta på bussen när larmet går blir inget vidare:cool:

Ni ska ju inte tycka ja eller nej, ni ska tycka ballt men du måste fixa detta eller detta innan du lyfter ur motorn. Se för fan till att du har bla bla bla. Eller -Jag har lagt i en motor i en 79 innan. Jag har ett elschema på hur jag kopplade. pm detta till dig.

saav
17 mars 2013 · 632 Inlägg

Finns ju en och annan 240 med bmw-sexa här på garaget, kika in på några och skicka pm till ägarna med det du vill fråga ? smile

DusanMandick Random Hero
17 mars 2013 · 4 047 Inlägg

jag vet en bmw 525 e34 med m50b25 som säljs med zf låda, lamelldiff och skinninredning

Senast redigerat av DusanMandick (17 mars 2013)

Dog food lid. Backwards
Audi S4 b8 (2010)
Rikard_RWD
17 mars 2013 · 36 Inlägg

saav skrev:
Finns ju en och annan 240 med bmw-sexa här på garaget, kika in på några och skicka pm till ägarna med det du vill fråga ? smile

Ska leta på dom och se om de vill dela med sig av lite kunskap

Rikard_RWD
17 mars 2013 · 36 Inlägg

DusanMandick skrev:
jag vet en bmw 525 e34 med m50b25 som säljs med zf låda, lamelldiff och skinninredning

en reservdelsbil? Letar för fullt på blocket men svårt att hitta nått billigt som fortfarande mullrar. Bakaxeln har jag inte användning för men den kanske man kan sälja. inte skinn inredningen heller då jag tänker hålla min helt orginal utseende messigt.

Vad kostar den och var finns den?

DusanMandick Random Hero
17 mars 2013 · 4 047 Inlägg

Rikard_RWD skrev:

DusanMandick skrev:
jag vet en bmw 525 e34 med m50b25 som säljs med zf låda, lamelldiff och skinninredning

en reservdelsbil? Letar för fullt på blocket men svårt att hitta nått billigt som fortfarande mullrar. Bakaxeln har jag inte användning för men den kanske man kan sälja. inte skinn inredningen heller då jag tänker hålla min helt orginal utseende messigt.

Vad kostar den och var finns den?

4500 vill han ha för den, motorn är fräsch förutom en dålig toppackning. men ska du ändå hiva ur motorn så är ju det inte så mycket pill att byta den. sen säljer du inredning och bakaxel så har du fått en motor gratis i princip

Dog food lid. Backwards
Audi S4 b8 (2010)
Rikard_RWD
17 mars 2013 · 36 Inlägg

DusanMandick skrev:

Rikard_RWD skrev:

DusanMandick skrev:
jag vet en bmw 525 e34 med m50b25 som säljs med zf låda, lamelldiff och skinninredning

en reservdelsbil? Letar för fullt på blocket men svårt att hitta nått billigt som fortfarande mullrar. Bakaxeln har jag inte användning för men den kanske man kan sälja. inte skinn inredningen heller då jag tänker hålla min helt orginal utseende messigt.

Vad kostar den och var finns den?

4500 vill han ha för den, motorn är fräsch förutom en dålig toppackning. men ska du ändå hiva ur motorn så är ju det inte så mycket pill att byta den. sen säljer du inredning och bakaxel så har du fått en motor gratis i princip

Finns den i Tibro? Hur långt har den gått? Bara inte toppen har blivit skev, är lite skeptisk till trasig topppackning det kan dra iväg som satan om man har otur.

76Lubricants SpeedFreakz Sweden
17 mars 2013 · 1 778 Inlägg

Rikard_RWD skrev:

DusanMandick skrev:

Rikard_RWD skrev:

en reservdelsbil? Letar för fullt på blocket men svårt att hitta nått billigt som fortfarande mullrar. Bakaxeln har jag inte användning för men den kanske man kan sälja. inte skinn inredningen heller då jag tänker hålla min helt orginal utseende messigt.

Vad kostar den och var finns den?

4500 vill han ha för den, motorn är fräsch förutom en dålig toppackning. men ska du ändå hiva ur motorn så är ju det inte så mycket pill att byta den. sen säljer du inredning och bakaxel så har du fått en motor gratis i princip

Finns den i Tibro? Hur långt har den gått? Bara inte toppen har blivit skev, är lite skeptisk till trasig topppackning det kan dra iväg som satan om man har otur.

Har den blivit skev brukar det gå att lösa med att plana toppen. Vilket du ändå måste göra om du lyfter av den.
Det värsta som kan hända är väl en spricka i toppen, då får du köpa en beg för nån tusenlapp. Så de kan inte dra iväg så farligt i pengar för att packningen har gått.

BMW följer inte utvecklingen, BMW leder den!
The spirit of 76. www.76olja.nu
Sundinn
18 mars 2013 · 15 Inlägg

kör bmw låda i min 240 (från en e46 tds) kör med huvudcylinder från 7/940 och var tvungen att byta till en slavcylinder från en e30 då den från e46 va för stor.
finns hål i torpedväggen för huvudcylindern som passar.
kopplingspedalen fick jag flytta upp till dom övre hålen i pedalstället sedan vända på örat som drar i kopplingsvajern så den hamnar på undersidan och borra upp hålet så man får igenom en m8 bult till huvudcylinderns pinne och sen förlänga pedalen typ 5-8 cm

mercury62
18 mars 2013 · 125 Inlägg

varför en bmvmotor i en volvo?
är det inte bättre köpa sig en bmv i stället??

Mercury Monarch "Murklan" (1975)
TooS Hjultomte
18 mars 2013 · 1 500 Inlägg

Rikard_RWD skrev:

DusanMandick skrev:

Rikard_RWD skrev:

en reservdelsbil? Letar för fullt på blocket men svårt att hitta nått billigt som fortfarande mullrar. Bakaxeln har jag inte användning för men den kanske man kan sälja. inte skinn inredningen heller då jag tänker hålla min helt orginal utseende messigt.

Vad kostar den och var finns den?

4500 vill han ha för den, motorn är fräsch förutom en dålig toppackning. men ska du ändå hiva ur motorn så är ju det inte så mycket pill att byta den. sen säljer du inredning och bakaxel så har du fått en motor gratis i princip

Finns den i Tibro? Hur långt har den gått? Bara inte toppen har blivit skev, är lite skeptisk till trasig topppackning det kan dra iväg som satan om man har otur.

Var mer rädd för att det spricker smile Jag hade oturen samt en polare hade oturen. Så verkar gå fort att det spricker.
Bara min åsikt. Behöver inte vara så smile

Min bil går inte för sakta. Bara inte snabbt nog!!!
Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang