Ford 38 Fordoor Humpback 18 årsbil!

Hej! Jag var 16 år när jag började men nu är jag 18 och tidsplaneringen höll inte för hade inte pengar och gick bet med att hitta diverse delar, snart är projektet i full fart igen, Jag håller på att bygga en Ford Fordoor Humpback årsmodell 1938 den ska bli min 18 års bil. Historia om bilen, svensk såld 1938, 3-4 ägare kommer inte ihåg, 1965 blev den avställd har bland annat blivit använd som båthus. Jag hittade bilen på blocket, ringde och hörde med ägaren och han gick med på ett byte mot min volvo 740 a-traktor. har haft bilen ungefär en månad nu, jag bygger allt själv! enda jag får hjälp med är tips och saker som inte går att göra själv typ prova skärmar också vidare! Jag ska försöka uppdatera som ofta jag kan. Jag ska i med en 300diesel från mercedes w124. Följ gärna! Mvh Eddie
  • 144 Följare
  • 93 364 Visningar
  • Uppdaterades senast 29 januari 2015
mopar300
19 januari 2014 ·

Eddie-johansson skrev:
http://www1.garaget.org/gallery/images/131/130613/130613-34367735ec15561f9b35f7d6eff9168b.jpg
här syns det bättre hur trångt det är.. Jo juste jag har svetsat i hålen runt ´´hjulhuset´´innan (när bilen användes som båthus) skruvade dom fast plåtar där så det är dom skruvhålen smile

vänd på fälgarna

Eddie-johansson Black smoke don't mean it's broke
19 januari 2014 · 233 Inlägg

mopar300 skrev:

Eddie-johansson skrev:
http://www1.garaget.org/gallery/images/131/130613/130613-34367735ec15561f9b35f7d6eff9168b.jpg
här syns det bättre hur trångt det är.. Jo juste jag har svetsat i hålen runt ´´hjulhuset´´innan (när bilen användes som båthus) skruvade dom fast plåtar där så det är dom skruvhålen smile

vänd på fälgarna

Ja jag tänkte göra de smile men tack för tipset!

FRIDAY is my second favorite F word ;)
Nickeboii
19 januari 2014 · 762 Inlägg

Eddie-johansson skrev:

Garagemuppen skrev:

Eddie-johansson skrev:
Hej alla! nu har jag fått tag på en bakaxel! big_smile MEN det är FEL utväxling (3.54-1).. den är från volvo 245 så det lär nog varva för mycket, men den är bra att bygga efter så jag får alla mått osv bilder kommer sen smile

Det är väl en rätt bra utväxling? Det vanligaste på 240 är väl 3.73:1 om jag inte minns del, och då ska man varva 3000 i 117 km/h med standarddimension på däck tillsammans med en sen m47 med 0,8:1 i utväxling på femmans växel.


Volvo hade följande utväxlingar på sina axlar i 240:

3.54    3.73    3.91    4.10    4.30 utväxlingar 1030 bakaxel
3.15    3.31    3.54    3.73    3.91 utväxlingar 1031 bakaxel

Vilken är det du söker?

Jag vet inte vilken jag söker.. Det enda jag vet är att jag vill ha 1031 axel, utväxlingar kan jag inget om men med 300d och 5petad låda så vill jag varva så lite som möjligt vet inte vad man ska ha för utväxling smile som jag sa lite längre upp i tråden så får det heldre gå fort och ta igen accelerationen med vridmoment smile

har du något tips på utväxling? Tack för att du tagit dig tid att visa mig detta! smile

Du vill alltså ha en bakaxel med så lågt "nummer" som möjligt, dvs. 3,15:1. Det innebär att för varje 3,15 varv som kardanen snurrar så blir det ett varv på på däcken. Men jag vet inte hur vanlig axeln är..

Jag har en 240 med 4.10:1 i utväxling, den tillsammans med m47 växellåda och 225/45 R17 däck varvar 3000 varv i 106 km/h. Skulle jag istället ha haft 3.15 i utväxling skulle jag istället köra i 138 km/h på samma varvtal. smile

Jag kan länka ett Excel dokument som jag har hittat där du kan beräkna hur mycket du varvar i olika hastigheter, beroende på däckstorlek, växellåda och bakaxel. smile

http://www.240.se/hastighet.xls

Kolla på den länken (på andra sidan står alla utväxlingar för Volvos växellådor och bakaxlar). smile

Volvo 242 L "16 Ventiler" (1976)
Andthenshebleed
20 januari 2014 · 242 Inlägg

ett par 30mm spacers på där och centrumvända fälgar kan bli snyggt! big_smile

Volvo V70 "Bött e gött" (1998)
Volvo 740 "Cabben" (1990)
Volvo 855 T5-R "T-grön 1 av 500" (1995)
rockaenroll
20 januari 2014 · 17 Inlägg

Blir ju tyvärr onödigt mycket belastning på hjullager då men vad gör man, är ju inte så enkelt att bredda axeln även om det går.smile

Nickeboii
20 januari 2014 · 762 Inlägg

rockaenroll skrev:
Blir ju tyvärr onödigt mycket belastning på hjullager då men vad gör man, är ju inte så enkelt att bredda axeln även om det går.smile

Kan man inte ta en bakaxel från en 740/940 istället för spacers? De har ju en bredare spårvidd redan från början. smile

Volvo 242 L "16 Ventiler" (1976)
Hackev8
20 januari 2014 · 2 121 Inlägg

Garagemuppen skrev:

rockaenroll skrev:
Blir ju tyvärr onödigt mycket belastning på hjullager då men vad gör man, är ju inte så enkelt att bredda axeln även om det går.smile

Kan man inte ta en bakaxel från en 740/940 istället för spacers? De har ju en bredare spårvidd redan från början. smile

tyckte de ja med att han ska ta en 740/940 bakaxel från en automat blir ju bättre med längden på den bakaxeln så han får lite mer frihet å kunna köra så inte däcken drar i plåten när dom börjar röra sig med lite last i bilen

Eddie-johansson Black smoke don't mean it's broke
20 januari 2014 · 233 Inlägg

Hackev8 skrev:

Garagemuppen skrev:

rockaenroll skrev:
Blir ju tyvärr onödigt mycket belastning på hjullager då men vad gör man, är ju inte så enkelt att bredda axeln även om det går.smile

Kan man inte ta en bakaxel från en 740/940 istället för spacers? De har ju en bredare spårvidd redan från början. smile

tyckte de ja med att han ska ta en 740/940 bakaxel från en automat blir ju bättre med längden på den bakaxeln så han får lite mer frihet å kunna köra så inte däcken drar i plåten när dom börjar röra sig med lite last i bilen

Ja jag har funderat hela dagen om jag ska ta 7/900 seriens istället, lite beslutsångest.. hmm när jag mätte så stämde de bra med 240ins men sen kom jag på mig själv.. Jaja bara att leta vidare, MEN jag kan fortfarande bygga lite efter denna axel för enda skillnaden är ju att ´´drivaxlarna´´är längre på 7/900 serien smile väldigt tacksam över alla svar och allt intresse! smile

FRIDAY is my second favorite F word ;)
Eddie-johansson Black smoke don't mean it's broke
20 januari 2014 · 233 Inlägg

Andthenshebleed skrev:
ett par 30mm spacers på där och centrumvända fälgar kan bli snyggt! big_smile

Hhehe jaa det hade de nog tongue

FRIDAY is my second favorite F word ;)
Eddie-johansson Black smoke don't mean it's broke
20 januari 2014 · 233 Inlägg

Garagemuppen skrev:

Eddie-johansson skrev:

Garagemuppen skrev:

Det är väl en rätt bra utväxling? Det vanligaste på 240 är väl 3.73:1 om jag inte minns del, och då ska man varva 3000 i 117 km/h med standarddimension på däck tillsammans med en sen m47 med 0,8:1 i utväxling på femmans växel.


Volvo hade följande utväxlingar på sina axlar i 240:

3.54    3.73    3.91    4.10    4.30 utväxlingar 1030 bakaxel
3.15    3.31    3.54    3.73    3.91 utväxlingar 1031 bakaxel

Vilken är det du söker?

Jag vet inte vilken jag söker.. Det enda jag vet är att jag vill ha 1031 axel, utväxlingar kan jag inget om men med 300d och 5petad låda så vill jag varva så lite som möjligt vet inte vad man ska ha för utväxling smile som jag sa lite längre upp i tråden så får det heldre gå fort och ta igen accelerationen med vridmoment smile

har du något tips på utväxling? Tack för att du tagit dig tid att visa mig detta! smile

Du vill alltså ha en bakaxel med så lågt "nummer" som möjligt, dvs. 3,15:1. Det innebär att för varje 3,15 varv som kardanen snurrar så blir det ett varv på på däcken. Men jag vet inte hur vanlig axeln är..

Jag har en 240 med 4.10:1 i utväxling, den tillsammans med m47 växellåda och 225/45 R17 däck varvar 3000 varv i 106 km/h. Skulle jag istället ha haft 3.15 i utväxling skulle jag istället köra i 138 km/h på samma varvtal. smile

Jag kan länka ett Excel dokument som jag har hittat där du kan beräkna hur mycket du varvar i olika hastigheter, beroende på däckstorlek, växellåda och bakaxel. smile

http://www.240.se/hastighet.xls

Kolla på den länken (på andra sidan står alla utväxlingar för Volvos växellådor och bakaxlar). smile

TACK! tack så väldigt mycket! smile

FRIDAY is my second favorite F word ;)
rockaenroll
20 januari 2014 · 17 Inlägg

hör med richard vad han ska göra med sin gråa 745!
Är jag inte helt ute å cyklar så ska den bort!

Eddie-johansson Black smoke don't mean it's broke
20 januari 2014 · 233 Inlägg

rockaenroll skrev:
hör med richard vad han ska göra med sin gråa 745!
Är jag inte helt ute å cyklar så ska den bort!

då ska jag göra de smile tack för tipset!

FRIDAY is my second favorite F word ;)
Nickeboii
20 januari 2014 · 762 Inlägg

Eddie-johansson skrev:

Garagemuppen skrev:

Eddie-johansson skrev:

Jag vet inte vilken jag söker.. Det enda jag vet är att jag vill ha 1031 axel, utväxlingar kan jag inget om men med 300d och 5petad låda så vill jag varva så lite som möjligt vet inte vad man ska ha för utväxling smile som jag sa lite längre upp i tråden så får det heldre gå fort och ta igen accelerationen med vridmoment smile

har du något tips på utväxling? Tack för att du tagit dig tid att visa mig detta! smile

Du vill alltså ha en bakaxel med så lågt "nummer" som möjligt, dvs. 3,15:1. Det innebär att för varje 3,15 varv som kardanen snurrar så blir det ett varv på på däcken. Men jag vet inte hur vanlig axeln är..

Jag har en 240 med 4.10:1 i utväxling, den tillsammans med m47 växellåda och 225/45 R17 däck varvar 3000 varv i 106 km/h. Skulle jag istället ha haft 3.15 i utväxling skulle jag istället köra i 138 km/h på samma varvtal. smile

Jag kan länka ett Excel dokument som jag har hittat där du kan beräkna hur mycket du varvar i olika hastigheter, beroende på däckstorlek, växellåda och bakaxel. smile

http://www.240.se/hastighet.xls

Kolla på den länken (på andra sidan står alla utväxlingar för Volvos växellådor och bakaxlar). smile

TACK! tack så väldigt mycket! smile

Varsågod! smile

Volvo 242 L "16 Ventiler" (1976)
BNRacing
20 januari 2014 · 920 Inlägg

fint jobb! kommer följas! Men hur använder man en bil till båthus yikes?

Streetracing, you can't have more fun still having your pants on!
audi b6 stance projekt: http://www.garaget.org/forum/viewtopic. … 1#p3752191
Bmw e46 Rallycross bygge: http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=284581
Audi a4 "Dragbilen" (2001)
BMW 328 "rallycross 2150cc" (1999)
Eddie-johansson Black smoke don't mean it's broke
20 januari 2014 · 233 Inlägg

BNRacing skrev:
fint jobb! kommer följas! Men hur använder man en bil till båthus yikes?

Tack Tack! smile hahaha wink tror dom hade fiskenät, spön och badleksaker hehe wink

FRIDAY is my second favorite F word ;)
TommyThomas
26 februari 2014 · 58 Inlägg

Det blir ju bra, måste ju följas.

Eddie-johansson Black smoke don't mean it's broke
27 februari 2014 · 233 Inlägg

TommyThomas skrev:
Det blir ju bra, måste ju följas.

Tack så mycket smile det går väldigt sakta nu.. hmm har inga grejer för tillfället, och kan inte svetsa karossen nå mer för då blir den för stel och kommer inte lägga sig efter ramen som den ska och kan få problem med t.ex dörrar osv

Det är alltid välkommet att komma med tips och om något är fult/dåligt gjort så säg till då, så jag kan göra om smile MVH Eddie

FRIDAY is my second favorite F word ;)
Eddie-johansson Black smoke don't mean it's broke
19 mars 2014 · 233 Inlägg

Hej alla!
Nu har jag fått tag på en framvagn och ram big_smile ramen ska bara införskaffas min granne har köpt från USA, sen ska den blästras och de kostar pengar så allt blir lite mer förskjutet.. hmm min deadline är lite brusten skulle jag tro hehe, men de gör inge bara bilen blir klar!

Framvagnen sitter kvar på bilen och nu har det kommit snö igen -.-¨ tänker inte ställa mig ute i någon snö! men förhoppningsvis så är snön borta till helgen så skruvar ner den då smile annars väntar jag då jag inte har råd att blästra ramen än.. hmm om någon är sugen på att blästra är du mer än välkommen att göra de wink Mvh Eddie

FRIDAY is my second favorite F word ;)
Eddie-johansson Black smoke don't mean it's broke
23 mars 2014 · 233 Inlägg

https://www1.garaget.org/gallery/images/131/130613/130613-1be8819dbf3263e9f3783916b18d4649.jpg
Satt och ritade igår på hur de skulle kunna se ut smile Funderar på en mycket mörkare blå, och en pipa genom huven men de kommer det nog inte att bli, bara fränt att se hur de skulle sett ut tongue

FRIDAY is my second favorite F word ;)
rockaenroll
24 mars 2014 · 17 Inlägg

i.jgbrgb fgg   hnhnybgjjjg67t / Molly

Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang