Ford 38 Fordoor Humpback 18 årsbil!

Hej! Jag var 16 år när jag började men nu är jag 18 och tidsplaneringen höll inte för hade inte pengar och gick bet med att hitta diverse delar, snart är projektet i full fart igen, Jag håller på att bygga en Ford Fordoor Humpback årsmodell 1938 den ska bli min 18 års bil. Historia om bilen, svensk såld 1938, 3-4 ägare kommer inte ihåg, 1965 blev den avställd har bland annat blivit använd som båthus. Jag hittade bilen på blocket, ringde och hörde med ägaren och han gick med på ett byte mot min volvo 740 a-traktor. har haft bilen ungefär en månad nu, jag bygger allt själv! enda jag får hjälp med är tips och saker som inte går att göra själv typ prova skärmar också vidare! Jag ska försöka uppdatera som ofta jag kan. Jag ska i med en 300diesel från mercedes w124. Följ gärna! Mvh Eddie
  • 144 Följare
  • 93 383 Visningar
  • Uppdaterades senast 29 januari 2015
Hackev8
31 mars 2013 · 2 121 Inlägg

du får ta och göra egna skärmar så du får något eget av utseende big_smile

Eddie-johansson Black smoke don't mean it's broke
31 mars 2013 · 233 Inlägg

Hackev8 skrev:
du får ta och göra egna skärmar så du får något eget av utseende big_smile

Haha ojj va mycket jobb de blev wink nej de går inte jag har inte verktyg och kunskap för de smile det finns en skrot nära rättvik så tänkte åka dit och kika efter skärmar smile

FRIDAY is my second favorite F word ;)
Hackev8
31 mars 2013 · 2 121 Inlägg

Eddie-johansson skrev:

Hackev8 skrev:
du får ta och göra egna skärmar så du får något eget av utseende big_smile

Haha ojj va mycket jobb de blev wink nej de går inte jag har inte verktyg och kunskap för de smile det finns en skrot nära rättvik så tänkte åka dit och kika efter skärmar smile

går att göra de också men kolla pv skärmar eller bubbla skärmar något kan du ju snickra ihop med lite fantasi big_smile

Eddie-johansson Black smoke don't mean it's broke
31 mars 2013 · 233 Inlägg

ja jag tänkte höra med en om han vill låna ut en pv skärm så jag kan se om de passar smile

FRIDAY is my second favorite F word ;)
below_ slappt&fint
31 mars 2013 · 376 Inlägg

Skrot i rättvik nu blev ja intresserad, vart finnes den i rättvik som har jänkare?smile

Chrysler Windsor "Stjärtfenan" (1957)
Eddie-johansson Black smoke don't mean it's broke
31 mars 2013 · 233 Inlägg

below_ skrev:
Skrot i rättvik nu blev ja intresserad, vart finnes den i rättvik som har jänkare?smile

de är mest 740 osv men röjeråsen heter de smile kanske kan visa någon gång, men om du är från falun som det står på din ´´sida´´så har du säkert varit där tongue det finns någon jänkare men inte mycket smile

FRIDAY is my second favorite F word ;)
Streetfreak
31 mars 2013 · 693 Inlägg

Skoj se att du bygger på en Ford -38!! Ska följa ditt bygge och hoppas det hamnar nån V8 i den framvöver...

Ford Thunderbird "Bullet Bird" (1962)
Liljenfeldt
31 mars 2013 · 121 Inlägg

Bra energi i tråden! Kommer att följas!

Opel Rekord Coupe "Tyskjänken" (1968)
Eddie-johansson Black smoke don't mean it's broke
31 mars 2013 · 233 Inlägg

Streetfreak skrev:
Skoj se att du bygger på en Ford -38!! Ska följa ditt bygge och hoppas det hamnar nån V8 i den framvöver...

Hehe tack tongue nja jag vet inte, de här blir ju vinter och sommar bilen (brukis) så då vet jag inte om jag har råd att tanka om jag ska ha v8 wink men man vet ju aldrig vad som händer sen tongue

FRIDAY is my second favorite F word ;)
Eddie-johansson Black smoke don't mean it's broke
31 mars 2013 · 233 Inlägg

Liljenfeldt skrev:
Bra energi i tråden! Kommer att följas!

Tackar tongue jag försöker uppdatera så ofta jag kan, fast nu mår jag inte riktigt bra ´´förkyld´´eller nå sad sen ska jag utomlands på fredag men är tillbaka på tisdag veckan efter så då kommer de nog att vara lungt här medans jag är borta smile men sen kommer nog allt igång igen som vanligt tongue kul att du följer big_smile

FRIDAY is my second favorite F word ;)
Eddie-johansson Black smoke don't mean it's broke
4 april 2013 · 233 Inlägg

På tisdag eller på onsdag kommer jag att börja igen!!! jag har varit sjuk nu den senaste veckan fy f*n vilket förstört skruvar lov... och nu ska jag utomlands (bara några dagar) så jag börjar direkt jag kommer hem tongue

Jo en kille rekomenderade att opel commondore framvagn med saab 99 kuggstångstyrning skulle vara en bra lösning på framvagn och poliser och bessgubbar tyckte om de! annars sa han att volvo 164ans framvagn var populär men svår att hitta och dyr... skulle jag tro!!

bakaxel blir troligtvis volvo 240 1031 smile den ska vara STARK har jag hört, drivaxlarna skulle vara ´´värre´´ i 1031an än i en ford 8 eller 9 tummare, men jag vet inte vad jag ska tro..

skriv tips och all fakta ni vet om bra bakaxlar och framvagnar som inte är så breda wink är ju inte den bredaste bilen! tongue
MVH Eddie

FRIDAY is my second favorite F word ;)
-fredrik
5 april 2013 · 60 Inlägg

nej du eddie. volvo 1031 axel är då inte starkare än fords 8-9" axel. och varför ska du ha sån axel när du ska köra turbo diesel? räcker med en svetsad volvo axel då eller merca/ bmw bakvagn (om du ska ha delad). satsa på en vanlig 2,7,900 axel och antingen åka köp diff eller svets smile

Volvo 245 (1991)
BMW 740 IA (1995)
kannebanne
5 april 2013 · 2 046 Inlägg

ska följas!

Mattias_Vejdeland: Vet du överhuvudtaget vad dyslexi är????
Stoner_fuzz: Efter en kväll på garaget vet alla vad dyslexi är.
Eddie-johansson Black smoke don't mean it's broke
5 april 2013 · 233 Inlägg

-fredrik skrev:
nej du eddie. volvo 1031 axel är då inte starkare än fords 8-9" axel. och varför ska du ha sån axel när du ska köra turbo diesel? räcker med en svetsad volvo axel då eller merca/ bmw bakvagn (om du ska ha delad). satsa på en vanlig 2,7,900 axel och antingen åka köp diff eller svets smile

haha ja jag tyckte också att de lät lite väl överdrivet, men han är inte den första som sagt så därför jag blev osäker tongue 240 axel måste jag ha för 7/900 serien är mycket bredare smile

FRIDAY is my second favorite F word ;)
Eddie-johansson Black smoke don't mean it's broke
5 april 2013 · 233 Inlägg

kannebanne skrev:
ska följas!

Va kul smile

FRIDAY is my second favorite F word ;)
Thunderbird88 A small step for Sloth, a giant leap for Slothkind
5 april 2013 · 3 929 Inlägg

Fan vilken cool 18 års bil det kommer bli! Hoppas du fortsätter kämpa och inte tröttnar.
Det där med svetsningen verkar du knappast ha svårt för iallafall, snygga svetsfogar! smile

Vad blir det för motor i den? Rak sexa eller något roligare?
Kan tillägga att jag har en Ford 5.0 motor du kanske kan köpa om det är intressant wink En insprutare men det är billigt att köpa insug till dom och sedan köra förgasare wink

Senast redigerat av Thunderbird88 (5 april 2013)

Kolla gärna in min garage tråd - Garaget Zoo! - http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=203067
Ford Thunderbird "Procharged 306" (1988)
Dodge Viper GTS "Huggormen" (1998)
kannebanne
5 april 2013 · 2 046 Inlägg

Thunderbird88 skrev:
Fan vilken cool 18 års bil det kommer bli! Hoppas du fortsätter kämpa och inte tröttnar.
Det där med svetsningen verkar du knappast ha svårt för iallafall, snygga svetsfogar! smile

Vad blir det för motor i den? Rak sexa eller något roligare?
Kan tillägga att jag har en Ford 5.0 motor du kanske kan köpa om det är intressant wink En insprutare men det är billigt att köpa insug till dom och sedan köra förgasare wink

Hade suttit riktigt fint med en M52B28 i denna skönheten! big_smile
Näfan inte en 8a i denna. För vanligt ju!

Senast redigerat av kannebanne (5 april 2013)

Mattias_Vejdeland: Vet du överhuvudtaget vad dyslexi är????
Stoner_fuzz: Efter en kväll på garaget vet alla vad dyslexi är.
Thunderbird88 A small step for Sloth, a giant leap for Slothkind
5 april 2013 · 3 929 Inlägg

kannebanne skrev:

Thunderbird88 skrev:
Fan vilken cool 18 års bil det kommer bli! Hoppas du fortsätter kämpa och inte tröttnar.
Det där med svetsningen verkar du knappast ha svårt för iallafall, snygga svetsfogar! smile

Vad blir det för motor i den? Rak sexa eller något roligare?
Kan tillägga att jag har en Ford 5.0 motor du kanske kan köpa om det är intressant wink En insprutare men det är billigt att köpa insug till dom och sedan köra förgasare wink

Hade suttit riktigt fint med en M52B28 i denna skönheten! big_smile
Näfan inte en 8a i denna. För vanligt ju!

Haha syftade mer på en gammal ford sexa och inte någon BMW sexa big_smile

Kolla gärna in min garage tråd - Garaget Zoo! - http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=203067
Ford Thunderbird "Procharged 306" (1988)
Dodge Viper GTS "Huggormen" (1998)
Eddie-johansson Black smoke don't mean it's broke
5 april 2013 · 233 Inlägg

Thunderbird88 skrev:

kannebanne skrev:

Thunderbird88 skrev:
Fan vilken cool 18 års bil det kommer bli! Hoppas du fortsätter kämpa och inte tröttnar.
Det där med svetsningen verkar du knappast ha svårt för iallafall, snygga svetsfogar! smile

Vad blir det för motor i den? Rak sexa eller något roligare?
Kan tillägga att jag har en Ford 5.0 motor du kanske kan köpa om det är intressant wink En insprutare men det är billigt att köpa insug till dom och sedan köra förgasare wink

Hade suttit riktigt fint med en M52B28 i denna skönheten! big_smile
Näfan inte en 8a i denna. För vanligt ju!

Haha syftade mer på en gammal ford sexa och inte någon BMW sexa big_smile

Det blir mercedes sexa wink 300 diesel tongue ja den där v8an kanske är interissant till nästa bil bygge wink

FRIDAY is my second favorite F word ;)
Thunderbird88 A small step for Sloth, a giant leap for Slothkind
5 april 2013 · 3 929 Inlägg

Vafan! big_smile Inte kan du köra merca diesel i den! wink
Det är inte världens mest upphetsande motor precis min v8, men det är en v8! I allmänt risigt skick men fungerade perfekt när den togs ur min bil för nå 5-6 år sedan och sedan ställdes nere i källaren tongue

Kolla gärna in min garage tråd - Garaget Zoo! - http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=203067
Dodge Viper GTS "Huggormen" (1998)
Ford Thunderbird "Procharged 306" (1988)
Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang