Bygga golvhögtalare, koppla basar och diskanter

Alatan
19 mars 2013 · 37 Inlägg

Goddag, jag gjorde en tråd om att bygga en låda med 2st 12 tummare. Den iden slopade jag, men jag är tillbaka med nya visioner. Denna gång med ett pa slusteg så jag inte behöver krångla med bilbatterier hemma. Då beslutade jag att starta en ny tråd.

Nu har jag bestämt mig för att bygga två stora golvhögtalare (med bidrag från far). 2 st 15" basar och 1 diskant i varje. Jag ska använda mig av MGR F-2015W, LD LDDP600 2x300W och ett par gamla diskanter.

Den första tanken som slog mig var hur jag ska koppla allt. Då det är ett 2 kanaligt steg så måste jag kunna koppla så att alla basar och diskanter fungerar.

Hur kopplar jag det?

Och sen, kommer steget att orkar driva alla basar eller måste jag skära ner?

Snowgubben
19 mars 2013 · 104 Inlägg

Om du vill köra dem basarna med ett par diskanter så kan du köpa deras färdiga kitt istället. Där får du basar, mellanregister(vilket behövs då basar och diskanter inte kan spela frekvenserna mellan dem), diskanter, delningsfilter, terminaler samt ritningar.

http://www.ljudia.se/hifi-hemmabio-s821 … ii-p78129/

Det steget du länkade har binding posts, detta är då vanliga skruvterminaler så du sätter en vanlig högtalarkabel mellan slutsteget och högtalaren vilket fungerar kanon! För att kunna använda samma steg till alla högtalare så måste man ha ett delningsfilter.

Dock vad jag vet så behöver man använda en mixer när man kör direkt in i ett slutsteg. När jag själv hade ett liknande system så var ljudet mycket tunt, klent och ingen bas alls när man körde direkt från datorn men när jag därefter körde genom en djmixer så blev det bra fart i systemet!

Volvo 940 "White" (1997)
BMW 530D M-sport "Biiil" (2006)
Alatan
19 mars 2013 · 37 Inlägg

Snowgubben skrev:
Om du vill köra dem basarna med ett par diskanter så kan du köpa deras färdiga kitt istället. Där får du basar, mellanregister(vilket behövs då basar och diskanter inte kan spela frekvenserna mellan dem), diskanter, delningsfilter, terminaler samt ritningar.

http://www.ljudia.se/hifi-hemmabio-s821 … ii-p78129/

Det steget du länkade har binding posts, detta är då vanliga skruvterminaler så du sätter en vanlig högtalarkabel mellan slutsteget och högtalaren vilket fungerar kanon! För att kunna använda samma steg till alla högtalare så måste man ha ett delningsfilter.

Dock vad jag vet så behöver man använda en mixer när man kör direkt in i ett slutsteg. När jag själv hade ett liknande system så var ljudet mycket tunt, klent och ingen bas alls när man körde direkt från datorn men när jag därefter körde genom en djmixer så blev det bra fart i systemet!

Jag har tittat lite på det kittet men jag förstår inte om själva trälådan följer med eller ej.

Snowgubben
19 mars 2013 · 104 Inlägg

Nej det följer inte med, men ritningar och mått till lådorna finns med så det är bara att åka till närmsta träaffär och köpa!

BMW 530D M-sport "Biiil" (2006)
Volvo 940 "White" (1997)
Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang