4891
Sök

Inget ljud ur basen?

42 Inlägg
23 mars 2013
Trådstartare
Kopplade in mitt steg igår och det funkade och allt men när jag kopplade in basen så kom det inget ljud. Testade alla 4 kanaler men inget ljud. Lågnivåkablarna sitter i output R/L men finns input 1ch, 2ch, 3ch och 4ch att koppla in dom i också. Testade lite olika men inget ljud. Steget är ett Xzound mosfet amplifier QL2000.4. 4 kanaler. Nån som har en idé vad felet kan vara?

Mycke vill ha mer...
611 Inlägg
23 mars 2013
Du ska väl ha lågnivå kabel på input ingångarna för output är ju en utgång från steget till ett annat steg om man vill det.

Lågnivåkabeln sätter du i den ordning som du ska köra steget, 1/2/3/4 kanaler.

//Per-Arne

42 Inlägg
24 mars 2013
Trådstartare
Precis som jag trodde men enligt en kompis så var det ej så. Men nu är det så att det verkar som att det sitter fast nånting i input 1, antingen en lågnivåkabel som gått av och en bit som fastnat. Kan det göra så att det inte kommer något ljud om jag väljer att koppla in kablarna i 3 och 4 ?

Mycke vill ha mer...
611 Inlägg
24 mars 2013
Nä det ska det ju inte göra, fast beror ju på vad som fastnat där inne. Är det själva piggen från kontakten bara så ska ju inte det göra nånting om man inte nu har tvingat in en ny kontakt och på så vis haft sönder nåt där inne.

//Per-Arne

42 Inlägg
24 mars 2013
Trådstartare
Ser ut som det bara är själva pigggen som fastnat, men prövade koppla lågnivåkablarna på 3ch och 4ch, men inget ljud ur jag än vända på dom och vilka inställningar jag än prövade, vet dock att basen funkar så är inget fel på den.

21 761 Inlägg
24 mars 2013
Har kikat på nätet och sett en hyfsad bild på steget.

I vilket läge står brytaren "CHANNEL MODE"?

Ställ den på "4CH" och koppla in basen på någon av kanal 3 eller 4, då borde det bli ljud ifall lågnivåkablarna sitter i "3CH" och "4CH". Sedan verkar det finnas uttag för någon typ av remotekontroll, frågan är om den måste sitta ansluten för att det ska komma ljud. Borde iof inte vara på det sättet, men man vet aldrig. smile

42 Inlägg
24 mars 2013
Trådstartare
Ställt den på 4CH och kopplat dom till både kanal 3 och 4 sen vänt på lågnivåkablarna men inget ljud. Nej för det har funkat förut utan att remotekontrollen satt där. smile

42 Inlägg
24 mars 2013
Trådstartare
Nu när jag var ut och provade igen så när jag klickade i lågnivåkabeln lite lite grann så började mätarna på steget röra sig i takt med musiken, men tyvärr så var inte baslådan ikopplad och när jag försökte koppla i den så råka jag röra steget så lågnivån trilla ut, sen fick jag inte till det så mätarna började röra sig igen tyvärr. Kan ju vara där felet sitter isf ?

21 761 Inlägg
24 mars 2013
Då verkar det vara glapp eller liknande i lågnivåanslutningarna, ta loss kåpan och kika inuti hur det ser ut. smile
Senast redigerat av Drönirettab (24 mars 2013)

42 Inlägg
24 mars 2013
Trådstartare
Gjorde det men verkar inte vara glapp. Dock så fixade jag det nu då jag hittade en dålig lödning som var problemet. Nu verkar det dock funka smile

Sök