23 mars 2013
Trådstartare
Hejsan!
Setup:
Framsystem: SPL Dynamics SD-5.2
Slutsteg: Gas ALPHA 4100
Basar: Gas Silver (GS1022) 10" x 2
Slutsteg: DLS X-D25
Kablar: 8mm2
För ett par dagar sedan så började det att låta nåt fruktansvärt ifrån högtalarna när jag startade bilen, knastrade och sprakade till ordentligt. Alltså inget spräckt ljud, utan precis som att några kablar hoppar emot varandra och sen ifrån varandra.
Jag kollade genast upp kablarna på slutsteget och allt såg bra ut där, provade o rycka i varje kabel och kollade så inget låg emot varanda.
Sedan kollade jag kablarna till delningsfiltrena till framsystemet, som tydligen har legat lite för varmt då kablarna börjat att smält.
Jag har nu bytt ut varenda kabel ifrån delningsfiltrena och lagt allt på ett annat ställe för att undvika detta i framtiden.
Dock återstår problemet, vid högre volymer slår steget ifrån och går in i protect mode.
Spelar jag med enbart detta steg som driver framsystemet så går det inte i protect oavsett volym, men såfort jag ändrar balance för att dra igång steget till basarna så kommer störningarna igen och steget går i protect.
Hann och mäta 13.2v - 13.5v med bilen igång och båda stegen igång.
Kan detta bero på att jorden för stegen har blivit dålig? Känns som att DLS steget borde bete sig liknande?
Eller är det helt enkelt att steget kanske är på väg att ge upp?
Jag är helt lost just nu faktiskt.