Trimma Volvo B30, vad håller?

Grunnare
24 mars 2013 · 2 Inlägg

Hej!
Jag är nyfiken att höra ifall någon är insatt i hur hållfastheten är på Volvo B30-motorerna?

Här är två recept:

"Ekonomitrim" ca 170-200 hk:
K-kam (ca 1500 kr)
Portad/planad E-topp (44/35 mm-ventiler original, original förgasartopp har 42/35).
Trippelförgasare med minst 45 mm
E-grenrör eller extraktorgrenrör.
- Originalgrejer bör hålla, då det funnits marinversioner som haft effekter upp till dessa.

"Högeffekts förgasartrim" ca 270-300 hk
Steg 4- eller 5-topp (ca 20-25 000 kr), dvs. maximalt bearbetade förbränningsrum och kanaler. 46 mm insug- och 38,5 eller 40 mm avgasventiler (det största som får plats).
H3-kam eller specialslipad kam från motorfirma (kräver kortare stötstänger)
Trippelförgasare 48 mm eller större

Min gissning är att man i det senare fallet behöver:
- lätta svänghjulet,
- sätta i smidda kolvar och vevstakar (tips på vilka?) (och därmed också):
- balansera om hela vevrörelsen, kanske göra om svängningsdämpare m.m.
Vad är för- och nackdelar med 6- resp. 8-bultsvevaxlarna? Jag vet åtminstone att de omtalade "Boforsstakarna" passar på 6-bultsveven, medan det finns ett stort utbud vevstakar (t.ex. M-stakar) från B21/23/230 som passar på 8-bultsveven (t.ex. kan man borra och använda de halvsmidda kolvar som satt i vissa B21). Den äldre veven (före 1973 har alltså 6-bultad vevaxel/svänghjul och 22 mm kolvtapp - de nyare har 8-bultad och 24 mm). Hur mycket varv, effekt, vrid och påfrestningar klarar originalvev, stakar och kolvar?
- Behöver vipparmsbryggan göras om? Vart får man i så fall tag på en förstärkt sådan?
- Bör man fundera på torrsump och bättre oljepump?
- Bör man fundera på elbränslepump?
- Vad bör man kika på för koppling? Originalkopplingarna är 228 mm (det fanns 240 mm-kopplingar till E-motorn, men dessa har utgått och ersatts av de mindre på 228 mm).
- Håller M400- och M410-växellådorna, kardan, bakaxel (1031 brukar vara original på 164)?

Volvo 164 (1973)
Volvo V90 "Sista svensksålda" (1998)
Volvo Amazon "P13134" (1965)
Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang