När byter ni till sommardäck?

Haziza87
28 mars 2013 · 239 Inlägg

Nästa vecka känns de rätt för mig, 5-6 + på dagarna är lagom för mig att köra en sväng under dagen iaf, men icke under nätterna änm krävs nog 2-3 veckor tills det är varmt då med, men dum fråga kör när du vågar tongue

Senast redigerat av Haziza87 (28 mars 2013)

Honda S2000 "S2K AP1" (2003)
sandzoo
28 mars 2013 · 2 071 Inlägg

men hur är det med lagen? får man köra med sommardäck efter 1april om det är vinterväglag?

Sandzoo i da house
Stefan7neson
28 mars 2013 · 394 Inlägg

sandzoo skrev:
men hur är det med lagen? får man köra med sommardäck efter 1april om det är vinterväglag?

Ja,det är lagligt, men det är ju inte lämpligt...

sandzoo
28 mars 2013 · 2 071 Inlägg

Stefan7neson skrev:

sandzoo skrev:
men hur är det med lagen? får man köra med sommardäck efter 1april om det är vinterväglag?

Ja,det är lagligt, men det är ju inte lämpligt...

jo jag tänkte bara på lagen o farbror blå.. jag kör med mina dubbisar tills jag får ha de smile pga nattkylan

Sandzoo i da house
666_Beast
28 mars 2013 · 1 863 Inlägg

sandzoo skrev:

Stefan7neson skrev:

sandzoo skrev:
men hur är det med lagen? får man köra med sommardäck efter 1april om det är vinterväglag?

Ja,det är lagligt, men det är ju inte lämpligt...

jo jag tänkte bara på lagen o farbror blå.. jag kör med mina dubbisar tills jag får ha de smile pga nattkylan

Du får köra helt lagligt med dubbat fram till 16 april. Men att det var lag på vinterdäck slutar nu på söndag 31/3.

Man kan inte bromsa sig ur en uppförsbacke.
zoopåse
28 mars 2013 · 1 171 Inlägg

Jag bytte i söndags. Saknar inte vinterdäcken på något sätt.

sandzoo
28 mars 2013 · 2 071 Inlägg

666_Beast skrev:

sandzoo skrev:

Stefan7neson skrev:
Ja,det är lagligt, men det är ju inte lämpligt...

jo jag tänkte bara på lagen o farbror blå.. jag kör med mina dubbisar tills jag får ha de smile pga nattkylan

Du får köra helt lagligt med dubbat fram till 16 april. Men att det var lag på vinterdäck slutar nu på söndag 31/3.

jo men jag tänkte på att lagen slutar sista mars för vinterdäck.. men hos mig är det minst -5 kallt under natten +snö.. och kan man köra men sommar däck ex 5april utan att böta för det ?

på TS sida står det:
Det är tillåtet att använda dubbdäck under perioden 1 oktober–15 april.
Dubbdäck får användas även under annan tid, om det är eller befaras bli vinterväglag.

jag kommer ha de tills jag är säker.. pga att lillen åker med i bilen så lite säkerhet behövs smile

Senast redigerat av sandzoo (28 mars 2013)

Sandzoo i da house
666_Beast
28 mars 2013 · 1 863 Inlägg

sandzoo skrev:

666_Beast skrev:

sandzoo skrev:

jo jag tänkte bara på lagen o farbror blå.. jag kör med mina dubbisar tills jag får ha de smile pga nattkylan

Du får köra helt lagligt med dubbat fram till 16 april. Men att det var lag på vinterdäck slutar nu på söndag 31/3.

jo men jag tänkte på att lagen slutar sista mars för vinterdäck.. men hos mig är det minst -5 kallt under natten +snö.. och kan man köra men sommar däck ex 5april utan att böta för det ?

Jadå, ingen kan säga nåt om att det är olagligt med sommardäck på måndag tex. Men sen om det är lämpligt är ju en annan fråga. Som det ser ut nu så får man vänta till mitten av april för att byta. Pendlar 13 mil om dagen så tänker inte riskera nåt.

Man kan inte bromsa sig ur en uppförsbacke.
valle22 Smidd i rostigt stål
28 mars 2013 · 933 Inlägg

Naikon skrev:

VolvoCoffe skrev:
Korkad tråd. byter såklart när vintern är slut.

Det är väl underförstått. Vid vilket datum slutar vintern för dig?

lol beror på var i landet man bor, för mig är vinter alltid om tempen är under +10grader

*** Riktiga bilar har bakhjulsdrift, framhjulsdrift är enbart på gräsklipparn ***
_Glenne_ Bry mindre, varva mer
28 mars 2013 · 5 753 Inlägg

panda666 skrev:
hehe många som byter till sommardäck föööör tidigt. ser ni inte att det är snö och is ute fortfarande?
varför så bråttom?

Ja här är det fullt skoterföre ute! Och även om vägarna har tinat så lägger jag inte på sommardäck så länge man kan köra skoter, för så länge man kan köra skoter så är det vinter och inte sommar!


Sen är det plusgrader på dagarna och runt 10 minus på nätterna, så känns ganska förädiskt ännu..

Senast redigerat av _Glenne_ (28 mars 2013)

Jag skryter inte gärna och spelar inte känd men jag är född till en stjärna och kommer dö som en legend!
BMW 535iM E28 "Imolarot II" (1986)
Cadillac_The_King
28 mars 2013 ·

Har redan sommar däck på Cadillacen dom är alltid på skönt o slippa bry sig om det :-) men för så bytte jag sommar däck när snön var borta på vägarna

TyrolerHatt Skogsmålare
28 mars 2013 · 630 Inlägg

Väntar någon vecka till, Får gärna vara stabilt på 5 grader ett tag. Nu pendlar det mellan + och  - grader från dag till dag

marcus80 Sir
28 mars 2013 · 935 Inlägg

Nyss.....

Varför läser ingen instruktionsboken??
Och varför kan ingen stava ordentligt längre??
panda666
28 mars 2013 · 4 250 Inlägg

verkar som att det är brutalt många som byter till sommardäck alllllldeless för tidigt.

varför??gillar dom adrenalinet i kroppen när det halkar eller vad?
lagen säger ju 16 april eller tills det inte finns vinter väglag.


undrar verkligen.

marcus80 Sir
28 mars 2013 · 935 Inlägg

Stomresning i ett däck på A4:an gjorde att man bytte. Ingen lust att köpa 4 nya vinterdäck nu. Har ju quattro så alla måste bytas i sådana fall. Kan sommar sulorna åka på nu. Åker typ 1 gång i veckan med bilen så gör mig ingen skillnad när det är barmark man åker på.

Varför läser ingen instruktionsboken??
Och varför kan ingen stava ordentligt längre??
Rspeter Audi A5 quattro driver.
28 mars 2013 · 2 203 Inlägg

Kör med vinterdäck 1-2 veckor till innan jag tycker det känns säkert att det inte kommer mer nederbörd i samband med minusgrader.

Dessutom så är ju våren inställd!!! lol

http://www.aftonbladet.se/nyheter/article16500640.ab

Senast redigerat av Rspeter (28 mars 2013)

Seth
28 mars 2013 · 3 354 Inlägg

panda666 skrev:
verkar som att det är brutalt många som byter till sommardäck alllllldeless för tidigt.

varför??gillar dom adrenalinet i kroppen när det halkar eller vad?
lagen säger ju 16 april eller tills det inte finns vinter väglag.


undrar verkligen.

Lagen säger till 31 mars. sen lämpligheten är ju en annan sak

Senast redigerat av Seth (28 mars 2013)

Diplomati är konsten att be någon dra åt helvete på ett sådant sätt att han ser fram emot resan
Att inneha körkort betyder inte att man kan köra... det betyder bara att man just vid ett enda tillfälle körde någorlunda bra
Skoda Fabia 1.6 TDI "Lätt optimerad" (2014)
Nightmare89
28 mars 2013 · 939 Inlägg

Rspeter skrev:
Kör med vinterdäck 1-2 veckor till innan jag tycker det känns säkert att det inte kommer mer nederbörd i samband med minusgrader.

Dessutom så är ju våren inställd!!! lol

http://www.aftonbladet.se/nyheter/article16500640.ab

tonguelollol

_Glenne_ Bry mindre, varva mer
28 mars 2013 · 5 753 Inlägg

En stackare här i byn la på sommardäck i mitten av april ifjol, dvs efter att man får lägga på sommardäck!

Men en sen lördagkväll så började det helt plötsligt snöa, la sig väll en 5-10cm på backen, grabben hade nytaget körkort så var väll inte allt för van bilförare, i vilket fall så var han i stan och skulle ta sig hem, fick sladd och la bilen på tak, och han fick böta för att han hade sommardäcken samt att det var nära på att han inte skulle få ersättning för bilen av försäkringsbolaget!


Och med detta vill jag få fram att bara för att man får lägga på sommardäck 1 april så betyder inte det nödvändigtvis att det är fritt fram att köra med sommardäck som många verkar tro, finns ju en anledning varför det finns nånting som kallas "aprilväder" så även om det är varm och skönt ute, barbacke osv så kan vädret faktiskt helt plötsligt vända och det dimper ner massa snö endå..

Senast redigerat av _Glenne_ (28 mars 2013)

Jag skryter inte gärna och spelar inte känd men jag är född till en stjärna och kommer dö som en legend!
BMW 535iM E28 "Imolarot II" (1986)
zoopåse
28 mars 2013 · 1 171 Inlägg

Hade besök av en amerikan här förra året som reagerade på att alla bilar hade dubbdäck på sig. De hade tydligen samma klimat som här där han kom ifrån, men man hade inga vinterdäck förrän det blev snö ute.

I södra Chile kör de utan vinterdäck jämt men använder snökedjor när det behövs.

Det är inte så att bara för att det blir minusgrader eller det snöar lite grann så kommer man tappa allt fäste och åka av vägen. Här har det varit bra fäste i en månad ungefär trots minusgrader. Nu är det defintivt bättre fäste med sommardäcken. Det är solen som gör att det torkar upp hela tiden. på vissa håll i landet är det t.o.m. stor risk för gräsbrand. Det är om det kommer ett rejält snöoväder, då kan man få problem att ta sig fram om man redan bytt.

Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang