verkar som att det är brutalt många som byter till sommardäck alllllldeless för tidigt.
varför??gillar dom adrenalinet i kroppen när det halkar eller vad? lagen säger ju 16 april eller tills det inte finns vinter väglag.
undrar verkligen.
16 April då ska det vara sommardäck monterade på fordonet, men om det skulle skulle vara vinterväglag så får man behålla vinterdäcken. Vinterdäcklagen gäller från 1 decemer till 31 Mars, när det är vinterväglag.
verkar som att det är brutalt många som byter till sommardäck alllllldeless för tidigt.
varför??gillar dom adrenalinet i kroppen när det halkar eller vad? lagen säger ju 16 april eller tills det inte finns vinter väglag.
undrar verkligen.
16 April då ska det vara sommardäck monterade på fordonet, men om det skulle skulle vara vinterväglag så får man behålla vinterdäcken. Vinterdäcklagen gäller från 1 decemer till 31 Mars, när det är vinterväglag.
Jag får en ny arbetsbil den 4 april (det är lovat så) och vi får väl se vad det sitter för däck på den, hoppas på sommardäck. Privatvolvon får nog sommarskor om nån vecka .......om jag orkar annars blir det väl i sista minuten som vanligt!!
/Benny
Jag har en paroll--Long live rock'n'roll!!!
Jag säger som Rännhola Rockers:
Ni som kör européer, Ta era kärror med er och ställ dom där dom hör hemma, i cykelstället!!! Min youtubekanal!
Mina sommarsulor åkte på igår! Känslan att köra dom första milen med lägre och bredare däck är underbart. Slippa det lite svajiga och ostabila man kan få med höga och smala vinterdäck!
16 April då ska det vara sommardäck monterade på fordonet,
Efter 16e april får man inte ha dubbdäck. Dubbfria vinterdäck går bra att köra vidare på. Bara ett förtydligande.
Lathund för vinterdäck Vinterdäck krävs 1 december–31 mars om det är vinterväglag. Mönsterdjupet ska vara minst 3 millimeter för personbilar och lätta fordon. På tunga fordon ska mösterdjupet vara minst 5 millimeter och drivaxlarna måste vara utrustade med vinterdäck.
Dubbdäck får användas 1 oktober–15 april, men även under annan tid om det är eller befaras bli vinterväglag.
Tillåtna däckkombinationer för personbil och släp vid vinterväglag:
Bil Släp Dubbade Dubbade Odubbade Odubbade eller dubbade
Detta är taget från Transportstyrelsens hemsida.
/Benny
Ni som kör européer, Ta era kärror med er och ställ dom där dom hör hemma, i cykelstället!!! Min youtubekanal!
Med tanke på vädret nu och och framöver så får det nog vänta minst en vecka till.
Tragiskt nog så har jag dessutom snyggare vinterfälgar än vad jag har på sommaren...
Haha!! Du får skifta!!
/Benny