3537
Sök

Mersan laddar för mycket. Tror jag...

Forummoderator
18 329 Inlägg
29 mars 2013
Trådstartare
W210 E300D 24v aut -96. Sätter in en stereo i bilen och mäter således upp kablar. Fick se att bilfan laddar stadiga 15,2 volt på tomgång? Och 15,3 om man tokvarvar. Förvisso är jag eltekniker men har väl legat av mig lite. Batteriet är "nytt" och bytt i december. Ett GEL-batteri.

Frågan är om bilfan har en TWC? (Laddningsdator) Eller är den för gammal för det? Då vet jag att de kan ladda brutalt mycket en stund... Jag har inte kört korta sträckor. 20 mil igår senast...

Tänk på 80-talet. Då körde hantverkarna Cheva Startcraft med V8-diesel. Det var tider det!

5 153 Inlägg
29 mars 2013
Dieselsmurfen skrev:
W210 E300D 24v aut -96. Sätter in en stereo i bilen och mäter således upp kablar. Fick se att bilfan laddar stadiga 15,2 volt på tomgång? Och 15,3 om man tokvarvar. Förvisso är jag eltekniker men har väl legat av mig lite. Batteriet är "nytt" och bytt i december. Ett GEL-batteri.

Frågan är om bilfan har en TWC? (Laddningsdator) Eller är den för gammal för det? Då vet jag att de kan ladda brutalt mycket en stund... Jag har inte kört korta sträckor. 20 mil igår senast...

Mät med multimeter i stället innan du börjar rota runt. Inte helt säkery att den i stereon visar rätt. Har voltmätare på min stereo och den visar ca 0,5V fel smile

Spana gärna in mitt projekt på mercorna och lite annat :) http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=262552
eller på projektet på min caddy mk1 http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=303965

Forummoderator
18 329 Inlägg
29 mars 2013
Trådstartare
mb_pucken skrev:
Dieselsmurfen skrev:

Mät med multimeter i stället innan du börjar rota runt. Inte helt säkery att den i stereon visar rätt. Har voltmätare på min stereo och den visar ca 0,5V fel smile

Stereon visar inget. Multimeter och den visar 100% rätt... Nykalibrerad.

Tänk på 80-talet. Då körde hantverkarna Cheva Startcraft med V8-diesel. Det var tider det!

21 761 Inlägg
29 mars 2013
15,2-15,3 V känns lite väl högt tycker jag. För några år sedan mätte jag på en Mitsubishi L300 som hade strax över 15 V och troligen hade det varit så ett längre tag, men ingenting verkade ta märkbar skada av det (tex batteriet). Dock bör man hålla sig under 15 V ändå som jag ser det. smile

När min bil startas i sträng vinterkyla (kallare än typ 20 minusgrader) så kan spänningen på batteriet under första minuten ligga på ca 15-15,1 V för att successivt minska när motorn (generatorn) värms upp, har en 100 A universalgenerator från Biltema.

Baronen
1 434 Inlägg
11 april 2013
Det är inte omöjligt att du har en 15volts regulator i generatorn. Annars kan det va så att regulatorn har gett sig. Problem med lampor som går sönder? Tror inte du har en digital laddregulator i den, -98 300 diesel är inget NASA bygge precis. Jag tror inte du behöver vara orolig för spänningen, en stereo slår ifrån om det skulle bli för hög spänning och om den inte laddar mer en så när du varvar upp den så kan du nog sova lugnt. Var glad att du har en kry generator istället! smile

Elbilar kan dra åt helvete.

Sök