Bonna trimmad SAAB 9000 AERO går dåligt.

xenon
10 april 2013 · 165 Inlägg

Hej igen!
Har nu skruvat några timma på bilen dom senaste dagarna.

1. Laddtrycket är tillbakaställt, Jag vet dock inte om det är rätt, Jag gjorde så att pinnen gick på exakt när jag drog armen till toppläge, längst åt vänster, Först prövade jag att sätta den så att armen stod rätt upp, men då kändes bilen väldigt seg och turbon funkade nog inte så bra då, har jag gjort rätt?

2. När man gasar fullt vid ca 3000RPM så laddar turbon bra, men nästan direkt så öppnar den dumpventilen och sänker laddtrycket, Jag har bytt och testat en annan dumpventil men samma sak händer, det borde ha med magnetventilen att göra eller?

3. Felkoden till spjällhuset är fortfarande kvar, Jag har kikat över alla slangar ifrån magnetventilen, dom var hela, men jag ska byta ut dom för säkerhets skull, vilka mer slangar kan sätta en felkod, eller vilken del av spjällhuset är vanligast orsaken?

4. Oljetrycks lampan lyser, vart sitter givaren på bilen?


Tack på förhand
Mvh

Senast redigerat av xenon (10 april 2013)

Han har ju fyrhjulsdrift fan!
Aah men du, jag har raggarspinn!
Mickius
10 april 2013 · 4 670 Inlägg

Hålet på pinnen ska täcka halva piggen den ska hängas på. Du måste alltså dra ut wg stången 1mm för att hänga på stången på avgashuset

Givaren sitter mitt på blocket under insuget. Ser den mellan 2ans och 3ans insugskanaler

Vad laddar turbon som maxladd? Har du gått igenom ALLA slangar? Är allt tätt? Sitter alla slangar där dom ska sitta? TCS är känsliga så rätt slang på rätt ställe!

Har spjälhuset mot förmodan gått sönder är det troligtvis bara köpa ett helt nytt. = fruktansvärt dyrt!

Senast redigerat av mickius (10 april 2013)

xenon
10 april 2013 · 165 Inlägg

mickius skrev:
Hålet på pinnen ska täcka halva piggen den ska hängas på. Du måste alltså dra ut wg stången 1mm för att hänga på stången på avgashuset

Givaren sitter mitt på blocket under insuget. Ser den mellan 2ans och 3ans insugskanaler

Vad laddar turbon som maxladd? Har du gått igenom ALLA slangar? Är allt tätt? Sitter alla slangar där dom ska sitta? TCS är känsliga så rätt slang på rätt ställe!

Har spjälhuset mot förmodan gått sönder är det troligtvis bara köpa ett helt nytt. = fruktansvärt dyrt!

Tack för svaret, Då får jag byta position på den igen då, Jag testade det som tidigare nämnts, att dra ur APC säkringen och ge fullt, då laddar den ca 0,5 bar, lite svårt att se på mätaren, Annars laddar den ca 0,8 - 1 bar, innan den släpper så laddar den ungefär 1,3-1,4.

Märkte också att om man drar ifrån 1000 RPM så hackar den till när turbon börjar ladda.

Senast redigerat av xenon (10 april 2013)

Han har ju fyrhjulsdrift fan!
Aah men du, jag har raggarspinn!
olof102
10 april 2013 · 342 Inlägg

5 bar laddar den inte.

Vid 1,54 bar når du fuelcut, styrsystemet stryper helt enkelt bränsletillförseln för att rädda motorn. Blir ett jätteryck.

xenon
10 april 2013 · 165 Inlägg

olof102 skrev:
5 bar laddar den inte.

Vid 1,54 bar når du fuelcut, styrsystemet stryper helt enkelt bränsletillförseln för att rädda motorn. Blir ett jätteryck.

Skrev fel, menade 0,5 bar.

Han har ju fyrhjulsdrift fan!
Aah men du, jag har raggarspinn!
xenon
10 april 2013 · 165 Inlägg

Den här saken var av, vad är det?

http://i.imgur.com/nPXRG16.jpg

Senast redigerat av xenon (10 april 2013)

Han har ju fyrhjulsdrift fan!
Aah men du, jag har raggarspinn!
Mickius
10 april 2013 · 4 670 Inlägg

xenon skrev:
Den här saken var av, vad är det?

http://i.imgur.com/nPXRG16.jpg

Backventil till vevhus! Åtgärda! Man ska kunna blåsa igenom åt ena hållet ej andra! Byt ut om den ejf ungerar.

Hade du inte kollat alla slangar??

xenon
10 april 2013 · 165 Inlägg

mickius skrev:

xenon skrev:
Den här saken var av, vad är det?

http://i.imgur.com/nPXRG16.jpg

Backventil till vevhus! Åtgärda! Man ska kunna blåsa igenom åt ena hållet ej andra! Byt ut om den ejf ungerar.

Hade du inte kollat alla slangar??

Jo, men den sprack när jag tog i den, får leta efter lite nya grejer.

Han har ju fyrhjulsdrift fan!
Aah men du, jag har raggarspinn!
Mickius
11 april 2013 · 4 670 Inlägg

xenon skrev:

mickius skrev:

xenon skrev:
Den här saken var av, vad är det?

http://i.imgur.com/nPXRG16.jpg

Backventil till vevhus! Åtgärda! Man ska kunna blåsa igenom åt ena hållet ej andra! Byt ut om den ejf ungerar.

Hade du inte kollat alla slangar??

Jo, men den sprack när jag tog i den, får leta efter lite nya grejer.

Klart du måste känna på slangarna för att kolla vilka som är hela

jonTe
11 april 2013 · 5 710 Inlägg

xenon skrev:
Jo, men den sprack när jag tog i den, får leta efter lite nya grejer.

Kör inte med bilen utan ventil bara.....utan denna trycksätter du vevhuset med turbotryck och risken finns att du trycker sönder något.

xenon skrev:
Kan man citera flera på något sätt?

Ja, genom att använda quote knappen. Tryck på knappen och klipp in den texten du vill citera  mellan [quote ] och[/quote ]
Då blir det såhär:

Test

Vill du ha med vilken användare du citerar får du lägga till ett = och användarens namn i det första [ quote]såhär:
[ quote=jonTe]Resultatet blir:

jonTe skrev:
Test2

Lite rörigt men ett bra sätt att träna på är att skapa ett inlägg, fixxa o grejja och använda förhandsgranska-knappen utan att posta.

Vi har alla varit nybörjare så jag har fått göra likadant wink

mvh Jonas

MVH Jonas
..............
xenon
11 april 2013 · 165 Inlägg

mickius skrev:

xenon skrev:

mickius skrev:
Backventil till vevhus! Åtgärda! Man ska kunna blåsa igenom åt ena hållet ej andra! Byt ut om den ejf ungerar.

Hade du inte kollat alla slangar??

Jo, men den sprack när jag tog i den, får leta efter lite nya grejer.

Klart du måste känna på slangarna för att kolla vilka som är hela

Jo, Det gjorde jag ju så klart, men jag var väl lite för våldsam bara.


jonTe skrev:

xenon skrev:
Jo, men den sprack när jag tog i den, får leta efter lite nya grejer.

Kör inte med bilen utan ventil bara.....utan denna trycksätter du vevhuset med turbotryck och risken finns att du trycker sönder något.

xenon skrev:
Kan man citera flera på något sätt?

Ja, genom att använda quote knappen. Tryck på knappen och klipp in den texten du vill citera  mellan [quote ] och[/quote ]
Då blir det såhär:

Test

Vill du ha med vilken användare du citerar får du lägga till ett = och användarens namn i det första [ quote]såhär:
[ quote=jonTe]Resultatet blir:

jonTe skrev:
Test2

Lite rörigt men ett bra sätt att träna på är att skapa ett inlägg, fixxa o grejja och använda förhandsgranska-knappen utan att posta.

Vi har alla varit nybörjare så jag har fått göra likadant wink

mvh Jonas

Haha!
Tack för hjälpen, jag får väl gå ut och försöka fixa dit den då!

Senast redigerat av xenon (11 april 2013)

Han har ju fyrhjulsdrift fan!
Aah men du, jag har raggarspinn!
SuperGnaget
11 april 2013 · 565 Inlägg

kollat så icn e hel, har poppat loss gavlar 2ggr för mig på 9000 o då händer d möe skumt, upp i fullt ladd sen sjönk d o massa trassel tills jag såg att ena gaveln va påväg loss..

MSCR
Honda CRX "Killer" (1988)
Honda Civic eg "vtec" (1995)
xenon
11 april 2013 · 165 Inlägg

SuperGnaget skrev:
kollat så icn e hel, har poppat loss gavlar 2ggr för mig på 9000 o då händer d möe skumt, upp i fullt ladd sen sjönk d o massa trassel tills jag såg att ena gaveln va påväg loss..

Åh, det lät tråkigt, får kika på det i möra.
Tack för svaret!

Han har ju fyrhjulsdrift fan!
Aah men du, jag har raggarspinn!
xenon
13 april 2013 · 165 Inlägg

Har nu kikat på turbo, intercooler och insug, men inget synligt har hittats, Går det kika efter läckor med startgas kanske?

Han har ju fyrhjulsdrift fan!
Aah men du, jag har raggarspinn!
silversnurran
13 april 2013 · 773 Inlägg

xenon skrev:
Har nu kikat på turbo, intercooler och insug, men inget synligt har hittats, Går det kika efter läckor med startgas kanske?

Testa att trycksätta systemet med ca max 1 bars tryck och gå över alla vakuum slangar och känn efter läckage,
Annars är ju att köra in och låta obd2 läsa av din bil för ett par hundralappar:) Annars går det ju att testa byta allt från en bil som fungerar och utesluta:) Glöm dock inte kolla jordningen på boxen då den kan ärga ger upphov till MASSOR:)

Opel Kadett GSI Cabriolet "5000 milar sommarbilen" (1991)
Saab 9000 cse 2,0t A50 "Pensionären" (1998)
xenon
13 april 2013 · 165 Inlägg

silversnurran skrev:

xenon skrev:
Har nu kikat på turbo, intercooler och insug, men inget synligt har hittats, Går det kika efter läckor med startgas kanske?

Testa att trycksätta systemet med ca max 1 bars tryck och gå över alla vakuum slangar och känn efter läckage,
Annars är ju att köra in och låta obd2 läsa av din bil för ett par hundralappar:) Annars går det ju att testa byta allt från en bil som fungerar och utesluta:) Glöm dock inte kolla jordningen på boxen då den kan ärga ger upphov till MASSOR:)

Är det bara att plugga vid luftfiltret och trycksätta då eller?
Jag har försökt att läsa av OBD, Men har bara maskiner till vanlig OBD, Letade ett tag efter någon kabel som gjorde att det skulle gå och koppla, men lade ner det tillslut.
Jorden ska jag kika på!
Tack för svaret!

Han har ju fyrhjulsdrift fan!
Aah men du, jag har raggarspinn!
silversnurran
13 april 2013 · 773 Inlägg

xenon skrev:

silversnurran skrev:

xenon skrev:
Har nu kikat på turbo, intercooler och insug, men inget synligt har hittats, Går det kika efter läckor med startgas kanske?

Testa att trycksätta systemet med ca max 1 bars tryck och gå över alla vakuum slangar och känn efter läckage,
Annars är ju att köra in och låta obd2 läsa av din bil för ett par hundralappar:) Annars går det ju att testa byta allt från en bil som fungerar och utesluta:) Glöm dock inte kolla jordningen på boxen då den kan ärga ger upphov till MASSOR:)

Är det bara att plugga vid luftfiltret och trycksätta då eller?
Jag har försökt att läsa av OBD, Men har bara maskiner till vanlig OBD, Letade ett tag efter någon kabel som gjorde att det skulle gå och koppla, men lade ner det tillslut.
Jorden ska jag kika på!
Tack för svaret!

Har aldrig trycksatt system då det inte behövts, men om du har va 500 kr över lämna in bilen för en luft/vattenlednings service brukar till 95% fixa problemen:)

Saab 9000 cse 2,0t A50 "Pensionären" (1998)
Opel Kadett GSI Cabriolet "5000 milar sommarbilen" (1991)
xenon
13 april 2013 · 165 Inlägg

silversnurran skrev:

xenon skrev:

silversnurran skrev:

Testa att trycksätta systemet med ca max 1 bars tryck och gå över alla vakuum slangar och känn efter läckage,
Annars är ju att köra in och låta obd2 läsa av din bil för ett par hundralappar:) Annars går det ju att testa byta allt från en bil som fungerar och utesluta:) Glöm dock inte kolla jordningen på boxen då den kan ärga ger upphov till MASSOR:)

Är det bara att plugga vid luftfiltret och trycksätta då eller?
Jag har försökt att läsa av OBD, Men har bara maskiner till vanlig OBD, Letade ett tag efter någon kabel som gjorde att det skulle gå och koppla, men lade ner det tillslut.
Jorden ska jag kika på!
Tack för svaret!

Har aldrig trycksatt system då det inte behövts, men om du har va 500 kr över lämna in bilen för en luft/vattenlednings service brukar till 95% fixa problemen:)

Jag vill gärna laga bilen själv, Och det är inte värt att lägga ut 500Kr på någonting sådant oviktigt, Då sparar jag hellre dom pengarna till nya klossar smile

Men jag får gå ut och kika lite på trycksättning och så vidare i eftermiddag smile

Han har ju fyrhjulsdrift fan!
Aah men du, jag har raggarspinn!
silversnurran
13 april 2013 · 773 Inlägg

xenon skrev:

silversnurran skrev:

xenon skrev:

Är det bara att plugga vid luftfiltret och trycksätta då eller?
Jag har försökt att läsa av OBD, Men har bara maskiner till vanlig OBD, Letade ett tag efter någon kabel som gjorde att det skulle gå och koppla, men lade ner det tillslut.
Jorden ska jag kika på!
Tack för svaret!

Har aldrig trycksatt system då det inte behövts, men om du har va 500 kr över lämna in bilen för en luft/vattenlednings service brukar till 95% fixa problemen:)

Jag vill gärna laga bilen själv, Och det är inte värt att lägga ut 500Kr på någonting sådant oviktigt, Då sparar jag hellre dom pengarna till nya klossar smile

Men jag får gå ut och kika lite på trycksättning och så vidare i eftermiddag smile

klossar finns billiga på generation 1 v70/9000 på skroten för 25kr per ok:) Plus att spara in på en sådan viktigt sak som vakuum förstör turbon ganska omgående även andra slitdelar, men kika på det och återkom:)

Opel Kadett GSI Cabriolet "5000 milar sommarbilen" (1991)
Saab 9000 cse 2,0t A50 "Pensionären" (1998)
xenon
13 april 2013 · 165 Inlägg

Jag tänkte att jag skulle ge mig fan på att fixa bilen idag, och det lönade sig!
Jag trycktestade med dålig resultat, Plastpluggen i ventilkåpan hade spruckit och den läckte, Gjorde ett hemmabygge och det löste sig bra.

Tryckte igen med lyckat resultat, tomgången blev jämn och det blev ett helt nytt liv i bilen, den går att starta lätt och bra drag i den.

Tack för hjälpen alla!

Men, jag är inte riktigt klar, på spjällhuset sitter det en vacumslang som går upp till någon sensor av något slag placerad vid skiljeväggen bakom oljepåfyllningen, den har en slang som går till insuget, och en som bara är 5cm och är helt öppen, ska det vara så?

Oljepluggen sitter emellan 2:an och 3:ans cylinder, är det den blåa?

Tack ännu en gång!

Han har ju fyrhjulsdrift fan!
Aah men du, jag har raggarspinn!
Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang