Saab_2takt skrev:
Blev ju riktigt smutt de där ju!

Men hur får man färgen gå in bra jämförelse mot org färgen? Kompenserar du mot åldern i kulören? Har aldrig fått det funka personligen

Tackar

I många fall när man skall beställa lack åt en bil och går efter färgkoden, så kan det finnas flera alternativ på samma färgkod. Vissa tillverkare kan ha upp till över 10 olika alternativ på sammafärgkod. Då använder jag färgkort som jag matchar mot bilens färg. Och väljer då den jag tycker är närmast.
Ett vanligt fel är att bara beställa färgen med färgkoden och inte kolla upp ifall det finns alternativ.
I detta fall så finns det bara ett alternativ, alltså bara en nyans av denna färg. Då brukar det bero på hur lika den som blandar får färgen.
Om man lyckats ser man första när man tar bort allt maskeringspapper, så det kommer att bli spännande att se. Jag brukar polera upp lacken efteråt, ifall det är nödvändigt. Metallic-lacker, som har ett klarlackslager ändrar inte i nyans när det blir polerade, de blir bara blankare.
Men solida färger kan man polera upp så både lyster och rätt nyans framträder.
Så det blir intressant att se om det blir en prickig hund av Saaben eller inte
