8501
Sök

Bytte Huvudenhet, nu spelar basen rösterna också. *Nytt fel*

342 Inlägg
22 oktober 2006
Trådstartare
Kopplade in en ny huvudenhet och den hade inte lågnivå utan bara "rca" ut. så basen spelar rösterna också. Finns det nått sätt att den bara spelar basen? delningsfilter eller nått, i så fall hur kopplar man det?

På mitt slutsteg till basen har jagh både "rca" in och out, så tänkta koppla in ett steg därifrån som driver fram å baksystem, å de ska ju spela vanligt, går det eller måste jag dra en ny lågnivå till det slutsteget? tänkte om man satte ett delningsfilter så filtrerar han ut rösterna på det steget med?
Senast redigerat av vanten06 (23 oktober 2006)

286 Inlägg
22 oktober 2006
RCA = Lågnivå

Du har väl inbyggt delningfilter på ditt steg där du kan välja low//high/full eller liknande. Vad har du för steg?
Senast redigerat av Sanny (22 oktober 2006)

342 Inlägg
22 oktober 2006
Trådstartare
Sanny skrev:
RCA = Lågnivå

Du har väl inbyggt delningfilter på ditt steg där du kan välja low//high/full eller liknande. Vad har du för steg?

Har ett mac audio MP2000. Det står ju lika dant som det stog med den andra enheten å då funkade de ju.
Och inställningarna på steget står rätt, måste va att huvudenheten skickar ut röster också

Kan tillägga att huvudenheten är en 7" in dash skärm.

http://www.nardik.se/
Senast redigerat av vanten06 (22 oktober 2006)

286 Inlägg
22 oktober 2006
På det steget så finns det ett lågpassfilter, har du ställt in den rätt?

342 Inlägg
22 oktober 2006
Trådstartare
Sanny skrev:
På det steget så finns det ett lågpassfilter, har du ställt in den rätt?

Japp det är rätt inställt.

286 Inlägg
22 oktober 2006
Kan det inte vara eftersom baslådan spelar högre frekvenser. Isåfall är stegets inbyggda delningsfilter trasigt.

342 Inlägg
22 oktober 2006
Trådstartare
Sanny skrev:
Kan det inte vara eftersom baslådan spelar högre frekvenser. Isåfall är stegets inbyggda delningsfilter trasigt.

Får ta å kolla över det imon lite nogrannare.

342 Inlägg
23 oktober 2006
Trådstartare
Nu har jag kollat på det, och det funkade som det ska, nu spelade bara basen.

Men nu har jag ett nytt problem, i å med att det är rca ut så är det ju en gul, röd, vit sladd, då har jag kopplat lågnivån till den röda å vita. Men märkte att man inte kan sänka å höja dem med ratten på stereon/skärmen. Och jag ska ju koppla ett steg till framsystemet på samma lågnivå, å då kan jag ju inte höja eller sänka volymen.
Så hur ska jag göra? finns det någon volymkontroll man kan sätta emellan lågnivån?

914 Inlägg
23 oktober 2006
vad menar du med att du inte kan höja sänka ? om du har kopplat lågnivån,rca, som vanligt så är det klart det ska gå att höja och sänka volymen som vanligt.
Senast redigerat av Ronnie.L (23 oktober 2006)

342 Inlägg
23 oktober 2006
Trådstartare
Ronnie.L skrev:
vad menar du med att du inte kan höja sänka ? om du har kopplat lågnivån,rca, som vanligt så är det klart det ska gå att höja och sänka volymen som vanligt.

Det är ju ingen lågnivå ut, utan det är vanliga rca (typ line output), för man kan ju inte höja/sänka en gul video kabel. Man kan höja/sänka ljudet på skärmens förstärkare men "rca:na" som jag kopplat steget till höjs inte. Och jag ska ju inte driva framsystemet på skämens inbyggda förstärkare utan ett till slutsteg å då kommer ja inte kunna sänka höja ljudet.
Senast redigerat av vanten06 (23 oktober 2006)

505 Inlägg
23 oktober 2006
Hmm, vanten06...  Nu ska jag förklara detta på ett så lätt sätt som möjligt.

Man brukar kalla RCA kablar för Lågnivåkablar, samma sak med utgången, RCA utgång kallar man Lågnivåutgång.

Men i själva verket så är lågnivåutgång en utgång där delningen redan är gjord(sub utgång), alltså inga röster utan bara bas.. troligen delad på 80hz eller liknande, ur stereon.

På din nya enhet så har du ingen lågnivåutgång utan bara en rca utgång, sågott som samma sak fast ljudet blir inte filtrerat.

P.g.a detta så måste du filtrera bort de högre hz:en med ett delningsfilter, separat eller så använder du delningsfiltret på ditt Mp2000. Du väljer LPF / Lowpassfilter på ditt slutsteg, du kan välja att dela bort från 40-300 och uppåt, jag tycker du ska börja runt 80hz och sedan testa dig fram tills du får fram bästa ljud enligt dig.

Hoppas du har blivit lite klokare!

Med mycket vänliga hälsningar /Matte!

Calibra Turbo 4x4

Bas Connaisseur
436 Inlägg
23 oktober 2006
Asså vadå rösterna? Menar du diskanten eller?
För basen kan ju till viss del spela "röster" med. Och för att ta bort röster ur en låt måste du ju ha en studio fil och en massa studio prylar.

Tror inte jag hänger med. Men vill gärna lära mig det ni pratar om haha tongue

Mitsubishi COLT CZ 1.5T '06
Bas Connaisseuren! "Musik är inte musik utan bas!" Cerwin Vega &Rockford Fosgate <3
>> MIN PROJEKT-TRÅD! <<

342 Inlägg
23 oktober 2006
Trådstartare
MICHAN skrev:
Asså vadå rösterna? Menar du diskanten eller?
För basen kan ju till viss del spela "röster" med. Och för att ta bort röster ur en låt måste du ju ha en studio fil och en massa studio prylar.

Tror inte jag hänger med. Men vill gärna lära mig det ni pratar om haha tongue

Det där med rösterna är löst, hade la kommit åt delningsfiltret på slutsteget. Men nu funkar det.

Har ju ett nytt problem att RCA utgången går inte Höja eller sänka, den skickar ut konstant ljud.

914 Inlägg
23 oktober 2006
du menar att du inte kan ändra nivån på den så som man gör med en subutgång ? Vanlig lågnivå brukar man inte kunna höja och sänka nivån på.

342 Inlägg
23 oktober 2006
Trådstartare
Ronnie.L skrev:
du menar att du inte kan ändra nivån på den så som man gör med en subutgång ? Vanlig lågnivå brukar man inte kunna höja och sänka nivån på.

På den vanliga bilstereon jag hade innan så när man höjde ljudet ökade också basen, det gör det inte nu, när man höjer ljudet händer det inget på basen. Slutsteget har jag fått ställa ner max annas spelar den fullt ut även när man lyssnar på lågt ljud.

Sök