Inget ljud från diskanter

Rickykling
5 april 2013 · 180 Inlägg

Hej!

Innan vintern köpte jag nytt billjud. Jag köpte slutsteget T4, baslåda samt ett framsystem med mellanregister och diskanter. Köpte även delningsfilter till dem.
Men det är nästan inget ljud alls från mina diskanter när jag spelar musik, det mesta kommer från mellanregisterna.

Jag skulle tro det beror på mina inställningar på slutsteget, men grejen är att jag har inte en aning om vad jag ska ställa in steget på då det finns så mycket att vrida på.

Någon som skulle kunna hjälpa mig att tala om hur man ställer in steget för att diskanterna ska gå igång, och för bästa ljudprestanda?


Steget:
http://mds.se/product.html/mds-mds-t4?category_id=2602

Delningsfilter:
http://mds.se/product.html/mds-apx-x2-x … ry_id=2600

Mellanreg:
MDS DC650PRO   (verkar inte finnas längre) men har: 6.5'', 250 watt, 125 RMS, 4 ohm.)

Diskanterna:
http://mds.se/product.html/mds-mds-mt9?category_id=2601

Senast redigerat av Rickykling (5 april 2013)

Drönirettab
5 april 2013 · 21 761 Inlägg

Hur har du kopplat kablarna mellan steget och delningsfiltret?
Använder du alla fyra kanaler på steget?
Använder du alla ingångar på filtret?

Till att börja med kan du se till så att "X-OVER" på slutsteget står i läge "FULL" på båda brytarna, då skickas alla frekvenser till delningsfiltret och sedan sköter det om att dela vid rätt frekvens. smile

Inuti delningsfiltret finns några nivåjusteringar som eventuellt kan behöva ändras, men det får vi ta senare i så fall. Det viktiga just nu är att veta att allting är rätt inkopplat.

Senast redigerat av Drönirettab (5 april 2013)

Rickykling
5 april 2013 · 180 Inlägg

Använder alla 4 ja. De två sista kanalerna använder jag till basen.

Jag har kopplar på följande sätt:

INL-, INL+ är kopplat till steget. W-, W+ är kopplad till mellanregister, T-, T+ är kopplat till diskanterna.

Innuti delningsfiltret har jag satt det på Normal... jag satt "volymen" för mellanreg på normal, och har satt diskanterna till högsta.

Jag ska ta och kolla upp det där med X-OVER på steget!

Drönirettab
5 april 2013 · 21 761 Inlägg

Okej, eftersom du driver en bas med två av kanalerna så ska "X-OVER" förstås stå på "LPF" till de kanalerna. Jag är inte riktigt säker på vilka ingångar på delningsfiltret som ska användas när man ska koppla in på vanligt sätt, dvs inte göra en bi-viring, det borde väl stå i manualen tycker jag. smile

Rickykling
5 april 2013 · 180 Inlägg

Gick ut och kollade!
Det finns 2st X-OVER man kan ändra på. Är det så att den vänstra är för kanal 1-2, och den högra för 3-4?
För övrigt stod båda på FULL.
Provade att skruva på allt möjligt, men kom ändå inte mer ljud än vad det gör ur diskanterna!
DOCK när jag skruvade på en "MIN->MAX", så ökade själva sångljudet mer iaf. Det kanske är så att det inte ska komma mer ljud ur diskanter?

Drönirettab
5 april 2013 · 21 761 Inlägg

Jag vet inte vilka kanaler som den övre och nedre brytaren påverkar, det står inget specifikt i manualen vad jag kan se iaf.

Den där ratten som har "MIN-MAX" är stegets level, den ska justeras på rätt sätt för att inte riskera dåliga musiksignaler och överbelastning av steget/högtalare. En sån kontrollratt ska i princip aldrig stå på max.

Hur mycket diskanterna ska höras beror bla på musikstilen, viss musik har kanske inte så mycket diskant. Men en sak måste du kolla upp, det är att diskanthögtalarkablarnas plus och minus är rätt kopplade. Om ena diskanten är kopplad tvärt om så kan ljudet nästan försvinna.

Testa att koppla ur ena diskanten och lyssna om det spelar mer diskantljud när endast en diskant fungerar, i så fall har du råkat koppla fel och får lov att ändra kablarna. smile

Rickykling
5 april 2013 · 180 Inlägg

Aa okej! smile

Ja det ska jag testa i morgon! smile
Menar du att pluss o minus kan vara fel i steget, eller på själva diskanten?

Drönirettab
5 april 2013 · 21 761 Inlägg

Det är knappast felkopplat i steget eftersom dessa kablar ger musik till både midbasarna och diskanterna och midbasarna spelar ju bra, men kolla upp alla kablar ändå så är du säker. smile

Rickykling
5 april 2013 · 180 Inlägg

Det ska jag göra!
Återkommer i morgon om hur det gått smile

Rickykling
6 april 2013 · 180 Inlägg

Hej igen!

Det blev bättre när jag bytte på på plus och minuskabeln! Men skulle ändå vilja ha lite ljud till. Kan varken höja det via steget eller stereon. Kanske bör koppla om det så den passerar stereon?
Nu är diskanterna dragna direkt till delningsfiltret.

ChriZtoffer GAS democar 2018!
6 april 2013 · 8 744 Inlägg

Diskanterna ska kopplas via filtret. Men dom ska inte spela så jättemycket, dom ska bara ta det som midbasarna inte klarar uppåt.

Saab 9-3SC {SQ-edition}
Ny bil och nytt projekt, nu börjar allvaret!
Ciaaao
17 april 2013 · 75 Inlägg

Passar på att låna tråden lite här då jag stött på skumma problem.
Jag har ett par AQ supertweeters som ska in i bilen i år. Men problemet är att kopplar jag de på mitt steg (SPL ice 150.4) så låter de skräp medans de låter som de ska när jag driver de direkt på stereon. Och filter sitter det redan pålött på diskanterna när man köper de, så det ska inte vara det som gör det. Har testat även med lösa delningsfilter men låter lika illa för det. Testade med ett annat exakt likadant steg jag har för att driva middarna, men samma sak där. Någon med förslag på vad felet är?

Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang