4893
Sök

Duger saab 9-5 (AS-2) som framsystem ?

454 Inlägg
22 oktober 2006
Trådstartare
som ´topic lyder ?... duger originalhögtalarna i 9-5:an ?... tänker mest i bassyfte......
jag har en saab 9-5 98 med (AS-2) (?) 7 högtalare + original slutsteg.... sen har jag 2 st mds fanatic 6*9 med mutant slutsteg och dubbla rockford 12 tummare (BRLs största rockfordlåda) och ett mds D2 å driver lådan med......
men frågan är om jag kommer få mkt mer bas om jag byter ut framhögtalarna ? eller duger dom som är där redan ?.....jag tycker det är sjuk bas i bilen men går det att få mer så smile?

286 Inlägg
22 oktober 2006
Nå mer bas kommer du inte att få med ett framsystem, kanske att det kommar att upplevas som det. Framsystemet är till för att återge frekvenserna från ungefär 60-80Hz och uppåt.

Sammanfattning:
Framsytemet spelar de högre frekvenserna, mer snärt. Ihop med baslådan som spelar de lägre frekvenserna gör framsystemet att basen framhävs mer.

Fotnot: Uppfattade i ditt inlägg att med bas så menar du de frekvenser som kommer från baslådan.

454 Inlägg
23 oktober 2006
Trådstartare
Sanny skrev:
Nå mer bas kommer du inte att få med ett framsystem, kanske att det kommar att upplevas som det. Framsystemet är till för att återge frekvenserna från ungefär 60-80Hz och uppåt.

Sammanfattning:
Framsytemet spelar de högre frekvenserna, mer snärt. Ihop med baslådan som spelar de lägre frekvenserna gör framsystemet att basen framhävs mer.

Fotnot: Uppfattade i ditt inlägg att med bas så menar du de frekvenser som kommer från baslådan.

nej altså jag kan de där .... de jag undrar är ju om mitt framsystem räcker till.... eftersom man måste ha ett bra framsystem som matchar baslådan...

jag kommer inte på nån bra formulering så jag citerar Nårdik.se "Vi har flera gånger upplevt att kunder kommit tillbaka och är missnöjd med basen i bilen. När vi provlyssnat i bilen har vi kunnat konstaterat att basen är det inger fel på men att den övriga utrustningen inte förmår att matcha basen. Utan ett riktigt framsystem är det svårt att få riktigt bra bas!! Detta beror på att hjärnan använder flera sinnen för att registrera bas. Kroppen känner djupbasen och örat registrerar mellanbasen sedan lägger hjärnan ihop informationen. Finns ingen korrekt mellanbas blir man på sin höjd illamående (åksjuk) eller yr av lågbasen. Ett bra framsystem och slutsteg till detta är oftast lösningen för att få en korrekt mellanbas."

1 631 Inlägg
24 oktober 2006
Det är ju inte "mer" bas du ska ha utan "bättre". Men nej, original midbasar från SAAB är inte tillräckligt bra för att möta upp dubbla tolvor på ett bra sätt. Det krävs nya element, effekt och dämpade dörrar för att göra det bra.

// Gurra
BMW 530 med Alpine F1 Status, Scanspeak Illuminator, 2 x Genesis DMA, 4 x Genesis DMX
Tävla i bilstereo? Besök Svenska Bilstereoförbundet för info.

454 Inlägg
25 oktober 2006
Trådstartare
gurenius skrev:
Det är ju inte "mer" bas du ska ha utan "bättre". Men nej, original midbasar från SAAB är inte tillräckligt bra för att möta upp dubbla tolvor på ett bra sätt. Det krävs nya element, effekt och dämpade dörrar för att göra det bra.

Okej...tackk så mkt, precis ett sånt svar jag ville ha .... fast de hade gärna fått vara så att dom räckte till smile
Senast redigerat av ryttersson (25 oktober 2006)

Medlem 5280
552 Inlägg
25 oktober 2006
En sak som är bra att veta: Om du nu ska byta stereo så måste du även byte slutsteget för det funkar inte till nån annan stereo.

454 Inlägg
25 oktober 2006
Trådstartare
ScottaN skrev:
En sak som är bra att veta: Om du nu ska byta stereo så måste du även byte slutsteget för det funkar inte till nån annan stereo.

Japp jag vet, har meckat som en liten blå för att få lågnivå å skit från originalstereon .... har läst det mesta om saabs originalskit nu ;-)

Medlem 5280
552 Inlägg
25 oktober 2006
Asså varför köpte du inte backes saab3 paket då? det är ju bara att koppla in istort sett.

454 Inlägg
25 oktober 2006
Trådstartare
ScottaN skrev:
Asså varför köpte du inte backes saab3 paket då? det är ju bara att koppla in istort sett.

Jag har inte nån utgång på min stereo alls inte ens DIN så jag kunde inte koppla in nån DIN/RCA ...

Medlem 5280
552 Inlägg
26 oktober 2006
ryttersson skrev:
ScottaN skrev:

Jag har inte nån utgång på min stereo alls inte ens DIN så jag kunde inte koppla in nån DIN/RCA ...

Jorå backes saab3 paket hade fixat det=)

454 Inlägg
26 oktober 2006
Trådstartare
ScottaN skrev:
ryttersson skrev:
ScottaN skrev:

Jorå backes saab3 paket hade fixat det=)

de va som fan.... jag som letade i evigheter för att hitta nått som passade....

72 Inlägg
27 oktober 2006
ScottaN skrev:

Jag har bytt sterio i min och orginalslutsteget funkar som de ska..

Medlem 5280
552 Inlägg
27 oktober 2006
O fan. Alla har sagt till mig att det inte funkar.. Knepigt. Hade du nån speciell adepter?

72 Inlägg
30 oktober 2006
ScottaN skrev:
O fan. Alla har sagt till mig att det inte funkar.. Knepigt. Hade du nån speciell adepter?

Nej men jag fick flytta på konstanten å dedär:) men de är inte svårt.
Jo de kan va som så att de andra som sakt att de inte går har inte koplat in remoten? då funkar ju inte steget..
Senast redigerat av linnardt (30 oktober 2006)

Medlem 5280
552 Inlägg
30 oktober 2006
Kommer du ihåg vilken som va remote från steget?

72 Inlägg
30 oktober 2006
ScottaN skrev:
Kommer du ihåg vilken som va remote från steget?

De ser du dom är samma färg smile

Sök