"självbrytande" brytare till stereo

Tjockarn Too School for cool
7 april 2013 · 110 Inlägg

Tja.

Ska hjälpa min feta gamla kompis att koppla om hans stereo så han kan spela även utan att behöva stå med tändningen på då det drar onödig ström.

Eftersom stereon då ska gå över batteri + så vill man ju såklart kunna bryta kretsen.

Då funderade jag på ifall det inte finns någon brytare, vi kan säga en NO brytare så när den är öppen går strömmen via tändningen och när den är Closed så leds strömmen via batteri. Och då tänkte jag en brytare som man bara trycker till en gång och har självhållning på batt + tills man vrider på tändningen så slår den brytaren ifrån automatiskt?

En bild på hur jag menade att den ska vara inkopplad
http://www.garaget.org/mypage/gallery_image.php?user=86937&image=1924502
http://www.garaget.org/mypage/gallery_i … ge=1924502

Någon som vet en smidig brytare? Ska gå att gömma på något bra sätt, men bara tips på hur man kan hitta en sån brytare, inte lyckats hitta något vid sökning.

Tack på Förhand.

Senast redigerat av Tjockarn (7 april 2013)

barenhoff TEAM RADIOACTIVE
7 april 2013 · 467 Inlägg

vf krångla till det? alla bilar ja haft har ja dragit direktström med säkring till stereon så ja kan spela utan tändning. alla haft ett enda problem under alla år.

Tjockarn Too School for cool
7 april 2013 · 110 Inlägg

Dock så stänger aldrig den stereon av sig när den får ström så man måste kunna bryta smile

Swedenrockers Living life on two wheels.....
7 april 2013 · 835 Inlägg

På 745:an jag hade så satte jag ett relä med självhållning via stereons remote, när jag låste bilen med fjärren så bröt jag självhållningen och stereon stängdes av.
Sätt en momentan NC-brytare till självhållningen som dödar stereon.

Garaget.org
Ditt dagcenter på nätet.
Audi A1 (2014)
Tjockarn Too School for cool
7 april 2013 · 110 Inlägg

Swedenrockers det skulle ju funka men han kommer väl glömma trycka på den där knappen så batteriet sugs ut tyvärr.

Kanske står lite luddigt där uppe men det jag menade var att när ingången för tändning blir ström lagd så vill man automatiskt få brytaren att slå över dit på något sätt. Typ som styr ström till ett relä eller vad man ska säga smile

Swedenrockers Living life on two wheels.....
7 april 2013 · 835 Inlägg

Det där får du utveckla lite grann.
Vad är det för bil? Fabrikat, modell och årgång tack.

Tjockarn skrev:
Swedenrockers det skulle ju funka men han kommer väl glömma trycka på den där knappen så batteriet sugs ut tyvärr.

Kanske står lite luddigt där uppe men det jag menade var att när ingången för tändning blir ström lagd så vill man automatiskt få brytaren att slå över dit på något sätt. Typ som styr ström till ett relä eller vad man ska säga smile

Garaget.org
Ditt dagcenter på nätet.
Audi A1 (2014)
Tjockarn Too School for cool
7 april 2013 · 110 Inlägg

Passat 05a smile

Tanken var att ha en momentan brytare som normalt sett är dragen till tändningen.
Man trycker en gång, då slår den över till läge 2 vilket är batteri +. I det läget ska den hålla sig tills man antingen trycker på knappen igen eller vrider på tändningen.
Alltså vill man även ha en styr ström över tändningen som slår över brytaren till Läge 1.

Hänger du med på vad jag menar? Lite små svårt kanske att förklara. Vet ej om det finns något liknande men skulle ju vara ganska fint om man fick det att fungera!

Drönirettab
7 april 2013 · 21 761 Inlägg

Jag försöker få kläm på vad du egentligen är ute efter, men får inte ihop det. hmm

Om stereon går att spela med utan att behöva ha tändningen påslagen, varför ska spänningen brytas när tändningen slås på?

Eller missförstår jag dig där?

Som jag ser det så är Swedenrockers beskrivning ett vettig lösning. Alternativt utnyttjas tändlåset, under förutsättning att det har ett läge som även ger spänning när nyckeln sitter i utan att vridas om. På så sätt funkar stereon direkt när nyckeln stoppas i tändlåset, men så fort man drar ur nyckeln så bryts spänningen. smile

Swedenrockers Living life on two wheels.....
7 april 2013 · 835 Inlägg

Passat -05 har ju via CAN-bus den funktionen där man vrider på tändningen och radion startar, sedan kan man vrida av tändningen och stereon stängs av först när man drar ur nyckeln.
Den funktionen försvinner många gånger om man byter till en eftermarknadsstereo men jag har personligen kopplat in den funktionen på flera VAG-bilar, då CAN-bus får analog information från tändningslåset.
Kort sagt så kan man i många fall ta en styrsignal från tändningslåset för att behålla funktionen på en eftermarknadsstereo.

Tjockarn skrev:
Passat 05a smile

Tanken var att ha en momentan brytare som normalt sett är dragen till tändningen.
Man trycker en gång, då slår den över till läge 2 vilket är batteri +. I det läget ska den hålla sig tills man antingen trycker på knappen igen eller vrider på tändningen.
Alltså vill man även ha en styr ström över tändningen som slår över brytaren till Läge 1.

Hänger du med på vad jag menar? Lite små svårt kanske att förklara. Vet ej om det finns något liknande men skulle ju vara ganska fint om man fick det att fungera!

Garaget.org
Ditt dagcenter på nätet.
Audi A1 (2014)
Saffranskalle Palfinger tekniker
7 april 2013 · 1 248 Inlägg

Sätt ett vanligt relä till sterion som du sätter en jäkla massa motstånd mellan + och plint 85. Då kan du välja med mängden/storleken på motstånden när relät ska släppa. Så att du kan göra att relät släpper så fort batterispänningen går under tex 10 volt. Då brukar även startmotorn orka dra igång bilen om den är lättstartad wink

Volvo Xc70 (2001)
Tjockarn Too School for cool
7 april 2013 · 110 Inlägg

Jaa de där med ström så fort nyckeln är i ska vi eventuellt försöka kika på imorgon smile

Grejen är ju att den inte ska ha ström hela tiden, vilket gör att stereon inte kan vara kopplad till batteri + normalt sett då den tömmer batteriet. Men eftersom han vill kunna spela utan att ha tändningen på ibland, typ i garaget eller när man står på en parkering osv, då drar det ju bara onödigt mycket ström att ha på tändningen, därför vill man kunna "aktivera" alternativ ström väg vid just dom tillfällena.

Sen att den ska bryta automatiskt är mest bara en fin grej att ha ifall det fanns smidiga grejer smile Men ska kika så det finns någon som ger 12 volt från tändningslåset bara nyckeln är i.

haha VKN det är ju också ett sätt men riskabelt om bilen är grinig en dag smile

Swedenrockers: Går det alltså att koppla på den kabeln ifrån tändningslåset så stereon kan få ström så länge nyckeln är i? Jag funderade på ifall det finns en sån med vettig 12v på eller om det bara var en 5volts canbus. Vill ju inte koppla in något på en Can bus signal direkt smile

Senast redigerat av Tjockarn (7 april 2013)

henke_99 Offroad Racing
7 april 2013 · 3 122 Inlägg

Som jag förstått vill han ha så stereon normalt går på tändningen, men genom ett knapptryck kunna köra den utan tändningen. När han sedan slår på tändningen igen så ska den återgå till "tändningsläget" av sig själv.

Jag hade bara satt i en on/on-brytare. I ena läget får stereon ström via tändningen och i det andra direktström från batteriet. Har haft så i ett par av mina bilar som saknat stereoläge, funkar fint.

Den som spar han har, fast inte lika roligt...
GMC Suburban 2500 "6.5l Turbodiesel" (1995)
Chevrolet Blazer "Real Fullsize" (1988)
Tjockarn Too School for cool
7 april 2013 · 110 Inlägg

Exakt så henke fast det jag tänkte var ifall det fanns en brytare som automatiskt kunde gå tillbaks då den fick ström via tändningen smile

Drönirettab
7 april 2013 · 21 761 Inlägg

Okej, du menar så.

Att sätta någon form av självhållande brytare funkar visserligen, men om man tex kliver ur bilen och glömmer att avaktivera brytaren så kan ju batteriet tömmas ändå. Eftersom tändnyckeln oftast finns till hands när man sitter i bilen så tror jag att funktionen med tändlåset ändå är säkrare. Med tanke på att bilen har CAN-bus så finns ju tydligen den funktion du är ute efter, nästan iaf. smile

Swedenrockers Living life on two wheels.....
7 april 2013 · 835 Inlägg

Jag antar att det inte är originalradion då den har denna funktion fast via CAN-bus då.

Tjockarn skrev:
Exakt så henke fast det jag tänkte var ifall det fanns en brytare som automatiskt kunde gå tillbaks då den fick ström via tändningen smile

Garaget.org
Ditt dagcenter på nätet.
Audi A1 (2014)
Tjockarn Too School for cool
7 april 2013 · 110 Inlägg

Drönirettab skrev:
Okej, du menar så.

Att sätta någon form av självhållande brytare funkar visserligen, men om man tex kliver ur bilen och glömmer att avaktivera brytaren så kan ju batteriet tömmas ändå. Eftersom tändnyckeln oftast finns till hands när man sitter i bilen så tror jag att funktionen med tändlåset ändå är säkrare. Med tanke på att bilen har CAN-bus så finns ju tydligen den funktion du är ute efter, nästan iaf. smile

Jaa precis, men eftersom jag vill kunna stänga av batteri + via knapptryck eller via ström från tändningen var att står man i garaget till exempel och spelar (vilket betyder att man kanske bara går därifrån utan att starta) så vet man ju med sig att den är igång, alltså slår man även till brytaren så den slår ifrån strömmen via batteriet.

Men om man däremot står ute på en parkering eller liknande när man är ute med polare så kommer man ju köra därifrån igen. Då bryts ju den automatiskt, vilket kan vara bra för om man åker så kanske man inte tänker på att man två timmar tidigare slog till brytaren och bara lämnar bilen. Och OM man ska gå ifrån bilen på parkeringen så är det ju återigen det där, bilen är avstängd o stereon spelar, alltså minns man att den är tillslagen o därför slår ifrån smile

Var osäker på om det skulle funka att koppla via kabel som känner av när nyckeln sitter i så därför funderade jag på den här lösningen men nu när ni säger att det ska fungera så blir det nog att prova koppla över den kabeln istället smile

Senast redigerat av Tjockarn (7 april 2013)

Swedenrockers Living life on two wheels.....
8 april 2013 · 835 Inlägg

Är det en B5.5 eller en B6?
Det verkar som att B5.5 sträckte sig ända till 2005.
Det blir lättare att kika på rätt elschema.

Garaget.org
Ditt dagcenter på nätet.
Audi A1 (2014)
Tjockarn Too School for cool
11 april 2013 · 110 Inlägg

Har inte hunnit med o kolla garaget under veckan därför har jag inte svarat heller.. Det är en Passat 3BG så B5.5 antar jag ? smile Inte den "nya" modellen som kom där omkring alltså.

Swedenrockers Living life on two wheels.....
11 april 2013 · 835 Inlägg

Ifall det är en B5.5 så finns det en röd 1,0mm² kabel i kablaget från tändningslåset som har funktionen att det ligger spänning på den ända tills man drar ur nyckeln efter att först ha vridit på tändningen.
Så tar man signal från den kabeln till stereons tändningsplus så funkar det så sen.

Garaget.org
Ditt dagcenter på nätet.
Audi A1 (2014)
Tjockarn Too School for cool
12 april 2013 · 110 Inlägg

Aah, fasen så fint! Tack så mycket för hjälpen, uppskattas verkligen smile Då blir det att försöka kränga över det, kanske i helgen redan om de hinns med smile

Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang