Tjockarn
Too School for cool
7 april 2013
· 110 Inlägg
Drönirettab skrev:
Okej, du menar så.
Att sätta någon form av självhållande brytare funkar visserligen, men om man tex kliver ur bilen och glömmer att avaktivera brytaren så kan ju batteriet tömmas ändå. Eftersom tändnyckeln oftast finns till hands när man sitter i bilen så tror jag att funktionen med tändlåset ändå är säkrare. Med tanke på att bilen har CAN-bus så finns ju tydligen den funktion du är ute efter, nästan iaf.
Jaa precis, men eftersom jag vill kunna stänga av batteri + via knapptryck eller via ström från tändningen var att står man i garaget till exempel och spelar (vilket betyder att man kanske bara går därifrån utan att starta) så vet man ju med sig att den är igång, alltså slår man även till brytaren så den slår ifrån strömmen via batteriet.
Men om man däremot står ute på en parkering eller liknande när man är ute med polare så kommer man ju köra därifrån igen. Då bryts ju den automatiskt, vilket kan vara bra för om man åker så kanske man inte tänker på att man två timmar tidigare slog till brytaren och bara lämnar bilen. Och OM man ska gå ifrån bilen på parkeringen så är det ju återigen det där, bilen är avstängd o stereon spelar, alltså minns man att den är tillslagen o därför slår ifrån
Var osäker på om det skulle funka att koppla via kabel som känner av när nyckeln sitter i så därför funderade jag på den här lösningen men nu när ni säger att det ska fungera så blir det nog att prova koppla över den kabeln istället
Senast redigerat av Tjockarn (7 april 2013)