2838
Sök

Hjälp med väldigt hög volt till slutsteg!

317 Inlägg
11 april 2013
Trådstartare
#1
tjenare!, Har sedan tidigare stört mig på att mitt steg "bryter" ganska ofta och trott att de berott på för dåligt med ström eller liknande. Steget är jordat direkt på batteriet och polskorna är riktiga grovkabel skor från brl så den delen är helt under kontroll!. Laddade inatt batteriet i bilen och ställde imorse upp Hz till 70 istället för 45 på steget vilket resulterade i mycket mer jämn och kontrollerad bas dock så började det bryta ännu mer:O. Åkte upp till en verkstad och lånade en multimeter som jag kopplade på kablarna precis vid anslutningarna på steget och fick fram strax över 18 volt! ;O. Började spela och visst sjönk det lite och hoppade fram och tillbaka men när jag drog på just den låten som det bröt hela tiden så gjorde det en dimp ner till 16,32 och upp tillbaka till 18 yikes.

Det jag undrar nu är om det stämmer att steget bryter för att det får för mycket ström istället för för lite?, menar varken batteri eller elsystem kan ju må bra av att få 18 Volt när det ska va max 14 yikes.

Rörigt blev det nu men frågan jag har är iallafall:

Kan steget bryta på samma sätt med för mycket ström som med för lite?
Är det en onormal dimp från 18-16 i bara en sekund och sedan upp tillbaka? ( Tänk att det är 14 och ner till 12 här istället)

Hoppas någon fattar vad jag menar!

Mvh Daniel

Liten Projekttråd om A6an!
Audi A6 C5

Gladen Audio
2 388 Inlägg
11 april 2013
#2
Testa byt batterier i multimetern innan du fortsätter felsöka.
Har själv fått såna mätvärden när batteriet varit på väg att ta slut i multimetern.

Hur mkt är skillnaden när du har bilen avstängd/igång?

Svensk mästare i Street Stock 2012 med 148,8dB
Svensk Mästare i Street 100A 2011 med 150,0 dB
Svensk mästare i ESPL MASTER och Bassrace 139,9 2010
Team-leader för Team1

317 Inlägg
11 april 2013
Trådstartare
#3
Frippe_L skrev:
Testa byt batterier i multimetern innan du fortsätter felsöka.
Har själv fått såna mätvärden när batteriet varit på väg att ta slut i multimetern.

Hur mkt är skillnaden när du har bilen avstängd/igång?

Är ingen skillnad med bil igång och avstängd yikes

Liten Projekttråd om A6an!
Audi A6 C5

5 156 Inlägg
11 april 2013
#4
Prova med annan multimeter wink

Spana gärna in mitt projekt på mercorna och lite annat :) http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=262552
eller på projektet på min caddy mk1 http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=303965

5 156 Inlägg
11 april 2013
#5
Om du inte kör dubbla batterier och lyckats koppla upp dom.till 24V smile

Spana gärna in mitt projekt på mercorna och lite annat :) http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=262552
eller på projektet på min caddy mk1 http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=303965

317 Inlägg
11 april 2013
Trådstartare
#6
nopp kör med enkelt tudor batteri smile

Liten Projekttråd om A6an!
Audi A6 C5

1 400 Inlägg
11 april 2013
#7
Det är som frippe säger byt batteri i multimetern , Det är teoretiskt omöjligt att du får ut 18v ur ett 12v batteri när du inte har bilen på.

Ms-sound @www.criticalmassaudio.com

Baronen
1 434 Inlägg
11 april 2013
#8
Är bilen igång när du mäter? Försäkra dig om att multimetern fungerar som den ska. En okalibrerad multimeter kan visa lite vad som helst om den blivit misshandlad. En bil som är igång kan leverera 18volt om laddningsregulatorn är dålig. Det märker du på om lampor lyser starkare och ibland flimmrar på bilen eller om du rent av får byta lampor ovanligt ofta. Att få ut mer än 14volt ur ett nyladdat batteri är svårt om du inte fått tag på något udda AGM batteri eller liknande, och det är inte så troligt.

Elbilar kan dra åt helvete.

317 Inlägg
12 april 2013
Trådstartare
#9
tackar för svaren tongue, hade också den tanken men har inte tillgång till någon annan ( tappat bort min egen ), Antog att den på verkstaden skulle funka -.-

Liten Projekttråd om A6an!
Audi A6 C5


Sök