Har dom noll koll på besiktningen?

Johan85 Avstängd
12 april 2013 · 1 418 Inlägg

jag besiktade farsans s60 2.4t idag och då påpekade besiktningsmannen att det läckte från urtrampningslagret. varvid jag spelade dum och sa oj vad tror du det kostar att laga så ja kan varna farsan lite, då svarade han ja det kommer nog kosta runt 20.000kr att byta...

hur kan dom försöka lura folk sådär?:S urtampningslagret kostar väll runt 1500kr till en sån plus jobb i några timmar om man lämnar in den som han säkert menade så max 5000kr högt räknat skulle ja ha sagt eller vad säger ni?smile

Henrik-N
12 april 2013 · 450 Inlägg

jag hoppas du inte med fullaste allvar menar att dem ska ha koll på vad alla olika reparationer kostar till alla olika bilmärken, vad är de ens för tråd, har ju inget syfte alls. till vissa märken kostar de säkert en halv månadsinkomst att utföra dylik reparation.

lägg ner tråden, såna här diskussioner är så tröttsamma.

(vad har han för vinning i att lura, va glad att han upptäckte skiten istället)

eccy243 BT
12 april 2013 · 110 Inlägg

På originalverkstad, om man byter kopplingen samtidigt (vilket vore dumt att snåla in på) så går det på mellan 10-15k.

There is no such thing as global warming. Chuck Norris was cold, so he turned the sun up.
Volvo 760 Turbo "Fröken Turbo" (1983)
FLindgren
12 april 2013 · 5 089 Inlägg

Hur lurade han dig? Skulle du lämna in bilen till besiktningsmannen så han skulle laga bilen åt dig?

Han hade väll uppenbart ingen uppfattning på vad sakerna kostade. Därför han inte jobbade som verkstadschef på en bilfirma...

\Lindgren
Volvo Xc70 "3.2L" (2008)
Toyota Cressida Rx30 "Westcoast Motorsport" (1979)
Volvo S70 "Autotech Motorsport" (1999)
Johan85 Avstängd
12 april 2013 · 1 418 Inlägg

Henrik-N skrev:
jag hoppas du inte med fullaste allvar menar att dem ska ha koll på vad alla olika reparationer kostar till alla olika bilmärken, vad är de ens för tråd, har ju inget syfte alls. till vissa märken kostar de säkert en halv månadsinkomst att utföra dylik reparation.

lägg ner tråden, såna här diskussioner är så tröttsamma.

(vad har han för vinning i att lura, va glad att han upptäckte skiten istället)

nu hade ju killen en sån bil själv sa han när vi startade besiktningen så lite intresserad lär han ju ha varit:)

Johan85 Avstängd
12 april 2013 · 1 418 Inlägg

eccy243 skrev:
På originalverkstad, om man byter kopplingen samtidigt (vilket vore dumt att snåla in på) så går det på mellan 10-15k.

jo jag vet att de vore dumt att snåla in på och det kommer det inte göras heller då det blir ny koppling urtrampningslager och packboxen bakom svänghjulet ink nya bultar till svänghjulet:)
och jobbet kommer jag göra så blir det nära 10.000 delar blir ja förvånad:)

Johan85 Avstängd
12 april 2013 · 1 418 Inlägg

FLindgren skrev:
Hur lurade han dig? Skulle du lämna in bilen till besiktningsmannen så han skulle laga bilen åt dig?

Han hade väll uppenbart ingen uppfattning på vad sakerna kostade. Därför han inte jobbade som verkstadschef på en bilfirma...

om jag inte är helt ute och cyklar så måste alla besiktningsmän ha en 3årig bilmekutbildning i botten? då borde man väll lära sig om verkstadslivet?smile

henke_99 Offroad Racing
12 april 2013 · 3 122 Inlägg

Är du så dum som du verkar eller spelar du bara?

Den som spar han har, fast inte lika roligt...
GMC Suburban 2500 "6.5l Turbodiesel" (1995)
Chevrolet Blazer "Real Fullsize" (1988)
Johan85 Avstängd
12 april 2013 · 1 418 Inlägg

henke_99 skrev:
Är du så dum som du verkar eller spelar du bara?

hur menar du?smile

Henrik-N
12 april 2013 · 450 Inlägg

henke_99 skrev:
Är du så dum som du verkar eller spelar du bara?

Man kan ju undra.

lås skiten nu, denna tråd ger absolut inget.

Danne_nkpg Lastbilschaufför
12 april 2013 · 257 Inlägg

Jadu, vad säger man?

Dom tror att dom vet precis allt. Vet man inget så tycker jag (Vem man än är) att vet man inget om saken så ska man vara tyst om det!

Själv köpte jag en bil förra veckan som är ny besiktad med blankt papper dagen innan jag köpte den med 3 av 4 stötdämpare som är tok slut! Den bilen är nog det värsta slagskeppet jag har kört nånsin!

//Danne

Four Rings To Rule Them All
Johan85 Avstängd
12 april 2013 · 1 418 Inlägg

Danne_nkpg skrev:
Jadu, vad säger man?

Dom tror att dom vet precis allt. Vet man inget så tycker jag (Vem man än är) att vet man inget om saken så ska man vara tyst om det!

Själv köpte jag en bil förra veckan som är ny besiktad med blankt papper dagen innan jag köpte den med 3 av 4 stötdämpare som är tok slut! Den bilen är nog det värsta slagskeppet jag har kört nånsin!

//Danne

precis det jag menar dom har inte en aning om nåt (vissa av dom).
tänk om en helt ovetande person besiktat bilen som inte är värd mer i inbyte än repkostnaderna han föreslår han byter ju bort den direkt så nästa ägare åker på det i stället:/

Janneutanb
12 april 2013 · 7 271 Inlägg

Det är typ som att fråga en veterinär vad det skulle kosta för sjukhuset att laga ditt brutna ben...
Har du aldrig gissat fel förr?

Senast redigerat av Brains (12 april 2013)

Johan85 Avstängd
12 april 2013 · 1 418 Inlägg

Brains skrev:
Det är typ som att fråga en veterinär vad det skulle kosta för sjukhuset att laga ditt brutna ben...
Har du aldrig gissat fel förr?

alla fordonsintresserade vet att det inte kostar 20.000kr att byta koppling på en s60 på volvoverkstad....

Janneutanb
12 april 2013 · 7 271 Inlägg

Johan85 skrev:

Brains skrev:
Det är typ som att fråga en veterinär vad det skulle kosta för sjukhuset att laga ditt brutna ben...
Har du aldrig gissat fel förr?

alla fordonsintresserade vet att det inte kostar 20.000kr att byta koppling på en s60 på volvoverkstad....

Och för att han besiktigar bilar så har han bilar som intresse?...
Jag vet MÅNGA som har jobb som dom inte alls är intresserade utav.

Johan85 Avstängd
12 april 2013 · 1 418 Inlägg

JBolmer skrev:

Johan85 skrev:

FLindgren skrev:
Hur lurade han dig? Skulle du lämna in bilen till besiktningsmannen så han skulle laga bilen åt dig?

Han hade väll uppenbart ingen uppfattning på vad sakerna kostade. Därför han inte jobbade som verkstadschef på en bilfirma...

om jag inte är helt ute och cyklar så måste alla besiktningsmän ha en 3årig bilmekutbildning i botten? då borde man väll lära sig om verkstadslivet?smile

Det finns absolut inga krav på några mekutbildningar "i botten" När man blir anställd som besiktningstekniker får man åka till Västerås på utbildning, och därifrån kommer man inte förrens man blir godkänd både teoretiskt och praktiskt. Så, du och denna besiktningsmannen verkar ju vara ungefär på samma nivå, ni snackar om saker ni inte vet nånting om smile

förr va det 3årig bilmek i botten iaf:) kanske vart nytt nu när det är fritt för vem som helst att öppna besikning:)

Henrik-N
12 april 2013 · 450 Inlägg

Johan85 skrev:

Brains skrev:
Det är typ som att fråga en veterinär vad det skulle kosta för sjukhuset att laga ditt brutna ben...
Har du aldrig gissat fel förr?

alla fordonsintresserade vet att det inte kostar 20.000kr att byta koppling på en s60 på volvoverkstad....

de va de dummaste jag läst idag, skaffa dig nå vettigt å göra istället.!

Johan85 Avstängd
12 april 2013 · 1 418 Inlägg

Henrik-N skrev:

Johan85 skrev:

Brains skrev:
Det är typ som att fråga en veterinär vad det skulle kosta för sjukhuset att laga ditt brutna ben...
Har du aldrig gissat fel förr?

alla fordonsintresserade vet att det inte kostar 20.000kr att byta koppling på en s60 på volvoverkstad....

de va de dummaste jag läst idag, skaffa dig nå vettigt å göra istället.!

vad kostar det då? så vitt ja vet ja så kostar ett byte av en autlåda 20-25.000kr på volvo ink utbyteslåda till bilar 01 och upp

Henrik-N
12 april 2013 · 450 Inlägg

Johan85 skrev:

Henrik-N skrev:

Johan85 skrev:

alla fordonsintresserade vet att det inte kostar 20.000kr att byta koppling på en s60 på volvoverkstad....

de va de dummaste jag läst idag, skaffa dig nå vettigt å göra istället.!

vad kostar det då? så vitt ja vet ja så kostar ett byte av en autlåda 20-25.000kr på volvo ink utbyteslåda till bilar 01 och upp

Det är ditt tröttsamma snack om "alla vet". skaffa dig något vettigt istället för att klanka ner på en besiktningsman som inte kunde priset på kronan !

nixon89 klabbarpan
12 april 2013 · 3 041 Inlägg

Johan85 skrev:

Brains skrev:
Det är typ som att fråga en veterinär vad det skulle kosta för sjukhuset att laga ditt brutna ben...
Har du aldrig gissat fel förr?

alla fordonsintresserade vet att det inte kostar 20.000kr att byta koppling på en s60 på volvoverkstad....

Jasså det gör alla bilintresserade? Jag kör själv en volvo och hade inte en susning om det? Så du säger mer eller mi dre att varje individ som är bilintresserad är automatiskt ett vandrande lexikon över priser på diverse reperationer? Skärp dig. Den gissningen mannen gjorde vart kanske hög men ändå en gissning.
Onödigt diskussions ämne.

Volvo 940 T5 "Tss racing" (1991)
Volvo V70 "Blöjexpressen" (2006)
Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang