Har dom noll koll på besiktningen?

Johan85 Avstängd
12 april 2013 · 1 418 Inlägg

Mack skrev:

Johan85 skrev:

it_mutt skrev:

Och? Jag har inte en blekaste om vad ett kopplingsbyte går lös på på mina bilar, varför skulle han ha det om sin bil?

Det är knappast något som de flesta kollar upp som "en del av slitagedelarna man behöver byta, så som bromsskivor, belägg osv"

Finns folk som inte har en aning om vad en bromsskiva kostar till deras bil. Du utgår per automatik att han -är- bilintresserad, men, det vet du ju inte heller.

Han har fortfarande inte lurat dig, eller någon, då det bara var en gissning. Gissnignar -får- lov att vara fel

han släppte igenom xenon i halvljusen så han va inkompetent:)

Vissa S60-modeller har xenon originalmonterat.
Hade det varit en Volvo 240 med xenonkonvertering så hade det varit en ganska dum miss, men en besiktningsman är bara en människa, och människor gör fel.

Lev med det och sluta hacka och tro du är nån jävla överman.

man ser väll skillnad på 4300 vit eller räfflat 8000k?smile

Mack Forum- och sitemoderator
12 april 2013 · 26 155 Inlägg

Johan85 skrev:

Mack skrev:

Johan85 skrev:

han släppte igenom xenon i halvljusen så han va inkompetent:)

Vissa S60-modeller har xenon originalmonterat.
Hade det varit en Volvo 240 med xenonkonvertering så hade det varit en ganska dum miss, men en besiktningsman är bara en människa, och människor gör fel.

Lev med det och sluta hacka och tro du är nån jävla överman.

man ser väll skillnad på 4300 vit eller räfflat 8000k?smile

I en väldigt ljus besiktningshall gör inte alla det i brådrasket.
Nästa fråga.

Med ytterst vänliga hälsningar/Lars. Sitemoderator
--------------------------------------------------------------------------
Melissa: "But they're all following you?"
Rubber Duck: "No, they ain't. I'm just in front." - Convoy.
Volvo V60 D4 AWD "Rymdskeppet" (2014)
Mazda 323 1.4 "Emanuel" (1979)
Volvo 244 GLT "Good ol Bastard" (1983)
Klevert
12 april 2013 · 279 Inlägg

sen kan du se det som så här med.. han kanske är jätte intreserad och har lite pulver i sin s60 och då helt plötsligt slängt i ny koppling + sinterlamell + diff och vips så har du kommit upp i 20k. o då han såg att du var lite yngre så tänkte nog han att du var ute efter bra saker och montera i din bil. så då tycker jag han gav dig ett väldigt bra pris.

sen får jag ju säga att du är bra på att trolla med

//Mattias

Volvo V70II (2016)
Johan85 Avstängd
12 april 2013 · 1 418 Inlägg

Klevert skrev:
sen kan du se det som så här med.. han kanske är jätte intreserad och har lite pulver i sin s60 och då helt plötsligt slängt i ny koppling + sinterlamell + diff och vips så har du kommit upp i 20k. o då han såg att du var lite yngre så tänkte nog han att du var ute efter bra saker och montera i din bil. så då tycker jag han gav dig ett väldigt bra pris.

sen får jag ju säga att du är bra på att trolla med

//Mattias

besiktade ju farsans bil som ja skrev i första inlägget och det visste ju besiktningsmannen oxåwink

gamlingen
12 april 2013 · 5 198 Inlägg

Verkar snarare  va du som lurade honom, och låtsades okunning fast du verkar ha sten koll...

strand18
12 april 2013 · 19 Inlägg

Jag förstår inte hur det skulle kosta 20000kr. 150spänn för en ny packning till veven alternativt läckande slavcylinder om det var därifrån oljan kom. Man tycker ju att dom som besiktigar borde ha någon slags mekaniker utbildning.  det är ju som att be en frisör kolla på ditt badrum.!

BMW e30 327 "turbo" (1987)
SportPilot Ubåtsingenjör
12 april 2013 · 7 232 Inlägg

gamlingen skrev:
Verkar snarare  va du som lurade honom, och låtsades okunning fast du verkar ha sten koll...

exakt .. ts är en jäkla lurendrejare , skärpning !!!

Porsche 911 Targa "räserbubblan" (1972)
Kollan
12 april 2013 · 618 Inlägg

När du ändå är i farten kan du ju knalla ner till din lokala pizzeria och fråga hur mycket ett kilo blomjord kostar.

SgtCrilly Hemmainstruktör
12 april 2013 · 641 Inlägg

Finns klåpare i varje yrkesgrupp, besiktningsmän är inget undantag.
Med det sagt fattar jag inte vad du gnäller om, han har väll inte lurat någon på något.
Du frågade vad han TRODDE det skulle kosta och han berättade vad han TRODDE det skulle kosta.

Jag är själv bilmekaniker sen flera år och väldigt bilintresserad men har inte den blekaste aning om vad det skulle kosta att byta koppling på min bil eller någon annans. Om den ska bytas byter jag den, ingår inte i mitt jobb eller intressen att hålla reda på priser. Kan ju höfta till en gissning men den skulle inte bli mer exakt än besiktningsmannens då.

Om du vill ha pris på något fråga den som erbjuder tjänsten/varan, inte någon random snubbe som råkar äga samma bil.

"Lita aldrig på en smal kock eller ren mekaniker!"
Clubberns projekttråd
Mini Cooper S (R53) "MC42" (2006)
eferm
12 april 2013 · 245 Inlägg

Johan85 skrev:

Brains skrev:
Det är typ som att fråga en veterinär vad det skulle kosta för sjukhuset att laga ditt brutna ben...
Har du aldrig gissat fel förr?

alla fordonsintresserade vet att det inte kostar 20.000kr att byta koppling på en s60 på volvoverkstad....

men jag vet att det kostar strax under 15 tusen att byta koppling och slavcylinder på en v70 d5 på en volvoverkstad smile

Volvo 744 "Yngve" (1989)
Volvo XC90 D5 "Dunderklumpen" (2006)
Knugcab
12 april 2013 · 5 111 Inlägg

Varför frågade du inte HONOM hur han kunde få för sig att det kostade 20 lakan?
VI vet ju inte hur han tänkte.

Datsun King Cab "Daisy Diesel" (1985)
fredriq Olika
12 april 2013 · 907 Inlägg

Om besiktningsmannen på fullaste allvar påstod att något kan läcka ur ett urtrampningslager, så att det dessutom skulle synas utanpå växellådan/sprängkåpan skulle jag be att han hämtade en kollega för att verifiera detta...

Det verkar ju som om varken TS eller bes-mannen vet vad ett urtrampningslager är av första inlägget att döma...

Mvh
Fredrik
tc3e
12 april 2013 · 165 Inlägg

fredriq skrev:
Om besiktningsmannen på fullaste allvar påstod att något kan läcka ur ett urtrampningslager, så att det dessutom skulle synas utanpå växellådan/sprängkåpan skulle jag be att han hämtade en kollega för att verifiera detta...

Det verkar ju som om varken TS eller bes-mannen vet vad ett urtrampningslager är av första inlägget att döma...

instämmer.. Undrar också hur han kan ha sett detta och hur fan ett urtampningslager kan "läcka" så mycke att de syns dessutom..? imo så tror jag faktiskt att TS är ett riktigt jävla stolpskott

Muttley
12 april 2013 ·

strand18 skrev:
Jag förstår inte hur det skulle kosta 20000kr. 150spänn för en ny packning till veven alternativt läckande slavcylinder om det var därifrån oljan kom. Man tycker ju att dom som besiktigar borde ha någon slags mekaniker utbildning.  det är ju som att be en frisör kolla på ditt badrum.!

Rejäl skillnad på att en hobbymekaniker gör bytet än en auktoriserad verkstad.  De ska ha betalt för saker som de har köpt för att göra byten. Och man får dessutom garanti på jobbet. 20 lär de inte kosta men de lär ju inte kosta en tusenlapp heller.



Förövrigt så är volvo dyra i reperationer.

För de andra så behöver man inte vara mekaniker för att besiktiga en bil.  Och att ha priser i skallen.


Du är själv en pajas TS som spelar dum istället för att sätta emot besiktningsmannen och kanske tillrättavisa honom om du vet exakt summa på volvos priser så att han vet till nästa gång.  Förövrigt skiter han nog i dig och fin farsa och besiktiga bilen bara för att han måste.

Busgrabb Rejsa ?
12 april 2013 · 2 959 Inlägg

fredriq skrev:
Om besiktningsmannen på fullaste allvar påstod att något kan läcka ur ett urtrampningslager, så att det dessutom skulle synas utanpå växellådan/sprängkåpan skulle jag be att han hämtade en kollega för att verifiera detta...

Det verkar ju som om varken TS eller bes-mannen vet vad ett urtrampningslager är av första inlägget att döma...

Tänkte inte skriva nått men kan inte hålla mig.

Det finns ett skvallerhål i sprängkåpan på lådan och om det rinner något därifrån så behöver man inte vara extremt vass för att se/känna om det är motorolja eller bromsvätska.
När man konstaterat att det är bromsvätska så kan man ju med största sannolikhet tänka sig att det är urtrampningslagret, vilket förövrigt inte så så ovanligt att det ger upp och läcker på dom Volvomodellerna.

Urkopplingslager och slavcylinder är nämligen samma enhet på tex en S60.

Senast redigerat av Busgrabb (12 april 2013)

Autotech
BMW 335D (2008)
fredriq Olika
13 april 2013 · 907 Inlägg

Busgrabb skrev:

fredriq skrev:
Om besiktningsmannen på fullaste allvar påstod att något kan läcka ur ett urtrampningslager, så att det dessutom skulle synas utanpå växellådan/sprängkåpan skulle jag be att han hämtade en kollega för att verifiera detta...

Det verkar ju som om varken TS eller bes-mannen vet vad ett urtrampningslager är av första inlägget att döma...

Tänkte inte skriva nått men kan inte hålla mig.

Det finns ett skvallerhål i sprängkåpan på lådan och om det rinner något därifrån så behöver man inte vara extremt vass för att se/känna om det är motorolja eller bromsvätska.
När man konstaterat att det är bromsvätska så kan man ju med största sannolikhet tänka sig att det är urtrampningslagret, vilket förövrigt inte så så ovanligt att det ger upp och läcker på dom Volvomodellerna.

Urkopplingslager och slavcylinder är nämligen samma enhet på tex en S60.

Men det är väl knappast själva lagret som innehåller något som kan läcka utan snarare slavcylindern...

Mvh
Fredrik
Busgrabb Rejsa ?
13 april 2013 · 2 959 Inlägg

fredriq skrev:

Busgrabb skrev:

fredriq skrev:
Om besiktningsmannen på fullaste allvar påstod att något kan läcka ur ett urtrampningslager, så att det dessutom skulle synas utanpå växellådan/sprängkåpan skulle jag be att han hämtade en kollega för att verifiera detta...

Det verkar ju som om varken TS eller bes-mannen vet vad ett urtrampningslager är av första inlägget att döma...

Tänkte inte skriva nått men kan inte hålla mig.

Det finns ett skvallerhål i sprängkåpan på lådan och om det rinner något därifrån så behöver man inte vara extremt vass för att se/känna om det är motorolja eller bromsvätska.
När man konstaterat att det är bromsvätska så kan man ju med största sannolikhet tänka sig att det är urtrampningslagret, vilket förövrigt inte så så ovanligt att det ger upp och läcker på dom Volvomodellerna.

Urkopplingslager och slavcylinder är nämligen samma enhet på tex en S60.

Men det är väl knappast själva lagret som innehåller något som kan läcka utan snarare slavcylindern...

Nja lagret hänger ju med i urkopplingsrörelsen så jag skulle säga att det är ett och samma.
Skulle ju tro att det var så han menade på Bilprovningen med.
Han skulle ju lika gärna kunnat säga slavcylinder och det hade varit minst lika rätt.

Autotech
BMW 335D (2008)
Andromeda Rumpmas
13 april 2013 · 3 860 Inlägg

Ja du Ts, när jag var och besiktade min numera sålda 9-5:a med 2,3T 220 hk-motorn fick jag en besiktningsman som själv hade en 9-5 Aero.
- Ja det är väl samma motor som Aeron, sade han, men det är väl lilla turbon?

Egentligen skulle man väl sett till att en sådan klåpare fick sparken direkt, och inte märkte han att det var ett Aeroprogram i bilen så att den hade 30 hk mer än original heller mad
Dessutom sade han att krängningshämmarstagen kostade "en hundralapp styck", när de kostade 150! Han skulle fan ha fått tagit mellanskillnaden ur egen ficka med en sån värdelös gissning!












Nej, jag fattar fan inte hur du tänker. Man kan inte vara något jävla vandrande lexikon över alla världens bilmodeller, motorer och reservdelspriser.

Senast redigerat av Andromeda (13 april 2013)

Saab 9-3 Griffin 2,0T Hirsch Biopow. "En av fem på Garaget" (2012)
Johan85 Avstängd
13 april 2013 · 1 418 Inlägg

Busgrabb skrev:

fredriq skrev:

Busgrabb skrev:

Tänkte inte skriva nått men kan inte hålla mig.

Det finns ett skvallerhål i sprängkåpan på lådan och om det rinner något därifrån så behöver man inte vara extremt vass för att se/känna om det är motorolja eller bromsvätska.
När man konstaterat att det är bromsvätska så kan man ju med största sannolikhet tänka sig att det är urtrampningslagret, vilket förövrigt inte så så ovanligt att det ger upp och läcker på dom Volvomodellerna.

Urkopplingslager och slavcylinder är nämligen samma enhet på tex en S60.

Men det är väl knappast själva lagret som innehåller något som kan läcka utan snarare slavcylindern...

Nja lagret hänger ju med i urkopplingsrörelsen så jag skulle säga att det är ett och samma.
Skulle ju tro att det var så han menade på Bilprovningen med.
Han skulle ju lika gärna kunnat säga slavcylinder och det hade varit minst lika rätt.

jag vet vad ett urtrampningslager är då ja bytt många kopplingar och växellådor och jag vet att urtrampningslager och och cylinder sitter ihop på dom bilarna:) men han sa att det va den som läckte:P även om farsan haft bilen i över 1år och aldrig fyllt på bromsvätska så det borde läcka från packboxen på veven:)

Etingelholm
13 april 2013 · 979 Inlägg

Henrik-N skrev:
jag hoppas du inte med fullaste allvar menar att dem ska ha koll på vad alla olika reparationer kostar till alla olika bilmärken, vad är de ens för tråd, har ju inget syfte alls. till vissa märken kostar de säkert en halv månadsinkomst att utföra dylik reparation.

lägg ner tråden, såna här diskussioner är så tröttsamma.

(vad har han för vinning i att lura, va glad att han upptäckte skiten istället)

Detta kan nog vara det vettigaste svar jag har läst på garaget.org dom senaste 2 åren. Ärligt och rakt sagt. Du skulle fan haft en guldstjärna för detta !

Hpc
Honda Civic Ek4 "K24" (1997)
Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang