9130
Sök

Lådtips till jbl gto 803 mkII koaxialer

1 129 Inlägg
23 oktober 2006
Trådstartare
Tja.

Jag har haft lite problem med att bli av med ett par 8or som ja inte har haft bruk för, så ja funderar på att göra nåt med dom iställe.

Med tanke på att det är 8" så ska ja ta reda på hur bra ja kan få dom att spela så ja tänkte bygga en låda var till dom. Men jag ä lite osäker på vilken volym m.m ja ska bygga i så nån kanske har nåt tips?.

21 761 Inlägg
23 oktober 2006
DLS rekommenderar samma lådvolym till 8" som till 6x9", ca 15-20 liter sluten. Det är en generell volym som ska passa till de flesta 8" och 6x9" oavsett märke och modell. Det finns ju nästan aldrig några T/S parametrar till koaxialer så att det blir att chansa istället.

1 129 Inlägg
23 oktober 2006
Trådstartare
Drönirettab skrev:
DLS rekommenderar samma lådvolym till 8" som till 6x9", ca 15-20 liter sluten. Det är en generell volym som ska passa till de flesta 8" och 6x9" oavsett märke och modell. Det finns ju nästan aldrig några T/S parametrar till koaxialer så att det blir att chansa istället.

Hehe. Jo jag har oxå kollat en hel del efter parameterar o sånt, men man kan nästan tro att dessa högtalare har blivit utdöda big_smile.

Jag hade tänkt att bygga en låda på 20L slutet, men tänkte att det var lika bra o kolla om nån har lr har haft dessa 8or, o isf vad dom ha gjort för låda till dom.

Men det blir nog o bygga en 20L låda var till dom.

1 129 Inlägg
23 oktober 2006
Trådstartare
Har du nån bra ide över hur man kan räkna ut en traspetsformad låda på olika sätt utan att behöva använda program?.

21 761 Inlägg
23 oktober 2006
Det finns info om detta på tex nardik.se under "magasinet", sedan brukar det också stå i bruksanvisningarna för elementen hos DLS.

1 129 Inlägg
23 oktober 2006
Trådstartare
Drönirettab skrev:
Det finns info om detta på tex nardik.se under "magasinet", sedan brukar det också stå i bruksanvisningarna för elementen hos DLS.

Det som står på nårdiks sida vet ja redan, men det ja menar är att om man t.ex. räknar så baffeln på lådan vinklas 10cm bakåt så blir ju inte den ju 10cm högre lr nåt sånt.

Sök