9165
Sök

Slutsteg till baslåda och framsystem?

5 Inlägg
23 oktober 2006
Trådstartare
Hej jag har en 3 dörrars Golf III:a och ska nu bygga ljud i den.
Jag har en pioneer stereo på 4x 45W
Vill ha ett bra framsystem och baslåda i bak.
Ska ha en spl bas och tänkte köpa ett kitsystem 6,5 i fram.
Funderar nu över slutsteget.

Jag undrar om jag ska köpa ett 4 kanalssteg som driver både basen och framsystemet eller om det räcker med ett 2 kanals som driver basen så kör jag framsystemet på stereon??

Tacksam för svar!

21 761 Inlägg
23 oktober 2006
Det blir flera fördelar med att driva framsystemet med ett steg, bla så kan du dela bort den lägsta basen och sedan har du mer ren effekt att trycka på med. Resultatet blir helt enkelt renare ljud även vid relativt höga ljudnivåer.

Ett 4-kanals steg är en bra början, då kan du bryggkoppla två kanaler till baslådan och köra framsystemet på de andra två. Det beror också på hur låg impedans det kommer att bli på baslådan, om impedansen är för låg(oftast 2 Ohm eller lägre)så är det möjligt att det inte orkar med i bryggkopplat läge. Då får man köra en bas på varje kanal om det handlar om två basar.
Senast redigerat av Drönirettab (23 oktober 2006)

5 Inlägg
23 oktober 2006
Trådstartare
I detta fallet handlar det om en bas, en 12:a.

21 761 Inlägg
23 oktober 2006
Om impedansen på basen är 4 Ohm så går det bra med i princip alla 4-kanals steg i bryggkoppling.
Du skriver att du ska ha en spl bas, menar du att den ska spela väldigt högt?

5 Inlägg
24 oktober 2006
Trådstartare
Menar märket spl pro har fått ett bra erbjudande på en sån.

21 761 Inlägg
24 oktober 2006
Är det 300D2 eller D4?

Om det är D2 så går det att bryggkoppla två av kanalerna på ett 4-kanals steg om du seriekopplar talspolarna, annars kan du köra en talspole på vardera kanal.
Är det D4 så måste du köra en talspole på vardera kanal eller köpa ett 4-kanals steg som tål 2 Ohm i bryggkopplat läge.

Förresten, såg nu att den tål ganska hög effekt. Om du vill kunna utnyttja den fullt ut så är det nog bäst att ha ett separat kraftigt steg till basen och ett mindre till framhögtalarna.

Hur mycket tycker du att steget/stegen får kosta?
Senast redigerat av Drönirettab (24 oktober 2006)

5 Inlägg
25 oktober 2006
Trådstartare
Så om jag vill utnyttja den fulla kapaciteten i basen är det bäst med ett eget steg till den?
Får väl kosta max ca 2500 typ.

21 761 Inlägg
25 oktober 2006
Både 300D2 och D4 tål 600W RMS, det krävs ett någorlunda kraftigt steg för att utnyttja basen helt. Då kan det vara bättre med ett separat steg, tex ett monoblock eller ett 2-kanals steg.

Vilken modell är det på basen, D2 eller D4?

5 Inlägg
26 oktober 2006
Trådstartare
Jag tror det var d2 an.

Bas Connaisseur
436 Inlägg
26 oktober 2006
Lär inte va allt för bra ljud/tryck om du kör med stereon på 6,5orna..
4kanals låter som en bättre lösning, men fan köp ett slutsteg separat till basen med, ska man göra något ska man göra det ordentligt! wink

Mitsubishi COLT CZ 1.5T '06
Bas Connaisseuren! "Musik är inte musik utan bas!" Cerwin Vega &Rockford Fosgate <3
>> MIN PROJEKT-TRÅD! <<

1 631 Inlägg
26 oktober 2006
MICHAN skrev:
köp ett slutsteg separat till basen med, ska man göra något ska man göra det ordentligt! wink

Inte med en budget på 2.500... Däremot som nästa uppgradering kanske! 4 kanaler blir bra.

// Gurra
BMW 530 med Alpine F1 Status, Scanspeak Illuminator, 2 x Genesis DMA, 4 x Genesis DMX
Tävla i bilstereo? Besök Svenska Bilstereoförbundet för info.

Sök