2279
Sök

Köpråd audi quattro vs volvo awd

Påstängd
1 197 Inlägg
10 juni 2013
Min kusin hade en Impreza i vintras, ganska okej framkomlighet fast "enhjulade" rätt ofta i början.
I slutet av vintern däremot, då var viscon bränd så den hade konstant fyrhjulsdrift. smile

496 Inlägg
10 juni 2013
jag köpte mig Audi, å jag har alltid kört volvo... å jag kommer alltid kör audi nu smile quattro <3

Forummoderator
26 471 Inlägg
10 juni 2013
haggen90 skrev:
jag köpte mig Audi, å jag har alltid kört volvo... å jag kommer alltid kör audi nu smile quattro <3

Givande information..

Med ytterst vänliga hälsningar/Lars. Forummoderator
--------------------------------------------------------------------------
Melissa: "But they're all following you?"
Rubber Duck: "No, they ain't. I'm just in front." - Convoy.

2 763 Inlägg
10 juni 2013
Nobrando skrev:
BOLIN_ skrev:
Mack skrev:

Nej absolut inte jag heller, så jag fattar inte varför alla "som kan" gnäller?

Jo det ska jag allt berätta Lars.

De har hört av sin kompis mammas gubbes kusins fru, att hennes svågers vän en gång hade en syssling som hade problem en gång att dennes AWD la av. Att det uppkom pga handhavande fel kom säkert aldrig fram.

Jag körde xc70 d5 awd i tre år och tyvärr, som vinter bil alt något att kava fram i i snö och skit dög dwn inte till. Jag hade den ändå inne på verkstad för att  kolla hylsan eller något annat var trasigt, men icke. Iofs en -05, dom kanske har blivit bättre med senare år? F.ö en trevlig bil.

Sök på volvo xc70 vs subaru så får man upp klipp från ett bilprogram.

Lite dumt av dig att dra upp det klippet med XC:n och Subarun för där har XC:n viscokoppling. Den du har kört har Haldex-

Har kört min XC hårt två vintrar i rad och den är det inga problem med att ta sig fram så jag skulle mer än gärna se hur du körde med den XC70:in.

Volvo - For Life

214 Inlägg
11 juni 2013
Mack skrev:
Nobrando skrev:
BOLIN_ skrev:
Jo det ska jag allt berätta Lars.

De har hört av sin kompis mammas gubbes kusins fru, att hennes svågers vän en gång hade en syssling som hade problem en gång att dennes AWD la av. Att det uppkom pga handhavande fel kom säkert aldrig fram.

Jag körde xc70 d5 awd i tre år och tyvärr, som vinter bil alt något att kava fram i i snö och skit dög dwn inte till. Jag hade den ändå inne på verkstad för att  kolla hylsan eller något annat var trasigt, men icke. Iofs en -05, dom kanske har blivit bättre med senare år? F.ö en trevlig bil.

Sök på volvo xc70 vs subaru så får man upp klipp från ett bilprogram.

Ingenstans i det du skrev, fick man en beskrivning över ditt körsätt.
Finns många klipp på youtube, och väldigt många är också väldigt tveksamt vinklade.

Vanlig körning med lite grusvägar. Många gånger innan snöröjarn hunnit fram på nätterna då jag är på väg till min lastmaskin. Visst, stora mängder snö hindrar de flesta bilar men nej, det behövdes inte mycket snö/ is. Jag körde med nokian hakkapellita dubbdäck.

Lite dumt av dig att dra upp det klippet med XC:n och Subarun för där har XC:n viscokoppling. Den du har kört har Haldex-]

Lite klantigt måste medges, men ungefär så upplevde jag xc70.
Senast redigerat av Nobrando (11 juni 2013)

2 763 Inlägg
11 juni 2013
Jag körde min på kassa vinterdäck i vintras och hadeinga problem med framkomligheten, något måste varit skumt i din haldexenhet eller nåt...

Volvo - For Life

373 Inlägg
11 juni 2013
matteeee skrev:
Malheus skrev:
JaggaChafen skrev:
Undrar om det finns nån gammal Volvo AWD som fortfarane kan kallas för AWD...

Kassa visco kassa vinkelväxlar kassa hylsor mellan låda å vinkelväxel.

It just never ends.

Hatar Subaru men deras fyrhjulsdrift är inte dum..

De har ju inte EN lösning. Vissa Subaru har också visko..

Subaru har viscodiffBROMS i centerdiffen ja med grundfördelning på 50:50 på dom flesta modeller, vanliga modeller har runt 5kg diffbroms i centerdiffen men även 12kg och 20kg finns för rally har jag för mig. STI modeller har oftast en DCCD centerdiff som är justerbar från helt öppet obromsat läge till 100% låsning som ger 50:50 fördelning konstant.

Vanlig viscodiff är väl framhjulsdrivet till det börjar spinna och oljan blir varm, för att då fördela kraften till bakhjulen också, eller har jag fel? Sån typ av centerdiff har INTE Subaru.

www.LynxTalk.se
420 Inlägg
11 juni 2013
För stort forum eller för få moderatorer?

Går det inte att hålla sig till bara Volvo och Audi i denna tråd så kanske det kommer fram ett vettigt svar?
Lämpligt hade ju varit att hålla sig till modellerna han nämner.

cpm skrev:
var o kolla på en audi s4 2.2t quattro o blev lite kär wink men tyvärr kom någon jävel o köpte den före mej, så har börjat kolla lite på volvo 850 och v70 awd,

hur är växellådorna i volvo? audi har ja hört att dom ska vara rätt skottsäkra..
hade tänkte att trimma upp till 350-400hk, vare sig ja köper audi eller volvo,

så skulle behöva lite för o nackdelar på båda bilarna! behöver inte vara just audi s4 2.2t.
men det ska vara en quattro iaf! smile

Skruvar hellre i skotrar!
www.LynxTalk.se -Sveriges största märkesforum för snöskotrar!

Ingen himmel är så blå som min
2 982 Inlägg
12 juni 2013
ImprezaGC8 skrev:
Subaru har viscodiffBROMS i centerdiffen ja med grundfördelning på 50:50 på dom flesta modeller, vanliga modeller har runt 5kg diffbroms i centerdiffen men även 12kg och 20kg finns för rally har jag för mig. STI modeller har oftast en DCCD centerdiff som är justerbar från helt öppet obromsat läge till 100% låsning som ger 50:50 fördelning konstant.

Vanlig viscodiff är väl framhjulsdrivet till det börjar spinna och oljan blir varm, för att då fördela kraften till bakhjulen också, eller har jag fel? Sån typ av centerdiff har INTE Subaru.

Att grundfördelningen är 50:50 på de flesta modeller vet jag. Det är säkert jättebra smile
Men de modeller som inte har det då? wink Och vilka är det? Vad får man om man köper en Subaru? Hur vet man det? Säljarna har ingen aning kan jag berätta....

Nej, viskon fungerar inte som alla tror. "I grunden framhjulsdrift tills hjulspinn sker" är en förenklad version som inte stämmer med verkligheten, och kommer troligen från biltillverkarnas marknadsföring som trycker på lägre bränsleförbrukning pga mindre drivning på  bakhjulen än konventionella 4wd-system.
Vid vanlig körning, konstant fart på jämn väglag utan uppförsbacke (eller nerför för den delen) utan svängar så fördelas ca 5% till bakaxeln.
Utfallet beror på att in- och ut-gående axel inte snurrar lika fort - även om inga hjul spinner. Detta är tydligen svårt för folk att greppa..

/Mattias

735 Inlägg
12 juni 2013
Blir alltid sandlådenivå och rätt roande att läsa dessa vs trådar. Höjdpunkten var killen som sett någon film där en Volvo AWD 04-06 stått och snurrat med framhjulen innan bakhjulen bestämde sig att rycka in. Hans A3 Quattro däremot, den funkade då liiiiite bättre såatte... haha.

Har ägt både Audi A3 quattro(haldex 1st gen), S60 AWD(haldex 2nd gen) samt Audi 90 20V Q (torsen gen 2) och tycker att till vardags så fungerar dessa system alldeles ypperligt. Både till lek och att ta sig fram i snö och modd. De beter sig lite olika bara men övar man på tekniken är sladdvänligheten och framkomligheten snarlig. Vad som är roligast är sen en smaksak. Av de system jag kört mycket med är BMWs viskosystem som de hade i E34 och E30 solklart roligast. 60% drivning bak och 40% fram gör den grymt skoj.

Ska man trimma 3-400 hk däremot blir valet enkelt mellan dessa system. Torsen gen 2 håller mycket mycket bättre. matteeee förklarade detta bra tidigare i tråden.
Senast redigerat av tobee (12 juni 2013)

212 Inlägg
12 juni 2013
Vet inte vilken generation Haldex det var men hade en S3 225hk förut (03:a någonting) Helt ok framkomlighet men hopplös att köra aktivt med växlade mellan under/överstyrning om vartannat och betedde sig allmänt inkonsekvent.
Mini jag hade då var faktiskt roligare att köra aktivt med på vintern, FWD med lagom överstyrning smile

12 086 Inlägg
12 juni 2013
matteeee skrev:
Germax skrev:
Jag har en Passat 4motion (quattro) och den konstanta fyrhjulsdriften är underbar på vintern. En volvo kommer alltid småspinna och tugga i snön medans en quattro bara möljer på!

Men du verkar inte vilja ha fyrhjulsdrift för att komma fram på vintern verkar det som? tongue

"Konstanta fyrhjulsdriften" är ett roligt uttryck. Hissa upp framhjulen (eller bakhjulen, går också bra) på din bil och försök köra iväg lol
(Vad är det för årsmodell? På nyare Passat 4motion är det Haldex och då är inte testet lika kul för då kommer bilen kunna köra iväg..)

Så bara för att man inte har låst mittdiff eller avancerat antispinnsystem så kan inte bilen va konstant fyrhjulsdriven? När man (jag) säger konstant fyrhjulsdrift, då menar jag att alla hjulen har samma drivkraft jämt. Liksom alla andra som pratar om haldexdrivlinan i quattro/4motion.
Till skillnad från en (gammal) volvo där bakhjulen i princip inte driver alls så länge alla hjulen snurrar lika fort.

Jag och en vän med sin XC70 -05 åkte lite i vintras på nästintill offroadliknande vägar. Min Passat slira i princip aldrig medans Volvons hjul tuggade och småslira hela tiden i backarna. Ok, bilen tog sig fram utan konstigheter men hjulen slira i snön.

Jag är inte världens insatta i olika fyrhjulssystem, jag talar utifrån den lilla erfarenhet jag har.
Senast redigerat av Germax (12 juni 2013)

373 Inlägg
12 juni 2013
matteeee skrev:
ImprezaGC8 skrev:

Att grundfördelningen är 50:50 på de flesta modeller vet jag. Det är säkert jättebra smile
Men de modeller som inte har det då? wink Och vilka är det? Vad får man om man köper en Subaru? Hur vet man det? Säljarna har ingen aning kan jag berätta....

Nej, viskon fungerar inte som alla tror. "I grunden framhjulsdrift tills hjulspinn sker" är en förenklad version som inte stämmer med verkligheten, och kommer troligen från biltillverkarnas marknadsföring som trycker på lägre bränsleförbrukning pga mindre drivning på  bakhjulen än konventionella 4wd-system.
Vid vanlig körning, konstant fart på jämn väglag utan uppförsbacke (eller nerför för den delen) utan svängar så fördelas ca 5% till bakaxeln.
Utfallet beror på att in- och ut-gående axel inte snurrar lika fort - även om inga hjul spinner. Detta är tydligen svårt för folk att greppa..

Dom som inte har 50:50 är ju STI modeller med elekromagnetisk centerdiff som är justerbar manuellt eller justerar sig själv i autoläget beroende på G krafter, styrutslag, gasläge etc... Som en aktiv diff kan man säga.

Bilarna med automatlåda har jag ingen koll på dock...

Jo jag vet också att viss del av kraften går till bakaxeln på en vanlig visco men det är ju en väldigt liten del, går ju inte att jämföra med en som har grundfördelning på 50:50.

2 982 Inlägg
13 juni 2013
Germax skrev:
Så bara för att man inte har låst mittdiff eller avancerat antispinnsystem så kan inte bilen va konstant fyrhjulsdriven? När man (jag) säger konstant fyrhjulsdrift, då menar jag att alla hjulen har samma drivkraft jämt. Liksom alla andra som pratar om haldexdrivlinan i quattro/4motion.
Till skillnad från en (gammal) volvo där bakhjulen i princip inte driver alls så länge alla hjulen snurrar lika fort.

Jag och en vän med sin XC70 -05 åkte lite i vintras på nästintill offroadliknande vägar. Min Passat slira i princip aldrig medans Volvons hjul tuggade och småslira hela tiden i backarna. Ok, bilen tog sig fram utan konstigheter men hjulen slira i snön.

Jag är inte världens insatta i olika fyrhjulssystem, jag talar utifrån den lilla erfarenhet jag har.

Nej, du är bevisligen alldeles för lite insatt. Din bil har inte samma drivkraft på alla hjulen jämt. Det är det som är det fina med Torsen, Haldex, xDrive och visko, och vad det nu mer finns...

Din bil är permanent 4-hjulsdriven, liksom en Haldex-bil. Men hissa upp bakhjulen eller framhjulen och försök köra iväg... Det blir såhär: http://www.youtube.com/watch?v=Oo9GV4mSnRQ Konstant 4-hjulsdrift?
Nu löser man det med EDS/EDL på nyare bilar och bromsar spinnande hjul för att kunna föra över kraft. Men det är en nödlösning pga Torsen-diffens nackdelar.
Här är Haldex bättre, men har istället andra nackdelar (iaf om bilen bara har öppna tvärdiffar, vilket de flesta har).

/Mattias

2 982 Inlägg
13 juni 2013
JohanW skrev:
Vet inte vilken generation Haldex det var men hade en S3 225hk förut (03:a någonting) Helt ok framkomlighet men hopplös att köra aktivt med växlade mellan under/överstyrning om vartannat och betedde sig allmänt inkonsekvent.
Mini jag hade då var faktiskt roligare att köra aktivt med på vintern, FWD med lagom överstyrning smile

Det är gen 1.

Detta beror inte på den tekniska lösningen (Haldex-koppling), utan hur styrningen av drivningen/fördelningen sker. VAG köpte in en lösning med väldigt mycket fokus på säkerhet och väldigt lite fokus på aktiv körning.
Detta löser man med en mjukvaruuppgradering, Haldex Performance, som ändrar bl a hur mycket kraft som går till bakhjulen, och hur tidigt det sker. Då blir bilen betydligt roligare och mer konsekvent i sitt beteende.

Volvo har gjort ungefär samma sak, mer säkerhet och mindre kul. De tillåter inte ens att uppgraderingar säljs på eftermarknaden - men det beror nog på klena vinkelväxlar och drivaxlar som inte tål mer aktiv körning..

/Mattias

12 086 Inlägg
13 juni 2013
matteeee skrev:
Germax skrev:

Nej, du är bevisligen alldeles för lite insatt. Din bil har inte samma drivkraft på alla hjulen jämt. Det är det som är det fina med Torsen, Haldex, xDrive och visko, och vad det nu mer finns...

Din bil är permanent 4-hjulsdriven, liksom en Haldex-bil. Men hissa upp bakhjulen eller framhjulen och försök köra iväg... Det blir såhär: http://www.youtube.com/watch?v=Oo9GV4mSnRQ Konstant 4-hjulsdrift?
Nu löser man det med EDS/EDL på nyare bilar och bromsar spinnande hjul för att kunna föra över kraft. Men det är en nödlösning pga Torsen-diffens nackdelar.
Här är Haldex bättre, men har istället andra nackdelar (iaf om bilen bara har öppna tvärdiffar, vilket de flesta har).

Ok, jag ska sluta argumentera med tekniska specara smile
Vilken bil som klarar sig bäst på rullar känns föga intressant, men jag förstod din poäng.

Gamla Audi är ju kända för sin fenomenala fyrhjulsdrift och jag har sätt åtminstone ett par tester där Quattro klarar sig mycket bra om inte bäst. Menar du att Quattro inte alls är så bra?

2 982 Inlägg
13 juni 2013
Nej, quattro (med litet q!) är ett varumärke.
Antar att du menar Torsen, och då bör man inse att det finns nackdelar, och att Haldex eller visko eller BMWs xDrive inte tvunget är sämre. Det funkar bara på ett annat sätt. I några situationer är Torsen bättre och i andra är Haldex, visko eller xDrive bättre.
Senast redigerat av matteeee (13 juni 2013)

/Mattias

One Man Clan
4 287 Inlägg
13 juni 2013
matteeee skrev:
JohanW skrev:

Det är gen 1.

Detta beror inte på den tekniska lösningen (Haldex-koppling), utan hur styrningen av drivningen/fördelningen sker. VAG köpte in en lösning med väldigt mycket fokus på säkerhet och väldigt lite fokus på aktiv körning.
Detta löser man med en mjukvaruuppgradering, Haldex Performance, som ändrar bl a hur mycket kraft som går till bakhjulen, och hur tidigt det sker. Då blir bilen betydligt roligare och mer konsekvent i sitt beteende.

Volvo har gjort ungefär samma sak, mer säkerhet och mindre kul. De tillåter inte ens att uppgraderingar säljs på eftermarknaden - men det beror nog på klena vinkelväxlar och drivaxlar som inte tål mer aktiv körning..

Nu får vi höra vad volvo hade kunnat tänkas ha för uppgraderingar ? de här lät intressant.
Så länge du har fräscha grejer klarar volvos nyare awd hyffsat med kräm.

2 982 Inlägg
13 juni 2013
Xuri skrev:
matteeee skrev:
Det är gen 1.

Nu får vi höra vad volvo hade kunnat tänkas ha för uppgraderingar ? de här lät intressant.

Läs igen - volvo tillåter inga eftermarknadsuppgraderingar, alltså säljs det inte. Tyvärr inte ens av dem själva (jag tycker ju att de kunde sälja detta under Polestar-varumärket, men...)

/Mattias

One Man Clan
4 287 Inlägg
13 juni 2013
matteeee skrev:
Xuri skrev:
matteeee skrev:
Det är gen 1.

Läs igen - volvo tillåter inga eftermarknadsuppgraderingar, alltså säljs det inte. Tyvärr inte ens av dem själva (jag tycker ju att de kunde sälja detta under Polestar-varumärket, men...)

vad för uppgraderingar pratar du om ?

Sök