Renovering 9-5 Aero Aut -02 Motor/chassi/kaross

Ska göra en total renovering av motorn, i förberedande syfte för lite trim. Har inte bestämt mig hur pass mycket jag vill trimma, vet inte hur mycket automatlådan begränsar mig. Ska även renovera upphängning/chassi, fixa med bromsar, laga lite lackskador och allmän uppsnyggning. Hoppas på att ha en rullande bil efter sommarn/semestern, men hoppas inte för mycket på det. Tid är en bristvara.
  • 24 Följare
  • 36 463 Visningar
  • Uppdaterades senast 11 februari 2015
PeiderN
26 april 2013 · 36 Inlägg

Planering och framsteg i renoveringen: (Mer kan absolut tillkomma)

Plocka ur motor                            [X]
Demontera motor                          [X]
Sätta ihop motor                           [  ]
Rensning motorrum                       [  ]
Lackering Motorrum                       [  ]
Plocka ner subframe                      [  ]
Blästra och lackera subframe         [  ]
Byta bussningar subframe              [  ]
Underredsbehandling                     [  ]
Renovera bromsok                        [  ]
Nya bromsskivor runt om               [  ]
Ev. Ljudisolera interiör                   [  ]
Bygga media DVD/GPS                  [  ]
Tona bakrutor                               [  ]
Lackering huv/Frontspoiler             [  ]
Renovering Strålkastare/blinkers    [  ]
Renovering Dimljus                       [  ]

Inköpslista: (Om ni har någon av delarna till salu så PM:a mig gärna!)

Ramlager                                     [X]
Vevlager                                      [X]
Uppgr. Vevhusvent+Div Slangar     [X]
Kam/Balanskedjesats                    [X]
Oljepump (Drev)                           [X]
Vattenpump                                  [X]
Wössner Kolvar                             [X]
JT 3" med Race-kat                       [X]
BTR 3,5 Bar                                  [X]
Lucas 750cc Spridare                     [X]
Walbro 255 fuelpump                     [X]
T5 Kamaxlar                                 [X]
Renoveringskit Aut. Solenoider       [X]
Renoveringskit T15 Turbo              [X]
Packningssats B235                       [X]
Diverse O-ringar                           [X]
TD04-19T Turbo                            [  ]
Intercooler                                   [  ]
Kungscobra                                  [  ]
Sportluftfilter                                [  ]
Mjukvara Trim                              [  ]
Poly-Bussningar överallt                [  ]
Bromsskivor                                 [  ]
Bromsbelägg                                [  ]
Ljudisolering                                 [  ]
DVD/GPS                                      [  ]
Övrigt ljud/media                          [  ]
Coilovers? (Vill ha)                        [  ]         

Första inlägget original:

Tänkte att jag skulle lägga upp en projekttråd då jag har påbörjat en renovering av min nyinköpta 9-5 Aero -02.
Är i stort sett novis gällande bilmek, men har stort tålamod. Hoppas det räcker tillsammans med lite "händighet".
Bilen gick inte alls som den skulle vid inköp, inget direkt tryck i den och rasslar och knackar i motorn.
Även växellådan slår ganska bra när man lägger den i D och R.
Då jag ändå behövde byta kamkedja så tänkte jag att det var lika bra att plocka ur motor och göra det ordentligt.

Planen är att plocka ut hela motorn och byta ut slitdelar, snygga till motorrum och fundera ut hur mycket jag vågar trimma i framtiden.
Ska även fixa med lackskador och chassi/broms. Även växellådan ska få sig en omgång.

Hoppas på att man kan utnyttja er kompetens inom dessa områden, då jag inte har full koll själv.
Ser fram emot att ha en rullande bil till sommar/höst, får se hur det går med det.

Just nu har jag bara börjat riva lite i motorn inför urplockningen.
Ska försöka att dokumentera så mycket som möjligt under alla steg.

Så här ser det ut i motorummet just nu.

https://www1.garaget.org/gallery/images/193/192775/192775-a359d3612660762c957ec99d2bdb3ad7.jpg

Mvh Peter

Senast redigerat av PeiderN (6 juni 2013)

PeiderN
26 april 2013 · 36 Inlägg

Olja och kylarvatten lite överallt. Grenrör borta, turbon nästa.
https://www1.garaget.org/gallery/images/193/192775/192775-8b279ddf5af883da5b0328c529362644.jpg[/url]


Olja, olja och olja.
https://www1.garaget.org/gallery/images/193/192775/192775-8666ebe82f85f61b93cc6696b87421d9.jpg[/url]

Läcker från vattenpumpens anslutning till motorn. https://www1.garaget.org/gallery/images/193/192775/192775-942799d6e0400c5d9b3ae9fe63ff0fb6.jpg[/url]

Fick hämtat min första leverans med vevlager, ramlager, axiallager, vevhusventsats, kam/balanskedjesats, drivrem, smidda wössner och lite skruv & mutter.
https://www1.garaget.org/gallery/images/193/192775/192775-a3ccc8787790ebf0fd0975dba83a9ecf.jpg[/url]

Senast redigerat av PeiderN (26 april 2013)

PeiderN
28 april 2013 · 36 Inlägg

Jag körde på och lyfte ur motorn igår, det var ett fruktansvärt slit att göra detta på parkeringen. Var nära att beställa en bärgare och köra bilen till skroten, men tog några djupa andetag och härdade ut.

Hade tur med vädret, varmt och skönt. På gång med demontering.
https://www1.garaget.org/gallery/images/193/192775/192775-2bc19ddd621dd2e2e4394ff17a483b34.jpg

Det var ljust när jag började, mörkt när motorn var ute. Började vid 10.00 och färdig vid 21.00. Hade hjälp de sista 4-5 timmarna.

Motorn ute.
https://www1.garaget.org/gallery/images/193/192775/192775-f00c3e5a394f818081db746dd566359e.jpg


Nu hänger den i garaget, dags att börja demontera. Ska fixa lite hyllor och en arbetsbänk så jag kan arbeta lite bättre. Undrar hur jobbigt det är att dela på motor och växellåda? Hur fäster jag motorn på mitt nya motorstativ? Alla dessa frågor..
https://www1.garaget.org/gallery/images/193/192775/192775-33a2d970ed5ced331f285a70f82fc72c.jpg

PeiderN
30 april 2013 · 36 Inlägg

Tack för responsen, misstänker att jag kommer behöva en hel del tips och trix för att lyckas med detta. smile

PeiderN
1 maj 2013 · 36 Inlägg

Tackar för intresset!
Då jag förmodligen har löst det med verkstadsplats istället för mitt lilla garage, så kommer jag nog ta en paus i renoveringen till jag får tillträde. När jag väl är där har jag bättre möjligheter, har varken el eller vatten i nuvarande garage (knappt belysning) så det är lite tråkigt. Kanske jag meckar sönder motorn lite till och börjar tvätta rent sålänge. Håller er uppdaterade!

PeiderN
27 maj 2013 · 36 Inlägg

Dags för en uppdatering kanske?
Då det nog dröjer med verkstan så kör jag på lite med motorn, har rivit ganska bra nu.

Kör lite bilder, har inte varit superduktig på dokumentationen. Kommer nog vara mer när jag sätter ihop.

Så här såg det ut när jag tog av ventilkåpan
https://www1.garaget.org/gallery/images/193/192775/192775-9b497e9f8284e1a69e2ad5a5dd5270b5.jpg


Lite skitig var kåpan också
https://www1.garaget.org/gallery/images/193/192775/192775-61cac7b8d2d730568344838dcf683171.jpg


Tråget
https://www1.garaget.org/gallery/images/193/192775/192775-9e8610d7957d24293a2c635429d2229a.jpg

Inte så illa i silen
https://www1.garaget.org/gallery/images/193/192775/192775-fbe39bf1187d22961d2932ad9916f775.jpg

Desto värre under silen, en hel del metallspån. Kanske normalt, vad vet jag?
https://www1.garaget.org/gallery/images/193/192775/192775-4d8d112072e259f4d45461ccfc622bc6.jpg

Ska det se ut såhär?
https://www1.garaget.org/gallery/images/193/192775/192775-da9074a5f9b33662f47c195c74f0274c.jpg

Märken efter kolvringar? Räcker det med honing på detta tro?
https://www1.garaget.org/gallery/images/193/192775/192775-bc7ba67e882a933def4b2ba11ebd6df7.jpg

Ojämnt slitage?
https://www1.garaget.org/gallery/images/193/192775/192775-7f64ec28599b66954aa8e6607610594c.jpg

Så här såg det ut idag, rengjort och grovslipat.
https://www1.garaget.org/gallery/images/193/192775/192775-546a3db653064f795a3fcb6ee59eaaac.jpg

Andra sidan var lite värre, får köra med maskin och borste för att få bort resten
https://www1.garaget.org/gallery/images/193/192775/192775-220334e7305f0e6bc037a0de4ed259b6.jpg

Har även pillat lite med växellådan, har köpt ett renoveringskit för solenoider och ventilhus. Får se om det löser problemen.
https://www1.garaget.org/gallery/images/193/192775/192775-7ca4db020236e53968493998bc19302c.jpg

Får tacka TomDooley för lite tips gällande rengöring med högtryck. Det var ju snabbt och lätt.
Ska försöka lacka motorblocket i helgen, sen kan jag gå på toppen. Tänkte lacka botten i silver, vad sägs om det?

Har även fått massor med delar levererade. 3,5 bars bränsletrycksregulator, packningar till motorn, T5-kammar, ventiltätningar, set med Lucas 750cc spridare, JT 3" från turbo med dubbla dämp. Säkert lite grejor som jag glömt.
Nu kan någon säkert gissa vilket trim jag ska köra på. Kommer även inhandla ny IC samt 19T-turbo med kungskobra när ekonomin tillåter.

Förhoppningsvis kommer uppdatering med nylackat block i helgen och en påbörjad renovering av toppen.

/Peter

Senast redigerat av PeiderN (28 maj 2013)

PeiderN
30 maj 2013 · 36 Inlägg

Hej hej,

Nu har jag tröttnat på rengöring och därför skickat allt på blästring, tyvärr i stressen för att få iväg blocket till blästring skulle jag få ut balansaxlarna så det inte skulle sätta sig sand i dem. Då råkade jag förstöra båda "insatserna" då jag våldade ganska bra.

Så jag skulle behöva lite hjälp från någon som har plockat bort sina balansaxlar och har hela "instatser" liggande.
Skulle gärna vilja köpa dem och väldigt snart så jag kan sätta ihop motorn. Funderade på att strunta i balansaxlar, men är rädd att det ska vibrera för mycket. Hoppas verkligen någon har dessa, skicka PM isf.

Senast redigerat av PeiderN (31 maj 2013)

PeiderN
31 maj 2013 · 36 Inlägg

Hej hej,

Idag har jag hämtat delarna efter blästring, riktigt skönt att slippa slipa en massa.
Jag låter bilderna tala.

Innan blästring
https://www1.garaget.org/gallery/images/193/192775/192775-220334e7305f0e6bc037a0de4ed259b6.jpg

Efter blästring
https://www1.garaget.org/gallery/images/193/192775/192775-a08029557177a66bcddad49e044c8da5.jpg

Maskering
https://www1.garaget.org/gallery/images/193/192775/192775-927917d6fa2732afd3a40bfc1e4fe83c.jpg

Färdigt resultat
https://www1.garaget.org/gallery/images/193/192775/192775-54d6201e7a8e929dc65b323448fd11b7.jpg

https://www1.garaget.org/gallery/images/193/192775/192775-d5696ca70b9084544627cb13fc8c0970.jpg

https://www1.garaget.org/gallery/images/193/192775/192775-56f6bfdd76f6e10fd35eaf24c9aa20bd.jpg

https://www1.garaget.org/gallery/images/193/192775/192775-ef8870df0d9138690db02c52735b3a84.jpg

Tycker själv att det blev riktigt fint, vad tycker ni?
Funderar på att lacka resten med samma färg, alltså tråg, topp, bröstkåpa, ventilkåpa mm. Får se hur jag gör, blir det galet så kan jag alltid blästra det igen när det är så billigt.
Har även honat cylindrarna, vet inte hur bra det blev men kändes rätt okej.
Är lite orolig däremot då det fastnat en hel del blästringssand inuti blocket. Gick inte att blåsa bort de det satt i gammal olja. Sköljde ur blocket med ett par spannar vatten och avfettning men är orolig att det sitter i oljekanalerna.
Har ni något tips på hur jag kan trycka ur oljekanalerna med någon vätska?
Skulle gärna vilja köra på med vevaxel och kolvar, men är som sagt nojig över sanden.

Har inte så mycket tid imorgon, får väl köra på med toppen och lite lackering. Får se vad jag hinner med.
Trevlig helg!

Senast redigerat av PeiderN (31 maj 2013)

PeiderN
2 juni 2013 · 36 Inlägg

Idag blev jag lite trött, har fixat med blocket och tänkte smälla i vevaxeln.
Sagt och gjort, monterade nya ramlager och smällde dit den. Spände överfallen och fan, axeln gick väldigt trögt. Drog runt ett par varv och plockade sönder igen. Såg slitage på 2 ramlager, 2:an samt 4:an. Samma som är svarta på vevaxeln ovan. Inspekterade de gamla ramlagerna och det visade sig att de var helt tillplattade och söndersmälta. Det var endast på 2:an och 4:an, övriga lager såg bra ut. Kan det vara att vevaxeln krökt sig, eller har lagerbanorna på 2:an och 4:an blivit ovala av värmen?
Så nu är jag på jakt efter en ny vevaxel, hoppas på att det är den som är kass bara.

PeiderN
4 juni 2013 · 36 Inlägg

Hej,

Fortsätter min monolog med att berätta att jag gjorde ett försök till igår med vevaxeln.
Rengjorde allt extremt noga och polerade bort alla ytliga lagringar på lagerytorna, sen satte jag tillbaks allt och spände till rätt moment. Den satt fortfarande fast, då plockade jag bort ramlagerna på 2:an och testade igen med samma resultat. Tog så bort även 4:e lagret och då fungerade det kanon, gick lätt runt.
Satte på överfallen på 2:an och 4:an och höll bara emot med handen när jag snurrade axeln, och visst lyfte sig överfallen för varje varv. Så nu är det konstaterat att 2:an och 4:an har blivit förstörda när lagren gett upp. De gamla lagerna var ju ganska bra hamrade så det är kanske inte så konstigt.
Nu har jag beställt en bättre begagnad vev, som dyker upp i veckan. Hoppas att det ska gå bättre då.
Hur stor är risken att överfallen och "underdelen" har blivit missformade? I så fall får jag väl bygga ett soffbord av mitt fina block.
Tills nästa gång, ha de!

PeiderN
5 juni 2013 · 36 Inlägg

Hello!

Idag har jag hämtat ut en "ny" vevaxel på posten, tack Eskilstuna Bildemontering för snabb leverans.
Har inte hunnit öppna och inspektera veven, men hoppas verkligen att allt kommer fungera nu.
Hämtade även ut paket från TomDooley, tack även till dig för snabb leverans av delar till balansaxlarna. (Som jag så klantigt förstörde) Har inte hunnit öppna detta heller, men litar på att det är rätt saker jag fått. smile
Så imorgon är planen att montera vev och kolvar, sen ska jag fortsätta slip och lack av en massa delar samt sätta igång ordentligt med toppen.
Som sagt innan så funderar jag på att lackera toppen med motorlack, samma som blocket. Då jag inte har sett så många lackerade toppar undrar jag om där är några problem med detta? Är det pga att det är alu? Hade ju kunnat polera, men vill inte ha något polerat i motorrummet.
Hoppas på lite svar och respons här i tråden, har ställt en hel del frågor innan som är obesvarade. Anledningen till att jag skriver här är för att jag är nybörjare på detta och hoppades på att ni som kan mer kunde hjälpa till lite.

Återkommer förmodligen imorgon, förhoppningsvis med bilder på monterade kolvar.

Tack och hej! /Peter

PeiderN
6 juni 2013 · 36 Inlägg

Kom på att jag aldrig monterat kolvar innan, kan någon svara på hur kolvringarna ska monteras på smidda Wössner? Så jag vet tills imorgon. Kanske finns nån bra bild jag inte hittat?

Tack på förhand!

Mvh / Peter

PeiderN
6 juni 2013 · 36 Inlägg

Sammanställning av tidigare frågor i projekttråden som är obesvarade:

1:Metallspån i silen, normalt? (Bild ovan)

2:Ska det se ut såhär? (Bild kolv ovan)

3:Märken efter kolvringar, räcker honing? (Bild ovan)

4yikesjämnt slitage vev? (Bild ovan) Konstaterat ojämnt slitage!

5:Tänkte lacka blocket i silver, vad sägs om det?

6:Tycker själv det blev fint i silver, vad tycker ni?

7:Har ni något tips på hur jag kan trycka ur oljekanalerna med någon vätska? (För att bli av med gammalt skräp samt blästringssand)

8:Kan det vara att vevaxeln krökt sig, eller har lagerbanorna på 2:an och 4:an blivit ovala av värmen? (Förmodligen)

9:Hur stor är risken att överfallen och "underdelen" har blivit missformade?

10:Som sagt innan så funderar jag på att lackera toppen med motorlack, samma som blocket. Då jag inte har sett så många lackerade toppar undrar jag om där är några problem med detta? Är det pga att det är alu?

PeiderN
6 juni 2013 · 36 Inlägg

Stiffeh skrev:
10; Du ska nog kunna lacka toppen med.. Annars har det väl ungefär samma färg?

7; Bara kör med tryckluft o försök rensa ut allt i alla hål du hittar. Någon vätska att få ut det med har jag aldrig hört talas om.

1; förmodligen gamla lagerrester eftersom du var skurna som du beskrev.

2; ser ut som sotavlagringar och är där gropar kan det va spikningar (verkar va en hårt frestad motor tongue )

3; en honing ska förmodligen räcka

5,6; silvrigt block blev fint!

8; tror det kan va så att veven har slått sig när lagerna har varit såpass slut. Och när du sen får i nya lager då är där icke plats. Testa med nya veven, går inte det så skulle jag tippa på att det kanske räcker att byta överfallen( fast har svårt o tänka mig att dom skulle ge vika).

Hoppas du är nöjd med svaren. Kom lite huller om buller. Men tog dom allt eftersom smile

Tack! Äntligen lite respons i tråden..

Har uppdaterat ytterligare lite i starten, med syfte samt lite inköpslista.

Gällande om det var en hårt frestad motor så är det min svåger som har haft den de senaste 4-5 åren och han kör väldigt lugnt. Allt funkade bra när han köpte den, men den började dra olja det sista året. När jag köpte den så saknades ca 2 liter olja så förmodligen har den gått utan olja innan. Anledningen till att den drog olja från början vet jag inte, men hoppas jag löser det med en totalrenovering.

Åter igen, TACK för återkopplingen!

PeiderN
6 juni 2013 · 36 Inlägg

Stiffeh skrev:
Du vet inte om den rök mycket eller så? Så turbon kanske är kass o släppte igenom olja. Eller om kolvringarna är kass o släppte igenom olja smile

Jag körde en kompressionstest innan jag plockade ut motorn och hade ca 14Kg på alla cylindrar, och hittade ingen olja på IC-sidan av turbon. Däremot så var det massor med olja på blocket och tråget enligt bilder. Men det jag vet är att den var extremt seg när man skulle starta, precis som om startmotorn var dålig. Det kan nog bero på att det var lite trögt för vevaxeln att dra runt med ovala lagerbanor?

Edit: Bilen sprutade ut vit/grå/svart rök vid uppstart och vid varvning förstörde jag svågerns trädgårdsmöbler [sad] i garaget pga skitiga avgaser (Olja eller sotblandad soppa, troligtvis soppa). Men jag var ganska säker på att det var turbon som var kass. Men den såg okej ut när jag öppnade upp den.

Senast redigerat av PeiderN (6 juni 2013)

PeiderN
6 juni 2013 · 36 Inlägg

Stiffeh skrev:
Kände du efter glapp o sånt i turbon med? Röker o dom skitiga avgasern tyder ju på att olja tar sig ut på nått sett! smile

Jag har plockat sönder turbon och det var knappt märkbart glapp i den.

PeiderN
8 juni 2013 · 36 Inlägg

Uppdatering!

Tyvärr har inget gått som planerat, fick hem den nya vevaxeln och monterade enligt konstens alla regler men tyvärr så gick även den veven VÄLDIGT trögt.
Så jag har idag hämtat hem ett nytt block med vev, kolvar och stakar. Denna gången ska jag testa och montera veven innan jag blästrar, lackar och honar blocket. Håll tummarna för mig!

Senast redigerat av PeiderN (8 juni 2013)

PeiderN
8 juni 2013 · 36 Inlägg

wBes skrev:
Premlagd, kul o se att du håller humöret uppe och inte ger upp. Följer med stort intresse!

Tack för intresset, känns lite motigt att börja om med ett nytt block. Trodde jag hade kommit förbi allt det tråkiga och skulle få nöjet att montera ihop sakerna, men icke. Bara och köra på. Blir nog mycket roligare när jag får tillgång till verkstan, och har lite bättre utrymme att arbete också.

PeiderN
9 juni 2013 · 36 Inlägg

TomDooley skrev:

PeiderN skrev:

wBes skrev:
Premlagd, kul o se att du håller humöret uppe och inte ger upp. Följer med stort intresse!

Tack för intresset, känns lite motigt att börja om med ett nytt block. Trodde jag hade kommit förbi allt det tråkiga och skulle få nöjet att montera ihop sakerna, men icke. Bara och köra på. Blir nog mycket roligare när jag får tillgång till verkstan, och har lite bättre utrymme att arbete också.

Fan va drygt det där med veven när du kommit sådär långt.. Kan tänka själv hur det skulle vara om man skulle komma på något sånt där när man kommit så långt! Hoppas att turen vänder för dig och att allt går smidigt framöver! smile

Ja, inte känns det superroligt.
Men nu är man igång igen och fick en hel dag i garaget av min kära sambo. Tyvärr blev det stopp ganska snabbt, då jag stötte på en ny sorts bult till vevstakarna enligt bild under. Kan ni hjälpa mig med vilken hylsa jag behöver?

https://www1.garaget.org/gallery/images/193/192775/192775-bf837bbb149ae471ee3e1fefc014fb66.jpg

Här är förresten mitt nya "fina" block. Superkul att få rengöra och lacka igen. hmm

https://www1.garaget.org/gallery/images/193/192775/192775-9ca538f089b711459c5e50933a1b8610.jpg

https://www1.garaget.org/gallery/images/193/192775/192775-5f841297c86beccc9cf63a0dd7eaef08.jpg

Köpte mig även en liten goding till nya garaget, 5,5Hk med 200liters tank.  smile
https://www1.garaget.org/gallery/images/193/192775/192775-616c7cfc9b9ce76080c078f83054df89.jpg

PeiderN
9 juni 2013 · 36 Inlägg

Dags att uppdatera igen!

Lyckades få av vevstakarna med 12-kants ringnyckel, jippie! (Något som gick som det skulle)
Plockade av veven och installerade med mina numera inte så nya ramlager, och såklart så var det samma problem här. Veven går alldeles för trögt.
Kan jag ha förstört eller omformat ramlagerna när jag drog runt med kass vev (Det var mycket trögt)? Dom ser hyfsat inslitna ut nu efter alla tester som är gjorda. Dom levereras med en matt yta, men det är i stort sett borta sen länge.
Känner att jag skulle vilja beställa nya ramlager och testa, har trots allt 2 block nu så skulle det vara samma problem har jag iaf nya lager till båda blocken. Vad säger ni experter?
Vid denna monteringen kändes det som när jag monterade den nya veven i första blocket.

Mvh /Peter

Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang