Renovering 9-5 Aero Aut -02 Motor/chassi/kaross

Ska göra en total renovering av motorn, i förberedande syfte för lite trim. Har inte bestämt mig hur pass mycket jag vill trimma, vet inte hur mycket automatlådan begränsar mig. Ska även renovera upphängning/chassi, fixa med bromsar, laga lite lackskador och allmän uppsnyggning. Hoppas på att ha en rullande bil efter sommarn/semestern, men hoppas inte för mycket på det. Tid är en bristvara.
  • 24 Följare
  • 36 416 Visningar
  • Uppdaterades senast 11 februari 2015
PeiderN
26 april 2013 · 36 Inlägg

Planering och framsteg i renoveringen: (Mer kan absolut tillkomma)

Plocka ur motor                            [X]
Demontera motor                          [X]
Sätta ihop motor                           [  ]
Rensning motorrum                       [  ]
Lackering Motorrum                       [  ]
Plocka ner subframe                      [  ]
Blästra och lackera subframe         [  ]
Byta bussningar subframe              [  ]
Underredsbehandling                     [  ]
Renovera bromsok                        [  ]
Nya bromsskivor runt om               [  ]
Ev. Ljudisolera interiör                   [  ]
Bygga media DVD/GPS                  [  ]
Tona bakrutor                               [  ]
Lackering huv/Frontspoiler             [  ]
Renovering Strålkastare/blinkers    [  ]
Renovering Dimljus                       [  ]

Inköpslista: (Om ni har någon av delarna till salu så PM:a mig gärna!)

Ramlager                                     [X]
Vevlager                                      [X]
Uppgr. Vevhusvent+Div Slangar     [X]
Kam/Balanskedjesats                    [X]
Oljepump (Drev)                           [X]
Vattenpump                                  [X]
Wössner Kolvar                             [X]
JT 3" med Race-kat                       [X]
BTR 3,5 Bar                                  [X]
Lucas 750cc Spridare                     [X]
Walbro 255 fuelpump                     [X]
T5 Kamaxlar                                 [X]
Renoveringskit Aut. Solenoider       [X]
Renoveringskit T15 Turbo              [X]
Packningssats B235                       [X]
Diverse O-ringar                           [X]
TD04-19T Turbo                            [  ]
Intercooler                                   [  ]
Kungscobra                                  [  ]
Sportluftfilter                                [  ]
Mjukvara Trim                              [  ]
Poly-Bussningar överallt                [  ]
Bromsskivor                                 [  ]
Bromsbelägg                                [  ]
Ljudisolering                                 [  ]
DVD/GPS                                      [  ]
Övrigt ljud/media                          [  ]
Coilovers? (Vill ha)                        [  ]         

Första inlägget original:

Tänkte att jag skulle lägga upp en projekttråd då jag har påbörjat en renovering av min nyinköpta 9-5 Aero -02.
Är i stort sett novis gällande bilmek, men har stort tålamod. Hoppas det räcker tillsammans med lite "händighet".
Bilen gick inte alls som den skulle vid inköp, inget direkt tryck i den och rasslar och knackar i motorn.
Även växellådan slår ganska bra när man lägger den i D och R.
Då jag ändå behövde byta kamkedja så tänkte jag att det var lika bra att plocka ur motor och göra det ordentligt.

Planen är att plocka ut hela motorn och byta ut slitdelar, snygga till motorrum och fundera ut hur mycket jag vågar trimma i framtiden.
Ska även fixa med lackskador och chassi/broms. Även växellådan ska få sig en omgång.

Hoppas på att man kan utnyttja er kompetens inom dessa områden, då jag inte har full koll själv.
Ser fram emot att ha en rullande bil till sommar/höst, får se hur det går med det.

Just nu har jag bara börjat riva lite i motorn inför urplockningen.
Ska försöka att dokumentera så mycket som möjligt under alla steg.

Så här ser det ut i motorummet just nu.

https://www1.garaget.org/gallery/images/193/192775/192775-a359d3612660762c957ec99d2bdb3ad7.jpg

Mvh Peter

Senast redigerat av PeiderN (6 juni 2013)

PeiderN
26 april 2013 · 36 Inlägg

Olja och kylarvatten lite överallt. Grenrör borta, turbon nästa.
https://www1.garaget.org/gallery/images/193/192775/192775-8b279ddf5af883da5b0328c529362644.jpg[/url]


Olja, olja och olja.
https://www1.garaget.org/gallery/images/193/192775/192775-8666ebe82f85f61b93cc6696b87421d9.jpg[/url]

Läcker från vattenpumpens anslutning till motorn. https://www1.garaget.org/gallery/images/193/192775/192775-942799d6e0400c5d9b3ae9fe63ff0fb6.jpg[/url]

Fick hämtat min första leverans med vevlager, ramlager, axiallager, vevhusventsats, kam/balanskedjesats, drivrem, smidda wössner och lite skruv & mutter.
https://www1.garaget.org/gallery/images/193/192775/192775-a3ccc8787790ebf0fd0975dba83a9ecf.jpg[/url]

Senast redigerat av PeiderN (26 april 2013)

muppen94
28 april 2013 · 230 Inlägg

Följer med intresse! smile

Kolla in mitt nya projekt: SAAB 9-3 SS Aero XWD
PeiderN
28 april 2013 · 36 Inlägg

Jag körde på och lyfte ur motorn igår, det var ett fruktansvärt slit att göra detta på parkeringen. Var nära att beställa en bärgare och köra bilen till skroten, men tog några djupa andetag och härdade ut.

Hade tur med vädret, varmt och skönt. På gång med demontering.
https://www1.garaget.org/gallery/images/193/192775/192775-2bc19ddd621dd2e2e4394ff17a483b34.jpg

Det var ljust när jag började, mörkt när motorn var ute. Började vid 10.00 och färdig vid 21.00. Hade hjälp de sista 4-5 timmarna.

Motorn ute.
https://www1.garaget.org/gallery/images/193/192775/192775-f00c3e5a394f818081db746dd566359e.jpg


Nu hänger den i garaget, dags att börja demontera. Ska fixa lite hyllor och en arbetsbänk så jag kan arbeta lite bättre. Undrar hur jobbigt det är att dela på motor och växellåda? Hur fäster jag motorn på mitt nya motorstativ? Alla dessa frågor..
https://www1.garaget.org/gallery/images/193/192775/192775-33a2d970ed5ced331f285a70f82fc72c.jpg

TomDooley
29 april 2013 · 149 Inlägg

PeiderN skrev:
Jag körde på och lyfte ur motorn igår, det var ett fruktansvärt slit att göra detta på parkeringen. Var nära att beställa en bärgare och köra bilen till skroten, men tog några djupa andetag och härdade ut.

Hade tur med vädret, varmt och skönt. På gång med demontering.
http://www1.garaget.org/gallery/images/ … 483b34.jpg

Det var ljust när jag började, mörkt när motorn var ute. Började vid 10.00 och färdig vid 21.00. Hade hjälp de sista 4-5 timmarna.

Motorn ute.
http://www1.garaget.org/gallery/images/ … 66359e.jpg


Nu hänger den i garaget, dags att börja demontera. Ska fixa lite hyllor och en arbetsbänk så jag kan arbeta lite bättre. Undrar hur jobbigt det är att dela på motor och växellåda? Hur fäster jag motorn på mitt nya motorstativ? Alla dessa frågor..
http://www1.garaget.org/gallery/images/ … 2fc72c.jpg

Härligt projekt du har dig! Ska följa det så jag får se hur du väljer att gå tillväga! ;D
Biltemas motorstativ passar klockrent och är smidigt att arbeta med! Bara att lossa svänghjulet och skruva i blocket! smile

PeiderN
30 april 2013 · 36 Inlägg

Tack för responsen, misstänker att jag kommer behöva en hel del tips och trix för att lyckas med detta. smile

TomDooley
30 april 2013 · 149 Inlägg

PeiderN skrev:
Tack för responsen, misstänker att jag kommer behöva en hel del tips och trix för att lyckas med detta. smile

Jaa, men den som inget frågar, får inget veta ! wink

linusjoh
30 april 2013 · 8 Inlägg

Följs med stort intresse för har tänkta göra samma med min 9-5 när kamkedian ska bytas. Fast den har en manuel låda som krånglar.
Lycka till:-)

Senast redigerat av linusjoh (30 april 2013)

PeiderN
1 maj 2013 · 36 Inlägg

Tackar för intresset!
Då jag förmodligen har löst det med verkstadsplats istället för mitt lilla garage, så kommer jag nog ta en paus i renoveringen till jag får tillträde. När jag väl är där har jag bättre möjligheter, har varken el eller vatten i nuvarande garage (knappt belysning) så det är lite tråkigt. Kanske jag meckar sönder motorn lite till och börjar tvätta rent sålänge. Håller er uppdaterade!

PeiderN
27 maj 2013 · 36 Inlägg

Dags för en uppdatering kanske?
Då det nog dröjer med verkstan så kör jag på lite med motorn, har rivit ganska bra nu.

Kör lite bilder, har inte varit superduktig på dokumentationen. Kommer nog vara mer när jag sätter ihop.

Så här såg det ut när jag tog av ventilkåpan
https://www1.garaget.org/gallery/images/193/192775/192775-9b497e9f8284e1a69e2ad5a5dd5270b5.jpg


Lite skitig var kåpan också
https://www1.garaget.org/gallery/images/193/192775/192775-61cac7b8d2d730568344838dcf683171.jpg


Tråget
https://www1.garaget.org/gallery/images/193/192775/192775-9e8610d7957d24293a2c635429d2229a.jpg

Inte så illa i silen
https://www1.garaget.org/gallery/images/193/192775/192775-fbe39bf1187d22961d2932ad9916f775.jpg

Desto värre under silen, en hel del metallspån. Kanske normalt, vad vet jag?
https://www1.garaget.org/gallery/images/193/192775/192775-4d8d112072e259f4d45461ccfc622bc6.jpg

Ska det se ut såhär?
https://www1.garaget.org/gallery/images/193/192775/192775-da9074a5f9b33662f47c195c74f0274c.jpg

Märken efter kolvringar? Räcker det med honing på detta tro?
https://www1.garaget.org/gallery/images/193/192775/192775-bc7ba67e882a933def4b2ba11ebd6df7.jpg

Ojämnt slitage?
https://www1.garaget.org/gallery/images/193/192775/192775-7f64ec28599b66954aa8e6607610594c.jpg

Så här såg det ut idag, rengjort och grovslipat.
https://www1.garaget.org/gallery/images/193/192775/192775-546a3db653064f795a3fcb6ee59eaaac.jpg

Andra sidan var lite värre, får köra med maskin och borste för att få bort resten
https://www1.garaget.org/gallery/images/193/192775/192775-220334e7305f0e6bc037a0de4ed259b6.jpg

Har även pillat lite med växellådan, har köpt ett renoveringskit för solenoider och ventilhus. Får se om det löser problemen.
https://www1.garaget.org/gallery/images/193/192775/192775-7ca4db020236e53968493998bc19302c.jpg

Får tacka TomDooley för lite tips gällande rengöring med högtryck. Det var ju snabbt och lätt.
Ska försöka lacka motorblocket i helgen, sen kan jag gå på toppen. Tänkte lacka botten i silver, vad sägs om det?

Har även fått massor med delar levererade. 3,5 bars bränsletrycksregulator, packningar till motorn, T5-kammar, ventiltätningar, set med Lucas 750cc spridare, JT 3" från turbo med dubbla dämp. Säkert lite grejor som jag glömt.
Nu kan någon säkert gissa vilket trim jag ska köra på. Kommer även inhandla ny IC samt 19T-turbo med kungskobra när ekonomin tillåter.

Förhoppningsvis kommer uppdatering med nylackat block i helgen och en påbörjad renovering av toppen.

/Peter

Senast redigerat av PeiderN (28 maj 2013)

PeiderN
30 maj 2013 · 36 Inlägg

Hej hej,

Nu har jag tröttnat på rengöring och därför skickat allt på blästring, tyvärr i stressen för att få iväg blocket till blästring skulle jag få ut balansaxlarna så det inte skulle sätta sig sand i dem. Då råkade jag förstöra båda "insatserna" då jag våldade ganska bra.

Så jag skulle behöva lite hjälp från någon som har plockat bort sina balansaxlar och har hela "instatser" liggande.
Skulle gärna vilja köpa dem och väldigt snart så jag kan sätta ihop motorn. Funderade på att strunta i balansaxlar, men är rädd att det ska vibrera för mycket. Hoppas verkligen någon har dessa, skicka PM isf.

Senast redigerat av PeiderN (31 maj 2013)

PeiderN
31 maj 2013 · 36 Inlägg

Hej hej,

Idag har jag hämtat delarna efter blästring, riktigt skönt att slippa slipa en massa.
Jag låter bilderna tala.

Innan blästring
https://www1.garaget.org/gallery/images/193/192775/192775-220334e7305f0e6bc037a0de4ed259b6.jpg

Efter blästring
https://www1.garaget.org/gallery/images/193/192775/192775-a08029557177a66bcddad49e044c8da5.jpg

Maskering
https://www1.garaget.org/gallery/images/193/192775/192775-927917d6fa2732afd3a40bfc1e4fe83c.jpg

Färdigt resultat
https://www1.garaget.org/gallery/images/193/192775/192775-54d6201e7a8e929dc65b323448fd11b7.jpg

https://www1.garaget.org/gallery/images/193/192775/192775-d5696ca70b9084544627cb13fc8c0970.jpg

https://www1.garaget.org/gallery/images/193/192775/192775-56f6bfdd76f6e10fd35eaf24c9aa20bd.jpg

https://www1.garaget.org/gallery/images/193/192775/192775-ef8870df0d9138690db02c52735b3a84.jpg

Tycker själv att det blev riktigt fint, vad tycker ni?
Funderar på att lacka resten med samma färg, alltså tråg, topp, bröstkåpa, ventilkåpa mm. Får se hur jag gör, blir det galet så kan jag alltid blästra det igen när det är så billigt.
Har även honat cylindrarna, vet inte hur bra det blev men kändes rätt okej.
Är lite orolig däremot då det fastnat en hel del blästringssand inuti blocket. Gick inte att blåsa bort de det satt i gammal olja. Sköljde ur blocket med ett par spannar vatten och avfettning men är orolig att det sitter i oljekanalerna.
Har ni något tips på hur jag kan trycka ur oljekanalerna med någon vätska?
Skulle gärna vilja köra på med vevaxel och kolvar, men är som sagt nojig över sanden.

Har inte så mycket tid imorgon, får väl köra på med toppen och lite lackering. Får se vad jag hinner med.
Trevlig helg!

Senast redigerat av PeiderN (31 maj 2013)

PeiderN
2 juni 2013 · 36 Inlägg

Idag blev jag lite trött, har fixat med blocket och tänkte smälla i vevaxeln.
Sagt och gjort, monterade nya ramlager och smällde dit den. Spände överfallen och fan, axeln gick väldigt trögt. Drog runt ett par varv och plockade sönder igen. Såg slitage på 2 ramlager, 2:an samt 4:an. Samma som är svarta på vevaxeln ovan. Inspekterade de gamla ramlagerna och det visade sig att de var helt tillplattade och söndersmälta. Det var endast på 2:an och 4:an, övriga lager såg bra ut. Kan det vara att vevaxeln krökt sig, eller har lagerbanorna på 2:an och 4:an blivit ovala av värmen?
Så nu är jag på jakt efter en ny vevaxel, hoppas på att det är den som är kass bara.

PeiderN
4 juni 2013 · 36 Inlägg

Hej,

Fortsätter min monolog med att berätta att jag gjorde ett försök till igår med vevaxeln.
Rengjorde allt extremt noga och polerade bort alla ytliga lagringar på lagerytorna, sen satte jag tillbaks allt och spände till rätt moment. Den satt fortfarande fast, då plockade jag bort ramlagerna på 2:an och testade igen med samma resultat. Tog så bort även 4:e lagret och då fungerade det kanon, gick lätt runt.
Satte på överfallen på 2:an och 4:an och höll bara emot med handen när jag snurrade axeln, och visst lyfte sig överfallen för varje varv. Så nu är det konstaterat att 2:an och 4:an har blivit förstörda när lagren gett upp. De gamla lagerna var ju ganska bra hamrade så det är kanske inte så konstigt.
Nu har jag beställt en bättre begagnad vev, som dyker upp i veckan. Hoppas att det ska gå bättre då.
Hur stor är risken att överfallen och "underdelen" har blivit missformade? I så fall får jag väl bygga ett soffbord av mitt fina block.
Tills nästa gång, ha de!

PeiderN
5 juni 2013 · 36 Inlägg

Hello!

Idag har jag hämtat ut en "ny" vevaxel på posten, tack Eskilstuna Bildemontering för snabb leverans.
Har inte hunnit öppna och inspektera veven, men hoppas verkligen att allt kommer fungera nu.
Hämtade även ut paket från TomDooley, tack även till dig för snabb leverans av delar till balansaxlarna. (Som jag så klantigt förstörde) Har inte hunnit öppna detta heller, men litar på att det är rätt saker jag fått. smile
Så imorgon är planen att montera vev och kolvar, sen ska jag fortsätta slip och lack av en massa delar samt sätta igång ordentligt med toppen.
Som sagt innan så funderar jag på att lackera toppen med motorlack, samma som blocket. Då jag inte har sett så många lackerade toppar undrar jag om där är några problem med detta? Är det pga att det är alu? Hade ju kunnat polera, men vill inte ha något polerat i motorrummet.
Hoppas på lite svar och respons här i tråden, har ställt en hel del frågor innan som är obesvarade. Anledningen till att jag skriver här är för att jag är nybörjare på detta och hoppades på att ni som kan mer kunde hjälpa till lite.

Återkommer förmodligen imorgon, förhoppningsvis med bilder på monterade kolvar.

Tack och hej! /Peter

PeiderN
6 juni 2013 · 36 Inlägg

Kom på att jag aldrig monterat kolvar innan, kan någon svara på hur kolvringarna ska monteras på smidda Wössner? Så jag vet tills imorgon. Kanske finns nån bra bild jag inte hittat?

Tack på förhand!

Mvh / Peter

PeiderN
6 juni 2013 · 36 Inlägg

Sammanställning av tidigare frågor i projekttråden som är obesvarade:

1:Metallspån i silen, normalt? (Bild ovan)

2:Ska det se ut såhär? (Bild kolv ovan)

3:Märken efter kolvringar, räcker honing? (Bild ovan)

4yikesjämnt slitage vev? (Bild ovan) Konstaterat ojämnt slitage!

5:Tänkte lacka blocket i silver, vad sägs om det?

6:Tycker själv det blev fint i silver, vad tycker ni?

7:Har ni något tips på hur jag kan trycka ur oljekanalerna med någon vätska? (För att bli av med gammalt skräp samt blästringssand)

8:Kan det vara att vevaxeln krökt sig, eller har lagerbanorna på 2:an och 4:an blivit ovala av värmen? (Förmodligen)

9:Hur stor är risken att överfallen och "underdelen" har blivit missformade?

10:Som sagt innan så funderar jag på att lackera toppen med motorlack, samma som blocket. Då jag inte har sett så många lackerade toppar undrar jag om där är några problem med detta? Är det pga att det är alu?

Stiffeh Team ZimpTech
6 juni 2013 · 100 Inlägg

10; Du ska nog kunna lacka toppen med.. Annars har det väl ungefär samma färg?

7; Bara kör med tryckluft o försök rensa ut allt i alla hål du hittar. Någon vätska att få ut det med har jag aldrig hört talas om.

1; förmodligen gamla lagerrester eftersom du var skurna som du beskrev.

2; ser ut som sotavlagringar och är där gropar kan det va spikningar (verkar va en hårt frestad motor tongue )

3; en honing ska förmodligen räcka

5,6; silvrigt block blev fint!

8; tror det kan va så att veven har slått sig när lagerna har varit såpass slut. Och när du sen får i nya lager då är där icke plats. Testa med nya veven, går inte det så skulle jag tippa på att det kanske räcker att byta överfallen( fast har svårt o tänka mig att dom skulle ge vika).

Hoppas du är nöjd med svaren. Kom lite huller om buller. Men tog dom allt eftersom smile

Audi S3 (2007)
Stiffeh Team ZimpTech
6 juni 2013 · 100 Inlägg

8an blev visst svaret på 9an med smile

Audi S3 (2007)
PeiderN
6 juni 2013 · 36 Inlägg

Stiffeh skrev:
10; Du ska nog kunna lacka toppen med.. Annars har det väl ungefär samma färg?

7; Bara kör med tryckluft o försök rensa ut allt i alla hål du hittar. Någon vätska att få ut det med har jag aldrig hört talas om.

1; förmodligen gamla lagerrester eftersom du var skurna som du beskrev.

2; ser ut som sotavlagringar och är där gropar kan det va spikningar (verkar va en hårt frestad motor tongue )

3; en honing ska förmodligen räcka

5,6; silvrigt block blev fint!

8; tror det kan va så att veven har slått sig när lagerna har varit såpass slut. Och när du sen får i nya lager då är där icke plats. Testa med nya veven, går inte det så skulle jag tippa på att det kanske räcker att byta överfallen( fast har svårt o tänka mig att dom skulle ge vika).

Hoppas du är nöjd med svaren. Kom lite huller om buller. Men tog dom allt eftersom smile

Tack! Äntligen lite respons i tråden..

Har uppdaterat ytterligare lite i starten, med syfte samt lite inköpslista.

Gällande om det var en hårt frestad motor så är det min svåger som har haft den de senaste 4-5 åren och han kör väldigt lugnt. Allt funkade bra när han köpte den, men den började dra olja det sista året. När jag köpte den så saknades ca 2 liter olja så förmodligen har den gått utan olja innan. Anledningen till att den drog olja från början vet jag inte, men hoppas jag löser det med en totalrenovering.

Åter igen, TACK för återkopplingen!

Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang