Dags för en uppdatering kanske?
Då det nog dröjer med verkstan så kör jag på lite med motorn, har rivit ganska bra nu.
Kör lite bilder, har inte varit superduktig på dokumentationen. Kommer nog vara mer när jag sätter ihop.
Så här såg det ut när jag tog av ventilkåpan
Lite skitig var kåpan också
Tråget
Inte så illa i silen
Desto värre under silen, en hel del metallspån. Kanske normalt, vad vet jag?
Ska det se ut såhär?
Märken efter kolvringar? Räcker det med honing på detta tro?
Ojämnt slitage?
Så här såg det ut idag, rengjort och grovslipat.
Andra sidan var lite värre, får köra med maskin och borste för att få bort resten
Har även pillat lite med växellådan, har köpt ett renoveringskit för solenoider och ventilhus. Får se om det löser problemen.
Får tacka TomDooley för lite tips gällande rengöring med högtryck. Det var ju snabbt och lätt.
Ska försöka lacka motorblocket i helgen, sen kan jag gå på toppen. Tänkte lacka botten i silver, vad sägs om det?
Har även fått massor med delar levererade. 3,5 bars bränsletrycksregulator, packningar till motorn, T5-kammar, ventiltätningar, set med Lucas 750cc spridare, JT 3" från turbo med dubbla dämp. Säkert lite grejor som jag glömt.
Nu kan någon säkert gissa vilket trim jag ska köra på. Kommer även inhandla ny IC samt 19T-turbo med kungskobra när ekonomin tillåter.
Förhoppningsvis kommer uppdatering med nylackat block i helgen och en påbörjad renovering av toppen.
/Peter
Senast redigerat av PeiderN (28 maj 2013)