Trasig slang Octavia RS 1.8T

Lemerok
5 maj 2013 · 52 Inlägg

Hej.

Fick en felkod igår, bilen går som den ska än, om än lite orolig i början på tomgång. Detta lär ju vara felet.
Kan jag göra någon temporär fix av detta? Skulle behöva köra bilen imorgon bitti. Tar gärna emot tips.
Ska fixa ny slang så fort det går, hoppas det finns hemma hos Skoda bara.

Vet ni vad slangen heter? Det är en Y-slang som går in i toppen av motorn, luftslang.
Puffar ut endel luft där nu som egentligen ska in i motorn.

http://i.imgur.com/4EAkbam.jpg

Works Huh? (`´,)
5 maj 2013 · 518 Inlägg

Om det inte är en tryckslang eller bär en vätska... Silvertejp? det är fulmek utan like men kan funka tillfälligt.

Förr i tiden uppfattades förekomsten av brinnande bävrar som ett tecken på att något väldigt skumt var på gång.
Volvo V70 "GLT" (2000)
Nissan Skyline "R34 GT-R" (2000)
Nybergrobin
5 maj 2013 · 2 378 Inlägg

Works skrev:
Om det inte är en tryckslang eller bär en vätska... Silvertejp? det är fulmek utan like men kan funka tillfälligt.

Silvertejp funkar alltid smile  Även om det är exempelvis en slang till kylaren big_smile

Lemerok
5 maj 2013 · 52 Inlägg

Slangen kommer från stora slangen vid luftfilterboxen, efter LMM.

Kan väl bara vara luft i den då? Tryckslang eller ej vet jag inte.

Kanske ska prova tejpa lite så man kan köra in och köpa en riktig slang så fort som möjligt.

Patrikandersson87
5 maj 2013 · 2 Inlägg

Skakar bilen på tomgång, så man känner det lite granna bara när man sitter i??? smile)

Lemerok
5 maj 2013 · 52 Inlägg

tabyputte skrev:
Skakar bilen på tomgång, så man känner det lite granna bara när man sitter i??? smile)

Nja det skulle jag inte säga, lite ojämn gång bara, varvtalet rör lite på sig, men det är rätt lite med.

Om inte motorlampan börjat lysa så hade jag nog inte tänkt på det.

Felkoden jag fick igår var P0411, http://wiki.ross-tech.com/wiki/index.ph … 411/001041

Slangen blir ju ett Y där, går in i motorn och ned mot sekundärluften tror jag, så hoppas att allt beror på detta.

kwansa Hmm, vet inte?
5 maj 2013 · 1 775 Inlägg

I mina ögon är slangen vevhusventlationen ut ur ventilkåpan?
laga med silvertejp så länge och köp/beställ en ny! smile

Steelgray Saab 9-3 Aero -01 (fix och trix bil)
Gasa med hjärnan istället för högerfoten.
Lemerok
5 maj 2013 · 52 Inlägg

Jo det verkar stämma, slangen för vevhusventilationen.

Hoppas Skoda har en hemma så fixas en ny imorgon eller så fort det går annars.

Drog några varv eltejp där, pyser inte ut någon luft då, men ska köra en sväng och kika.
Kanske får bli silvertejp med.

Tack för hjälpen allihop.

Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang