Knarr och knak från Bakvagnen saab 9-5 sportkombi 2005

Benni86
6 maj 2013 · 167 Inlägg

Hej. Jag har under en tid haft ett litet knakande och knarrande ljud från bakvagnen på saaben och undrar nu om någon vet vad det kan vara som gör att det låter?

Besiktningen påpekade det men dom sa att det var normalt på den modellen och att det inte påverkad stabiliteten. Det är ingenting man hör i hastigheter över 60 men jag skulle vilja veta om det kan vara stötdämparna eller nått annat och vad man kan göra åt det i så fall?

Tacksam om ni kan hjälpa mig med ett svar. Kanske har ni också varit med om det?

MVH Benni

Benni86
12 maj 2013 · 167 Inlägg

Finns det verkligen ingen som kan ge mig ett svar? Snälla hjälp mig..

snoddas
12 maj 2013 · 1 142 Inlägg

vet att bussningarna i bakvagnen slits på saabarna å enligt vad jag läst så slits dom fortare om man åker med 17" eller större fälgar :S vet inte om de är sant. men kanske är någon bussning som är dålig satt de rör sig å knarrar

Benni86
12 maj 2013 · 167 Inlägg

Okej.. Jag har original 17 tums fälgar men om det är bussningarna så borde det väl vara enkelt att byta..

snoddas
12 maj 2013 · 1 142 Inlägg

ja har aldrig bytt på 95a. väntar dock på den dagen då ja har en likadan bil som dig. men allt för svårt kan de inte vara. OM de nu är bussningarna.

Benni86
12 maj 2013 · 167 Inlägg

snoddas skrev:
ja har aldrig bytt på 95a. väntar dock på den dagen då ja har en likadan bil som dig. men allt för svårt kan de inte vara. OM de nu är bussningarna.

Okej.. Tack för svaret.. Får väl forska vidare och se om det kan stämma eller så får jag helt enkelt höra med min verkstad. Men det vore ju bra om ja kan fixa det själv..

kallabaz
12 maj 2013 · 362 Inlägg

Ja på min 9-5 knakade det, och det var bussningarna.
Finns en himla massa bussningar där bak. Jag bytte samtliga.

De finns till bra pris på speedparts och skruvat. Tror att Speedparts har bra ritningar på hur de sitter.
Sedan är det bara att börja skruva. Ingenting var jättekrångligt, men se till att du har tillgång till hydraulpress, annars lär du få kämpa..

Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang