2775
Sök

Köoråd Audi a6 eller vw passat

5 Inlägg
8 maj 2013
Trådstartare
Hej!

Efter att ha flyttat så tänkte jag skaffa en ny bil. Har tills idag kört en Toyota Celica -01.
Efter flytten kommer jag behöva pendla betydligt längre och oftare.. Celican känns inte skapt för detta (gör den inte rättvisa). Hög ljudnivå m.fl.

Har bestämt mig för antagligen en vw passat eller en audi a6, båda -05 eller nyare. Budgeten ligger runt 80 tusen. Så de stora motorerna är uteslutna. Undrar främst vilken av dessa två ni skulle rekommendera, lite personliga erfarenheter och åsikter.
Det rör sig sedan-modellerna om det gör någon skillnad. Finns det några barnsjukdomar? Något speciellt att ha i åtanke?
Är inte intresserad av några andra, så inga andra förslag tack.

// djugelman

170 Inlägg
8 maj 2013
AUDIN
Dyra servicar, dyra reservdelar. Tex om du köper en begagnad och vill ha till dragkrok, takräcke etc så är sånt väldigt dyrt ijämförelse med andra märken.

Skatt och försäkring på den är SKITBILLIG ifall du är lite äldre. Tror helförsäkringen/helår gick på typ 3000 för A6 2.0TDI.

Jag tycker att om man ska åka 5 i den så är den INTE rymlig, då är den väldigt trång i baksätet. Åker man 4 funkar det bra. Framsätena kan man inte klaga på, där är det alltid rymligt.

PASSATEN.
Det är en bra bil, inte så många modellrelaterade problem förutom tändspolar som säkert blivit utbytta på garanti. Motorn är direktinsprutad vilket gör den lite snålare på landsväg.

I övrigt så fungerar modellen bra o inga större strul förutom det över. Några halv vanliga problem är dörrlås som krånglar och tändningslås/rattaxelstyrdon som brukar ge upp efter ett tag. Dock inga jättedyra reparationer.
Även bakbromsarna kan vara bra att kontrollera. Dock är det oftast insidan som slits och den kan ju såklart vara svår att kontrollera. Strulande P-broms i samband med att det är elektriskt på denna modell kan ju bli en dyr affär när det börjar krångla. Dock inte allt för vanligt men det förekommer.

Om du är ute efter en snålare bil kör på VW.
Om du är ute efter stil och komfort ta Audin,
Senast redigerat av Willmaister740 (8 maj 2013)

Gör om, Gör rätt.
Innan Volvo 850 lanserades tillverkade Volvo endast traktorer.
Hellre en kråka i näsan än en skata i sängen.

Sök