panda666 skrev:
it_mutt skrev:
panda666 skrev:
jaja acceptera bara de faktum att du hade fel o gå vidare;) sluta med bortförklaringar;)
spelar inge roll

straff i sverige är väldigt mesiga
Det får du givetvis tycka och det bekommer inte mig det minsta

Även om jag då inte anser att jag har det i detta fall

Men jag håller med, många straff i Sverige är väldigt lindriga ja. (Det har jag inte heller förnekat iofs)
ahem...
http://www.aftonbladet.se/nyheter/article16864011.abännu ett mesigt straff.
Inget att säga om att det är ett lågt straff. Däremot tror jag inte ni riktigt är medvetna om hur straffen är tänkt att fungera.
Det straff någon får är alltså -inte- tänkte att motsvara brottet som i att "ett liv är värt 10 år i fängelse". Straffet är tänkt att motsvara den tid som behövs för att personen ifråga ska bli "rehabiliterad", ångra sina brott och så vidare och så vidare.
Det är just därför ex.vis förstagångsförbrytare ofta får ett "lägre" straff än någon som döms för tredje gången för samma sak.
3 år är som sagt lite i sammanhanget.
Men;
Vållande till annans död; Max 2 år (om brottet är av "ringa grad" är det bara böter. Hur nu någon annans död kan vara ringa, men, det finns en lång förklaring till det)
Grov misshandel; fängelse 1-6 år ( det Nybergrobin pratar om är "synnerligen grov misshandel". Det ger 4-10 år)
Och misshandel; Böter alt. fängelse 6 månader - fängelse i 2år
Problemet här är att det trots att det är en fest varit väldigt delade åsikter om vad som hänt. Målet var att åtala för dråp, men, som det också stod i avvisningen (något i stil med, därav inte ett citat); Det går inte att dra slutsatsen att den direkta avsikten var att döda 23-åringen, åtalet för dråp ogillas därför.
Säger åter igen inte att jag anser att straffskalorna är "rätta", men utan att ha exakt hur och vad som dömdes hur, skulle det gå att anta att; Vållande till annans död gav "några månader", säg 1 år, den grova misshandeln gav 2 år och då han ändå skulle sitta inne fick han böter för misshandel. (EXEMPELVIS, jag har inte domen framför mig så).
Det är dock också ofta som så, att en "grov" företeelse ofta tar "ut" straffet för den "milda" (mer eller mindre)
Problemet är att många sätter "=" mellan "död" och "mord", vilket givetvis inte är, och inte kan vara, fallet alltid.