3804
Sök

Behöver hjälp med mitt ljudbygge, "nya frågor ang inkoppling av dörrhögtalare, Volvo 940"

6 851 Inlägg
27 maj 2013
ursäkta lite..men vilka Magnat är det du kollat på?

JFfoto
27 maj 2013
Trådstartare
TT-Avant skrev:

De heter Ultra S216 .. smile

JFfoto
27 maj 2013
Trådstartare
Nu när detta är avklarat, så ska jag dämpa och styva upp dörrsidorna tänkte jag.

Först och främst ska jag montera mina 6.5or i plåten, i dörrarna.

Sen styva upp dörrsidan? så den inte vibrerar så mycket, kan jag limma på t.ex 2-4 lager av detta, på dörrsidorna?
http://biltema.se/sv/Bil---MC/Bil-tillb … en-369211/

Sen fästa det här på plåten bakom dörrsidan? täcka igen större hål och så.
http://biltema.se/sv/Bil---MC/Bil-tillb … ta-369214/

Ska inte va så seriöst.

JFfoto
27 maj 2013
Trådstartare
En fråga till ang högtalarna, det är så att jag hade tänkt ha slutsteget framme i bilen istället, för att det blir enklare, tänkte lossa högtalarkablarna bakom stereon och sätta i dom i slutsteget istället, alltså orginalkablarna, men blir dessa för klena? eller kan jag använda dom?

6 851 Inlägg
27 maj 2013
Kalltkaffe skrev:
TT-Avant skrev:

De heter Ultra S216 .. smile

måste vara ett gamalt system..innan min tid med magnat iaf.

21 761 Inlägg
27 maj 2013
TT-Avant skrev:
måste vara ett gamalt system

http://www.magnat.de/index.php?id=2464& … d7a6daf37c

Finns i arkivet på deras hemsida. wink

6 851 Inlägg
27 maj 2013
Drönirettab skrev:
TT-Avant skrev:
måste vara ett gamalt system

http://www.magnat.de/index.php?id=2464& … d7a6daf37c

Finns i arkivet på deras hemsida. wink

exakt..som jag skrev, måste vara ett gamalt system och JA, det är det också tongue

JFfoto
31 maj 2013
Trådstartare
En snabb fråga, går det bra att jorda i denna skruv? till stolen.

https://www1.garaget.org/gallery/images/172/171273/171273-2aa1d87f45628a2ea93c3fc8e7d9eebd.jpg

JFfoto
2 juni 2013
Trådstartare
Nytt probleeem...

När jag skulle koppla in de extra lågnivå kablarna till bakre högtalarna så viner det ur högtalarna.. men bara när man har dom nya i, har nu sammanlagt 3 par lågnivåer inkopplade. 2 går bra, ett i monosteget, och ett par i de 4kanaliga steget, men när jag sätter i det tredje paret i de 4kanaliga så viner det.. varför?

JFfoto
2 juni 2013
Trådstartare
Kan tillägga att de nya nivåkablarna är köpa från biltema. 1,5m.

http://biltema.se/sv/Bil---MC/Bilstereo … RCA-31435/

Och den andra nivåkabeln ligger exakt likadant typ, men ingen störning. Så borde vara kvaliten på biltemas lågnivå som inte är i topp?  Får prova en annan..
Senast redigerat av Kalltkaffe (2 juni 2013)

21 761 Inlägg
2 juni 2013
Prova att sätta den nya kabeln i en annan ingång och lyssna om det viner då också. smile

Går den nya kabeln från stereon eller från en lågnivåutgång hos något steg?

JFfoto
2 juni 2013
Trådstartare
Drönirettab skrev:
Prova att sätta den nya kabeln i en annan ingång och lyssna om det viner då också. smile

Går den nya kabeln från stereon eller från en lågnivåutgång hos något steg?

Testade, och de vart inte lika mycket, bara ytterst lite.

Den nya kabeln går från stereon..

R - lågnivån till bakre högtalarna?
F - lågnivå till fram
S - Lågnivå till Basen

21 761 Inlägg
2 juni 2013
Okej, då är det väl kabeln som bråkar eller att den ligger bredvid en strömkabel på något sätt så att den tar upp störningar. smile

R, F och S är rätt.

JFfoto
2 juni 2013
Trådstartare
Drönirettab skrev:
Okej, då är det väl kabeln som bråkar eller att den ligger bredvid en strömkabel på något sätt så att den tar upp störningar. smile

R, F och S är rätt.

Mja, om jag vrider och böjer på kabeln så ändras ljudet, bara biltema kabeln, så får väl byta den då.

Fast har bytt plats på dom sålänge så det blir:

R - främre
F- bakre
S- bas

det enda är väl då att det blir krånglare att ställa fadern? det går väl att köra så tillsvidare jag köpt en ny lågnivå? smile

21 761 Inlägg
2 juni 2013
Du kan köra så, ska inte bli några konstigheter förutom fadern. smile

JFfoto
2 juni 2013
Trådstartare
Drönirettab skrev:
Du kan köra så, ska inte bli några konstigheter förutom fadern. smile

Tackar smile

Alltså, hur mycket skillnad blir det när man dämpar dörrsidorna? just nu tycker jag de va mer bas innan.. nu känns det som dörrhögtalarna spelar tomt, de "bottnar" ganska fort och kan då inte öka mer för de låter illa. Saknar trycket.

Läst hela tiden om att ett bra framsystem ger det där trycket man är ute efter ibland, men kändes bara tomt.. som biltema högtalarna fast lite högre ljud då.

Har köpt dämpningsmatrial idag på biltema, inte det bästa men.. får prova det, kan jag förvänta mig mer trycka med dämpning?

21 761 Inlägg
2 juni 2013
Är det helt tätt mellan dörrsidan och högtalaren?

Även om det bara läcker igenom litegrann luft så påverkas midbasåtergivningen tydligt, sedan ska det sitta ordentligt stumt mot underlaget också. smile

JFfoto
2 juni 2013
Trådstartare
Drönirettab skrev:
Är det helt tätt mellan dörrsidan och högtalaren?

Även om det bara läcker igenom litegrann luft så påverkas midbasåtergivningen tydligt, sedan ska det sitta ordentligt stumt mot underlaget också. smile

Nja inte helt tätt, hålet för högtalaren blev lite för sort, ska göras om, sen ska jag sätta någon list runtom baffeln mot dörrsidorna.. Blir nog bra i slutändan..  får återkomma med resultatet smile

JFfoto
3 juni 2013
Trådstartare
Har mixtrat lite mer idag, dock ingen dämpning eller så. Men försöker få till inställningarna ändå, till väntat på helgen då jag ska dämpa.

Får inte till det att låta bra med basen, om jag fadar så bakre högtalarna låter mer, kanske 4-5 snäpp bakåt, så tycker jag basen spelar på bra. Men så fort jag har Fade på 0, så försvinner basen nästan, när man har 4-5 snäpp bak så kan man känna i ryggstödet hur det basar, men inte på 0.. då är det mer framsystemet som låter, och diskanterna skriker så man får ont i öronen.. 

Stegen är korrekt inställda, däremot stereon vet jag inte, den jag håller på med nu.

Första frågan, vad är SLA? den står på 0 just nu.

Sen står stereon på HP 63hz och Subwoofer 2 står på 100hz.

Vill ha mer bas, blir perfekt bas med loudness - mid  på, men det ska man tydligen undvika till varje pris såatte..
Vet också att jag bör dämpa dörrarna och så innan, men hade ju bra med bas innan jag kopplade in frontsteget.

21 761 Inlägg
3 juni 2013
Om du fadar bort basen helt och bara kör fram+bakre högtalare, låter det "basfattigt" då också?

SLA är förkortning av "Source Level Adjuster", man ställer in olika ljudkällor så att de har samma grundvolym som radioläget. Ibland kan det ju skilja i judvolym när man byter från tex CD till USB eller från radio till CD, då justerar man grundvolymen så att alla ljudkällor låter lika högt. smile
Senast redigerat av Drönirettab (3 juni 2013)

Sök