3804
Sök

Behöver hjälp med mitt ljudbygge, "nya frågor ang inkoppling av dörrhögtalare, Volvo 940"

JFfoto
3 juni 2013
Trådstartare
Drönirettab skrev:
Om du fadar bort basen helt och bara kör fram+bakre högtalare, låter det "basfattigt" då också?

SLA är förkortning av "Source Level Adjuster", man ställer in olika ljudkällor så att de har samma grundvolym som radioläget. Ibland kan det ju skilja i judvolym när man byter från tex CD till USB eller från radio till CD, då justerar man grundvolymen så att alla ljudkällor låter lika högt. smile

Tack smile

Alltså, om jag fadar bort basen, alltså så det bara spelar fram, typ +14 eller något. då spelas ju bara främre högtalarna + diskanterna i instrumentpanelen.

Om jag drar ner till 0, så spelas allting, fast knappt någon bas,fast den finns där svagt i vissa låtar.

Sen max bakåt, så spelas basen + diskanterna i hatthyllan lite.

Allt låter bra när jag har faden på - 8-10..

Eller hur menar du? kan inte köra framsystem för sig, om jag har 0 så låter det ur både fram och bakdörrar, men så fort jag ändrar fram så försvinner de lite ur bakdörrarna.. och tvärtom.  Hoppas du förstår :p kanske jag som är dum också.

JFfoto
3 juni 2013
Trådstartare
Ska jag justera GAIN på basen´s steg igen? det gjorde jag ju förut innan jag skaffade steget till framsystemet, så den står ju ganska högt redan. (läste mig till detta)

Edit: kan tillägga att lågnivåkablarna är inkopplade som dom ska nu, alltså R - bakdörrar, F - framdörrar och S - basen..
Senast redigerat av Kalltkaffe (3 juni 2013)

21 761 Inlägg
3 juni 2013
Plocka ur lågnivåkablarna som går till basen, då kan du spela med enbart fram+bakhögtalare och även justera faderkontrollen mellan högtalarna. Låt både fram+bak spela lika högt (fader på 0 alltså), vrid sedan över åt något håll och lyssna om midbasljudet blir starkare eller svagare. smile

Vänta med att eventuellt justera basens gainkontroll så att den inte blir för högt justerad.

JFfoto
3 juni 2013
Trådstartare
Drönirettab skrev:
Plocka ur lågnivåkablarna som går till basen, då kan du spela med enbart fram+bakhögtalare och även justera faderkontrollen mellan högtalarna. Låt både fram+bak spela lika högt (fader på 0 alltså), vrid sedan över åt något håll och lyssna om midbasljudet blir starkare eller svagare. smile

Vänta med att eventuellt justera basens gainkontroll så att den inte blir för högt justerad.

Gjort det nu, när alla spelar och jag ändrar fram så blir det ingen skillnad i ljud.

Men när jag fadar bakåt så försvinner mestadels allt ljud ur middarna och diskanterna.. och inget ljud fram då.

21 761 Inlägg
3 juni 2013
Det verkar som att framhögtalarna spelar mycket högre än övriga högtalare och då får helt enkelt gainkontrollen till kanalerna för framhögtalarna vridas ner tills baslådan och framhögtalarna tillsammans spelar som du vill ha det när faderkontrollen står på 0. smile

Vad heter din stereo, märke och modellnamn?
Senast redigerat av Drönirettab (3 juni 2013)

JFfoto
3 juni 2013
Trådstartare
Drönirettab skrev:
Det verkar som att framhögtalarna spelar mycket högre än övriga högtalare och då får helt enkelt gainkontrollen till kanalerna för framhögtalarna vridas ner tills baslådan och framhögtalarna tillsammans spelar som du vill ha det när faderkontrollen står på 0. smile

Vad heter din stereo, märke och modellnamn?

Jaså okej, är detta normalt eller vad beror det på? :s

Det är en Pioneer Deh p5100 UB

JFfoto
3 juni 2013
Trådstartare
Jag som klanta mig lite med gainen, det låter bra nu. Tack så mycket smile Det är något fel på skruven, så går visst att vrida den runt, så max var egentligen min och tvärtom.  Nu är det bara ny lågnivå kabel och dämpning, sen klart.
Senast redigerat av Kalltkaffe (3 juni 2013)

Sök