Audi A4 Avant Alpine ljudbygge

Audi a4 ljudprojekt/showbygge! 150,6db @ 40hz musik 6x12" Alpine type R basar 5-6par 6,5" Alpine Spr60c kitsystem 2x Mrx 240steg 2-3st PDX F6 slutsteg 32-40" tv i bagaget och diverse styling utvändigt och på motor
  • 106 Följare
  • 117 636 Visningar
  • Uppdaterades senast 26 oktober 2015
heedlund93
21 januari 2015 · 357 Inlägg

racer-putte skrev:
ha ja fatta rätt nu ??? ska basarna spela ut genom bakluckan  . o porten in i kupen ????

Nää det är fel , basarna ska vara riktade framåt med lådan på bilderna men förstår missförståndet när de är ritat ringar från en gammal mall på bakplattan smile

Audi a4 billjudsprojekt
http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=273022
151,4db @44hz med musik låda byggd för show/demo
Sponsorer sökes!
Volvo 855 (1994)
Audi A4 avant 1.8ts quattro "Alpine Electronics" (2003)
heedlund93
21 januari 2015 · 357 Inlägg

Ska även räkna och se om det kan gå med alla basarna uppåt , har inte räknat på det sedan jag tog bort golvet i bilen och gjorde en monteringsram smile

Men har du några tips eller idéer så skriv gärna smile

Audi a4 billjudsprojekt
http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=273022
151,4db @44hz med musik låda byggd för show/demo
Sponsorer sökes!
Audi A4 avant 1.8ts quattro "Alpine Electronics" (2003)
Volvo 855 (1994)
racer-putte
22 januari 2015 · 6 558 Inlägg

heedlund93 skrev:
Ska även räkna och se om det kan gå med alla basarna uppåt , har inte räknat på det sedan jag tog bort golvet i bilen och gjorde en monteringsram smile

Men har du några tips eller idéer så skriv gärna smile

varför bygger du inte lådan på plats i bilen för ..du kan ju maxa lådan duktigt då smile

www.avd.se hollywood energetic eXcursion u-Dimension
heedlund93
22 januari 2015 · 357 Inlägg

racer-putte skrev:

heedlund93 skrev:
Ska även räkna och se om det kan gå med alla basarna uppåt , har inte räknat på det sedan jag tog bort golvet i bilen och gjorde en monteringsram smile

Men har du några tips eller idéer så skriv gärna smile

varför bygger du inte lådan på plats i bilen för ..du kan ju maxa lådan duktigt då smile

Känns svårare och ganska jobbigt att bygga på plats / räkna volym osv smile

Och vill ändå kunna komma åt batterierna och reläer under på något sätt när allt är byggt också smile

Audi a4 billjudsprojekt
http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=273022
151,4db @44hz med musik låda byggd för show/demo
Sponsorer sökes!
Audi A4 avant 1.8ts quattro "Alpine Electronics" (2003)
Volvo 855 (1994)
Jiiimmie
23 januari 2015 · 1 830 Inlägg

heedlund93 skrev:

racer-putte skrev:

heedlund93 skrev:
Ska även räkna och se om det kan gå med alla basarna uppåt , har inte räknat på det sedan jag tog bort golvet i bilen och gjorde en monteringsram smile

Men har du några tips eller idéer så skriv gärna smile

varför bygger du inte lådan på plats i bilen för ..du kan ju maxa lådan duktigt då smile

Känns svårare och ganska jobbigt att bygga på plats / räkna volym osv smile

Och vill ändå kunna komma åt batterierna och reläer under på något sätt när allt är byggt också smile

men att du inte gör all räknande innan du bygger ihop låden sen bygger du lådan i bilen, jag menar det är ju inte som att du köper en gigantisk bokhylla från ikea o bär hem den som den är. wink

heedlund93
23 januari 2015 · 357 Inlägg

Jiiimmie skrev:

heedlund93 skrev:

racer-putte skrev:

varför bygger du inte lådan på plats i bilen för ..du kan ju maxa lådan duktigt då smile

Känns svårare och ganska jobbigt att bygga på plats / räkna volym osv smile

Och vill ändå kunna komma åt batterierna och reläer under på något sätt när allt är byggt också smile

men att du inte gör all räknande innan du bygger ihop låden sen bygger du lådan i bilen, jag menar det är ju inte som att du köper en gigantisk bokhylla från ikea o bär hem den som den är. wink

Nja men mall lådan hmjagvhar nu kommer att gå in bara man viker ner sätet så man kan stoppa in den med kortsidan först sen vrida den inne i bilen smile 

Men kommer ju att göra skivor och lite plastningar så att lådan fyller ut så det blir nästan tätt bakom baksätet smile

Men känner annars om man ska bygga lådan på plats att det är svårt att räkna ut exakta volymen när många skivor kommer behöva böjas osv wink eller massor med vinklar smile är inte så van direkt att göra platsbyggda lådor:)

(Skriver på mobil)

Audi a4 billjudsprojekt
http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=273022
151,4db @44hz med musik låda byggd för show/demo
Sponsorer sökes!
Audi A4 avant 1.8ts quattro "Alpine Electronics" (2003)
Volvo 855 (1994)
Jiiimmie
23 januari 2015 · 1 830 Inlägg

heedlund93 skrev:

Jiiimmie skrev:

heedlund93 skrev:

Känns svårare och ganska jobbigt att bygga på plats / räkna volym osv smile

Och vill ändå kunna komma åt batterierna och reläer under på något sätt när allt är byggt också smile

men att du inte gör all räknande innan du bygger ihop låden sen bygger du lådan i bilen, jag menar det är ju inte som att du köper en gigantisk bokhylla från ikea o bär hem den som den är. wink

Nja men mall lådan hmjagvhar nu kommer att gå in bara man viker ner sätet så man kan stoppa in den med kortsidan först sen vrida den inne i bilen smile 

Men kommer ju att göra skivor och lite plastningar så att lådan fyller ut så det blir nästan tätt bakom baksätet smile

Men känner annars om man ska bygga lådan på plats att det är svårt att räkna ut exakta volymen när många skivor kommer behöva böjas osv wink eller massor med vinklar smile är inte så van direkt att göra platsbyggda lådor:)

(Skriver på mobil)

jojo men jag menar att du bara skruvar ihop lådan i bilen, så du slipper dra den o vrida på den och eventuellt göra repor i bilen wink
så istället för att sätta ihop en kolossal låda utanför o sen dra in den så bygger du ihop den på plats i bilen smile

heedlund93
23 januari 2015 · 357 Inlägg

Jiiimmie skrev:

heedlund93 skrev:

Jiiimmie skrev:

men att du inte gör all räknande innan du bygger ihop låden sen bygger du lådan i bilen, jag menar det är ju inte som att du köper en gigantisk bokhylla från ikea o bär hem den som den är. wink

Nja men mall lådan hmjagvhar nu kommer att gå in bara man viker ner sätet så man kan stoppa in den med kortsidan först sen vrida den inne i bilen smile 

Men kommer ju att göra skivor och lite plastningar så att lådan fyller ut så det blir nästan tätt bakom baksätet smile

Men känner annars om man ska bygga lådan på plats att det är svårt att räkna ut exakta volymen när många skivor kommer behöva böjas osv wink eller massor med vinklar smile är inte så van direkt att göra platsbyggda lådor:)

(Skriver på mobil)

jojo men jag menar att du bara skruvar ihop lådan i bilen, så du slipper dra den o vrida på den och eventuellt göra repor i bilen wink
så istället för att sätta ihop en kolossal låda utanför o sen dra in den så bygger du ihop den på plats i bilen smile

Jaha , men att vrida lådan i bilen blir nog inga bekymmer så de kommer nog att lösa sig smile

Audi a4 billjudsprojekt
http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=273022
151,4db @44hz med musik låda byggd för show/demo
Sponsorer sökes!
Audi A4 avant 1.8ts quattro "Alpine Electronics" (2003)
Volvo 855 (1994)
heedlund93
27 januari 2015 · 357 Inlägg

har gjort en hel del räkning nu ikväll och kommit fram till en lösning där jag slipper göra en "vägg" genom att tjäna utrymme i lådan genom att vända basarna så magneten är utåt smile 

hoppas bara på att den rymms big_smile  ska mäta i bilen imorgon och kanske börja på en kartongmall för att vara säker! smile

så då blir alla 6 basar bakvända med magneten uppåt och porten längst bak närmast bagageluckan och blir riktad uppåt mot rutan ;D   Hoppaaas !big_smile

Audi a4 billjudsprojekt
http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=273022
151,4db @44hz med musik låda byggd för show/demo
Sponsorer sökes!
Audi A4 avant 1.8ts quattro "Alpine Electronics" (2003)
Volvo 855 (1994)
TomBjorklund VAGIS Car Club
28 januari 2015 · 1 093 Inlägg

Du kan ju halvera lådan om du dubblar effekten med wink
dubbla basar som spelar mot/med varandra i varje hål, då kapar du volymen med hälften från din första uträkning.

2005 A3 Sportback 3.2L -> DTM Facelift
Quattro | 18" OZ-Superturismo | 250Hk VR6 | TT seats (-16) | A3 2012 facelift console | 2DIN conversion
2012 Exterior Facelift | Black Optic | Full courtesy LED | 7" LED touch screen |
DTM-Exterior | RS3 spoiler |
Audi A3 Sportback 3,2L VR6 Q "DTM Facelift" (2006)
heedlund93
28 januari 2015 · 357 Inlägg

t_one21 skrev:
Du kan ju halvera lådan om du dubblar effekten med wink
dubbla basar som spelar mot/med varandra i varje hål, då kapar du volymen med hälften från din första uträkning.

Sant men får man verkligen ut samma effekt som i en större låda med dubbelt så stor konarea? Kändes inte som det riktigt.. Men lådan kan man nog göra mindre iaf smile

Sen är det ju inte lika coolt att ha bara 3basar som syns om man faktiskt har 6st i bilen wink isf måste man ju göra baffeln i plexiglas lr nått wink

(Skrivet på mobil)

Audi a4 billjudsprojekt
http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=273022
151,4db @44hz med musik låda byggd för show/demo
Sponsorer sökes!
Volvo 855 (1994)
Audi A4 avant 1.8ts quattro "Alpine Electronics" (2003)
TomBjorklund VAGIS Car Club
28 januari 2015 · 1 093 Inlägg

nej då får man nog göra ett flashigt bygge av baffeln, men man bör ju kunna få ner till halva och man dubblerar area och således effekten som krävs med smile

De spelar ju med slutet utrymme mellan sig i varje par, så konan bör bli dubbelt så styv vilket då kräver dubbla effekten för att orka driva, och då med det i bagaget ( i dubbel bemärkelse) så bör du halvera volymen.
Men det kan säkert påverka omfång på elementen och lådan också!

2005 A3 Sportback 3.2L -> DTM Facelift
Quattro | 18" OZ-Superturismo | 250Hk VR6 | TT seats (-16) | A3 2012 facelift console | 2DIN conversion
2012 Exterior Facelift | Black Optic | Full courtesy LED | 7" LED touch screen |
DTM-Exterior | RS3 spoiler |
Audi A3 Sportback 3,2L VR6 Q "DTM Facelift" (2006)
heedlund93
28 januari 2015 · 357 Inlägg

t_one21 skrev:
nej då får man nog göra ett flashigt bygge av baffeln, men man bör ju kunna få ner till halva och man dubblerar area och således effekten som krävs med smile

De spelar ju med slutet utrymme mellan sig i varje par, så konan bör bli dubbelt så styv vilket då kräver dubbla effekten för att orka driva, och då med det i bagaget ( i dubbel bemärkelse) så bör du halvera volymen.
Men det kan säkert påverka omfång på elementen och lådan också!

Joo det är ju sant:) men det verkar som om det kommer att kunna rymmas med lådan som jag ritat och räknat på än så länge iaf smile kommer dock bli trångt med att rymma slutstegen någonstans tongue och än mindre att rymma nån tv blir nog ännu mer bekymmer :p

För man vågar ju nog inte montera den inplastad i bagageluckan.. För där skakar den ju garanterat sönder tongue

Audi a4 billjudsprojekt
http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=273022
151,4db @44hz med musik låda byggd för show/demo
Sponsorer sökes!
Audi A4 avant 1.8ts quattro "Alpine Electronics" (2003)
Volvo 855 (1994)
heedlund93
31 januari 2015 · 357 Inlägg

har arbetat lite ikväll! big_smile

har monterat dit den rostfria spegelplåten under huven!

borrade först hål för plåten och satte blindnitmuttrar
https://www1.garaget.org/gallery/images/166/165098/165098-52de961734b4cdc4185389b7f57a9182.jpg

satte sen lite ljuddämpning för skoj skull, blir lite på baksidan av plåten och sen en gummilist mellan huven och plåten senare också smile så den inte ska skallra mot huven sen smile

https://www1.garaget.org/gallery/images/166/165098/165098-5fe97f9fc54d0d429bce44df16c5331b.jpgd0d429bce44df16c5331b.jpg[/img][/url]

RESULTATET! smile
kommer att byta ut skruvarna till försänkta insexbultar med en rödeloxerad sarg på smile hade inte någon bild på dom men ska beställa på ebay imorgon smile

https://www1.garaget.org/gallery/images/166/165098/165098-092e1187236f6b70fa4b6513c100a60b.jpg



sen har jag fortfarande beslutsångest om jag ska göra på alpine fortfarande och köra 6st 12"   eller om jag ska byta till Digital Designs och göra på 2st DD redline 818  18"  och några 8"/ 6" ooch diskanthorn från deras VO serie..   

Vad Tycker NI läsare?? big_smile 18"basarna blir nästan lättare att få plats med dock.. men måste då sälja en del av grejerna jag har redan tongue

Audi a4 billjudsprojekt
http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=273022
151,4db @44hz med musik låda byggd för show/demo
Sponsorer sökes!
Audi A4 avant 1.8ts quattro "Alpine Electronics" (2003)
Volvo 855 (1994)
Buhr Irok Udont
31 januari 2015 · 171 Inlägg

Frågar du Racer-putte så lägger jag all-in på att han svarar DD och DD känns stabilare om du frågar mig smile

Audi 80 (1983)
heedlund93
31 januari 2015 · 357 Inlägg

Buhr skrev:
Frågar du Racer-putte så lägger jag all-in på att han svarar DD och DD känns stabilare om du frågar mig smile

Okay! Är faktiskt rätt så sugen på byte till DD alltså.. tongue får faktiskt nästan över lite mer plats fastän lådan blir större volym.. smile  + att de lär nog bli lite mer effekt till basarna då också.. smile men är ändå liite osäker när de gäller avtal och få bra priser på prylarna smile

Audi a4 billjudsprojekt
http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=273022
151,4db @44hz med musik låda byggd för show/demo
Sponsorer sökes!
Audi A4 avant 1.8ts quattro "Alpine Electronics" (2003)
Volvo 855 (1994)
Ponitus
31 januari 2015 · 130 Inlägg

Detta måste vi följa..! smile

Volvo 940 S 2.3 "Nittiofyrnollan" (1996)
heedlund93
31 januari 2015 · 357 Inlägg

Ponitus skrev:
Detta måste vi följa..! smile

De tycker jag ;D

Audi a4 billjudsprojekt
http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=273022
151,4db @44hz med musik låda byggd för show/demo
Sponsorer sökes!
Volvo 855 (1994)
Audi A4 avant 1.8ts quattro "Alpine Electronics" (2003)
racer-putte
1 februari 2015 · 6 558 Inlägg

heedlund93 skrev:

Buhr skrev:
Frågar du Racer-putte så lägger jag all-in på att han svarar DD och DD känns stabilare om du frågar mig smile

Okay! Är fak. skt rätt så sugen på byte till DD alltså.. tongue får faktiskt nästan över lite mer plats fastän lådan blir större volym.. smile  + att de lär nog bli lite mer effekt till basarna då också.. smile men är ändå liite osäker när de gäller avtal och få bra priser på prylarna smile

DD e bra saker .. Men om valet är  6 12 or kontra 2  18 " are så lägger ja min röst på 12 orna  . mer konarea fler talspolar big_smile  jag dema mycket med min lupo  ..därför  har jag haft många basar .då kan man mörda på längre än med bara 2 basar big_smile  rätt okej att lira 152 DB med musik med basar som kostar 990 kr st big_smile

www.avd.se hollywood energetic eXcursion u-Dimension
DanielAsplund
1 februari 2015 · 317 Inlägg

Skulle säga 6 st 12" isåfall!. Dels för att jag inte gillar större än 12" men även för att det ser lite skrytsamt ut med 6 st wink

Liten Projekttråd om A6an!
Audi A6 C5
Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang