3300
Sök

Sprakar i högtalare Saab 9-5

221 Inlägg
28 maj 2013
Trådstartare
Hej.
jag har då en saab 9-5 årsmodell -01 med det stora stereopaketet (harman kardon)
Har även kopplat till en 2x12 baslåda med 600W slutsteg.

Vissa låtar går o spela hur högt som helst utan att det sprakar, och sen vissa låtar med mycket diskant så kan det börja spraka i centerhögtalaren (TROR det). Dvs killar/tjejer med ljusröst speciellt ibörjan av låten så kan det spraka.

Har jag "sprängt" dom? Har haft bilen i cirka 1 månad, vore ju konstigt om jag lyckas förstöra 10 år gamla högtalare nästan precis när jag fått bilen. Var en ung kille som hade dom innan också som borde spelat minst lika högt som jag vid flertalet tillfällen.

Många låtar går iaf o spela helt utan att det sprakar, och sen typ Bruno Mars / Gavin DeGraw sprakar fan nästan direkt ibörjan av låten..

6 851 Inlägg
28 maj 2013
inte för att låta dryg..men du skriver det själv, 10 år gamla högtalare (även om de är äldre en så, 12-13 år gamla troligen). Original högtalarna som sitter i din bil är ju ganska gamla, klart de kan gå sönder, eller de kommer gå sönder. frågan är bara när. Duvet, allt är helt innan det går sönder wink

221 Inlägg
28 maj 2013
Trådstartare
Inte för att låta dryg, ja, självklart tror jag att det kan finnas en chans att de gått isönder. Men samtidigt, att jag spränger dom efter inte ens en månad. Och jag tycker ändå det känns konstigt att jag kan spela viss musik hur högt som helst utan att de sprakar de minsta och sen annan musik sprakar, och oftast ibörjan av låten..?

Jag har aldrig haft sönder ett par högtalare innan, så vet inte direkt hur det ska låta. Och vet många högtalare som håller sig hur länge som helst.

330 Inlägg
29 maj 2013
Jag har rivit ner hatthyllan på Mercan för att högtalarna där lät för jävligt förra sommaren. Bara för att konstatera att de var friska. När vintern kom var skrap/knastret borta. Och nu när sommarvärmen gör sig påmind uppstår problemet igen. Något tål helt enkelt inte värmen, även om de ser mekaniskt friska ut. Jag får helt enkelt ta och lista ut hur fan man ska få till det med adaptrar och nya element, så missljudet försvinner, jag antar att det är något liknande du råkat ut för.

OM man spränger elementen gör man det på ett par sekunder. Så tidsperspektivet behöver du nog inte fundera på, ur den synvinkeln i alla fall.
B!

221 Inlägg
29 maj 2013
Trådstartare
Jag har nu vart på Brl och de har konstaterat att den INTE är trasig. Men spraket kommer av någon anledning att de får ut bas i själva diskanterna eller något sådant. Jag har iaf kopplat ur den, gjorde ingen direkt skillnad ljudmässigt ändå smile

6 851 Inlägg
29 maj 2013
bas i diskanterna? det finns ingen diskant i dessa bilar. det sitter endast bredbandshögtalare i bilen. Alltså samma högtalare spelar allt från tex. 100-15000hz. Det som är eller håller på att ge sig i din bil är antingen din HU (som bruka gå sönder) eller så är det ditt steg. dessa saker är inte alls ovanliga att de går sönder när bilen är i den åldern.

221 Inlägg
29 maj 2013
Trådstartare
Har köpt en eftermarknadsstereo, hur som helst så kopplade jag ur centerhögtalaren och allting fungerar nu perfekt.

Sök