Volvo 740 GL Totalrenovering

Tänkte jag skulle dra igång ett litet projekt under sommaren 2013 och framåt. Det är i grunden en solblekt Volvo 740 som snart rullat 14 000 mil. Köpte den av en äldre dam, vilket innebär att kopplingen är slut, den är lugnt körd och ser ut som ny invändigt! Det kommer bli en totalrenovering och massor med annat kul, bland annat en ny lack!
  • 273 Följare
  • 450 202 Visningar
  • Uppdaterades senast 20 mars 2021
Surric
17 augusti 2013 · 695 Inlägg

Blev lite småmeck idag, lite lackering och annat smile

Nu TAGGAR man HBG ikväll och i morgon är det Vallåkra som gäller! big_smile big_smile big_smile

Ha en go helg! cool

Surric
20 augusti 2013 · 695 Inlägg

Då har det varit bilälskarnas mecka denna helg! big_smile Vallåkra med andra ord tongue Självklart var man där, fick lite inspiration och handlade lite saker cool

https://www1.garaget.org/gallery/images/177/176759/176759-08f203ad8761ade5e210e8d7edd4d88b.jpg
Handlade lite på Vallåkra, tröjan, rostbortagningsmedel, instrumentbelysning (röd), fick en WB, fick en kupong på 20% på skruvat och sedan handlade jag ett par vita sidoblinkers. Dock hittar jag inte dem nu men dem kommer säkert fram snart då jag vet jag hade med dem i bilen hem smile


https://www1.garaget.org/gallery/images/177/176759/176759-2c84aab44890dfddf2ed3cd82cd6ab5f.jpg
Blev lite meck i går big_smile Tanken åkte ut, tyckte det var lika bra att byta tankamatur när jag endån höll på smile Dock vet jag inte om det är den som gör att min tankmätare inte fungerar helt hmm Den fungerar när den själv vill sad

Kommer nog upp någon bild senare på någon 740 sedan Vallåkra big_smile

volvo_-racing
20 augusti 2013 · 386 Inlägg

brukar vara lödningen på själva tankmätaren som släpper ... (alltså bakom mätarhuset)

Surric
20 augusti 2013 · 695 Inlägg

volvo_-racing skrev:
brukar vara lödningen på själva tankmätaren som släpper ... (alltså bakom mätarhuset)

ok, kollade där bak för någon månad sedan och tyckte det såg bra ut hmm Men kände att det var lika bra att byta när jag endån höll på + att jag hade en tankamatur som bara låg o skräpade smile
Tack för tipset. Ska ta en bättre titt när jag sätter in instrumentbelysningen smile

Henkix
20 augusti 2013 · 6 737 Inlägg

är det tankarmaturen i plast eller plåt?

Du är liv
Du är dom långa milen mot Berlin.
I döda vinkeln ser jag allt du gör.
Då stänger jag själen klämmer ihjäl den & hittar en himmelsk drog.
Surric
20 augusti 2013 · 695 Inlägg

Henkix skrev:
är det tankarmaturen i plast eller plåt?

Den gamla är i plåt men den nya är i plast smile

Henkix
20 augusti 2013 · 6 737 Inlägg

de e bra släng den i plåt åt faan wink
om du vill kolla så att din nya armatur funkar så ta o mät den med en multimeter.
ställ in den på att mäta resistans, sätt de 2 kablarna från multimetern på de 2 kablarna från flottören.
vändarmaturen upp och ner så att flottören går högst upp då bör du få ett värde runt 280 ohm , man kan få lite högre ibland i kanske lite lite under men ingen fara. sen vänder du på armaturen igen så flottören går i botten igen då bör du få ett värde mellan 1-4 ohm.

Du är liv
Du är dom långa milen mot Berlin.
I döda vinkeln ser jag allt du gör.
Då stänger jag själen klämmer ihjäl den & hittar en himmelsk drog.
Surric
21 augusti 2013 · 695 Inlägg

Henkix skrev:
de e bra släng den i plåt åt faan wink
om du vill kolla så att din nya armatur funkar så ta o mät den med en multimeter.
ställ in den på att mäta resistans, sätt de 2 kablarna från multimetern på de 2 kablarna från flottören.
vändarmaturen upp och ner så att flottören går högst upp då bör du få ett värde runt 280 ohm , man kan få lite högre ibland i kanske lite lite under men ingen fara. sen vänder du på armaturen igen så flottören går i botten igen då bör du få ett värde mellan 1-4 ohm.

Det måste jag testa! Kan vara kul och se om den gamla är sönder eller inte smile Tack för hjälpen! big_smile

_Performance_ NIVÅ 5 I LIVSNJUTNING
21 augusti 2013 · 2 390 Inlägg

Detta har jag missat, lägger en prem ja med. tongue

Skbg Performance Team.
Projekt : Volvo S70 2.5T http://www.garaget.org/forum/viewtopic. … 6#p2755566
Projekt : Volvo 745 Turbo http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=192658
Hummer H2 "Skbg Performance Team" (2003)
Surric
21 augusti 2013 · 695 Inlägg

_Performance_ skrev:
Detta har jag missat, lägger en prem ja med. tongue

Kul! big_smile

MeRoll88
23 augusti 2013 · 329 Inlägg

Har läst igenom ditt arbete och det ser verkligen bra ut! smile
Allt verkar bli seriöst gjort och genomgått, blir nog en fil kärra när du är klar!

KörHårt och fortsätt i samma takt! smile

MVH

Surric
24 augusti 2013 · 695 Inlägg

MeRoll88 skrev:
Har läst igenom ditt arbete och det ser verkligen bra ut! smile
Allt verkar bli seriöst gjort och genomgått, blir nog en fil kärra när du är klar!

KörHårt och fortsätt i samma takt! smile

MVH

Kul att du läst igenom mitt arbete. Får väll hoppas att skolan inte äter upp allt för mycket meckartid. hmm

Var inne och kollade på 245:an, blev ju inte helt fel med dem fälgarna och sänkningen cool

Surric
24 augusti 2013 · 695 Inlägg

Då var det helg igen big_smile Självklar blev det lite meck idag cool


https://www1.garaget.org/gallery/images/177/176759/176759-6887b38511a12958b5fde70d54bbf15f.jpg
Hittade mina blinkers idag big_smile


https://www1.garaget.org/gallery/images/177/176759/176759-934a1256ad274a913416a379f311084d.jpg
Körde vinkelslip med stålborste på och fick bort lite rost smile Så nu har jag sprayat ett lager Zinkfärg och nästa lager kommer i morgon kväll (då man måste vänta 24 h innan man kan måla över Zinkfärgen)

Sedan bugar och bockar jag för tippset som jag fick av Henkix, på garaget, angående tankamaturen. Visade sig dock att min gamla tankamatur fungerade 100% hmm Så nu vet jag inte vad det e som gör att den lever sitt egna liv. Dock har jag glapp i min hastighetsmätare så ibland slutar den fungera. Men då räcker det man trycker till lite ovanför instrument panelen så kommer den igång igen smile Kan det vara så att tank mätaren och hastighetsmätaren sitter på samma jord och att där då är glapp i jorden? (Vet att det kan också vara lödningarna som är dåliga. Har inte kollat dessa hmm )

Henkix
25 augusti 2013 · 6 737 Inlägg

haha varsågod wink
ser på bilden att du har ett vdo instrumenthus som är känt för att ha trasigt bensinmätare.
finns 2 olika tillverkare av mätarhus till 740. vdo o yazaki.
på yazaki mätarhusen brukar bensinmätaren oftast fungera dock ser det ut som du har en 88B o yazaki passar bara fram till 88A.
oftast lödningarna som blir kassa i mätarhusen efter alla år tongue

Du är liv
Du är dom långa milen mot Berlin.
I döda vinkeln ser jag allt du gör.
Då stänger jag själen klämmer ihjäl den & hittar en himmelsk drog.
Surric
25 augusti 2013 · 695 Inlägg

Henkix skrev:
haha varsågod wink
ser på bilden att du har ett vdo instrumenthus som är känt för att ha trasigt bensinmätare.
finns 2 olika tillverkare av mätarhus till 740. vdo o yazaki.
på yazaki mätarhusen brukar bensinmätaren oftast fungera dock ser det ut som du har en 88B o yazaki passar bara fram till 88A.
oftast lödningarna som blir kassa i mätarhusen efter alla år tongue

Okej, tack. Får montera av mätarhuset och kolla lödningarna på baksidan smile
Men vad är skilnaden mellan 88B och 88A? roll

MeRoll88
25 augusti 2013 · 329 Inlägg

Surric skrev:

MeRoll88 skrev:
Har läst igenom ditt arbete och det ser verkligen bra ut! smile
Allt verkar bli seriöst gjort och genomgått, blir nog en fil kärra när du är klar!

KörHårt och fortsätt i samma takt! smile

MVH

Kul att du läst igenom mitt arbete. Får väll hoppas att skolan inte äter upp allt för mycket meckartid. hmm

Var inne och kollade på 245:an, blev ju inte helt fel med dem fälgarna och sänkningen cool

Nä, de får vi inte hoppas! Men de löser nog sig ska du se smile

Nävisst, är rätt nöjd nu faktiskt! Är väl vara trösklarna o dörren som ska fixas! smile

Surric
25 augusti 2013 · 695 Inlägg

MeRoll88 skrev:

Surric skrev:

MeRoll88 skrev:
Har läst igenom ditt arbete och det ser verkligen bra ut! smile
Allt verkar bli seriöst gjort och genomgått, blir nog en fil kärra när du är klar!

KörHårt och fortsätt i samma takt! smile

MVH

Kul att du läst igenom mitt arbete. Får väll hoppas att skolan inte äter upp allt för mycket meckartid. hmm

Var inne och kollade på 245:an, blev ju inte helt fel med dem fälgarna och sänkningen cool

Nä, de får vi inte hoppas! Men de löser nog sig ska du se smile

Nävisst, är rätt nöjd nu faktiskt! Är väl vara trösklarna o dörren som ska fixas! smile

Jasså är där rost (tyckte inte jag såg något på bilderna)? hmm

Henkix
25 augusti 2013 · 6 737 Inlägg

Surric skrev:

Henkix skrev:
haha varsågod wink
ser på bilden att du har ett vdo instrumenthus som är känt för att ha trasigt bensinmätare.
finns 2 olika tillverkare av mätarhus till 740. vdo o yazaki.
på yazaki mätarhusen brukar bensinmätaren oftast fungera dock ser det ut som du har en 88B o yazaki passar bara fram till 88A.
oftast lödningarna som blir kassa i mätarhusen efter alla år tongue

Okej, tack. Får montera av mätarhuset och kolla lödningarna på baksidan smile
Men vad är skilnaden mellan 88B och 88A? roll

88B är egentligen tidiga 89or som släpptes hösten 1988 tror jag och 88A är äkta 88or som jag säger tongue

Du är liv
Du är dom långa milen mot Berlin.
I döda vinkeln ser jag allt du gör.
Då stänger jag själen klämmer ihjäl den & hittar en himmelsk drog.
Surric
25 augusti 2013 · 695 Inlägg

Henkix skrev:

Surric skrev:

Henkix skrev:
haha varsågod wink
ser på bilden att du har ett vdo instrumenthus som är känt för att ha trasigt bensinmätare.
finns 2 olika tillverkare av mätarhus till 740. vdo o yazaki.
på yazaki mätarhusen brukar bensinmätaren oftast fungera dock ser det ut som du har en 88B o yazaki passar bara fram till 88A.
oftast lödningarna som blir kassa i mätarhusen efter alla år tongue

Okej, tack. Får montera av mätarhuset och kolla lödningarna på baksidan smile
Men vad är skillnaden mellan 88B och 88A? roll

88B är egentligen tidiga 89or som släpptes hösten 1988 tror jag och 88A är äkta 88or som jag säger tongue

Jaha, jo men det kan nog stämma. Det står att min är i trafik i Sverige första gången 1989-01-04 cool

Surric
26 augusti 2013 · 695 Inlägg

https://www1.garaget.org/gallery/images/177/176759/176759-98c24244c1afdb6604698c2a27699058.jpg
Renoverade den gamla tankamaturen lite big_smile


https://www1.garaget.org/gallery/images/177/176759/176759-aab7c77c8c870403ff71192ea49233b6.jpg
Tror det behövs lite nya slangar och slangklämmor till min tankamatur. Mot skånebil i morgon!


https://www1.garaget.org/gallery/images/177/176759/176759-bec8c09d85f2e620221d040854ba2283.jpg
Ny slipade och sedan zinkmålade tankhållare smile

Tror det var allt för idag! Får se vad morgondagen har att erbjuda, ska iallafall övningsköra en timme på körskolan big_smile

Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang