3790
Sök

Hjälp med lådbygge

342 Inlägg
31 maj 2013
Trådstartare
Nu var det dags att bygga en riktig baslåda, med två st Zachry X3M-100 DVC efter att jag blev grymt imponerad av ljudet från dessa basar på Elmia.

http://www.ljudia.se/billjud-s82121/hog … vc-p78218/

Ljudia rekommenderar en lådvolym på 25L med ett 3" reflexrör på 150mm som ni kan se.

Då har jag några frågor:

-Lådvolymen Ljudia rekommenderar, är detta inkl. basen eller utan?
-Ska man ha en tät skiljevägg mellan baselementen i lådan?

342 Inlägg
31 maj 2013
Trådstartare
Ska passa på att fråga en sak till!

Funderade på om man skulle ha en slotsport i mitten av lådan istället. Hur beräknar man isåfall innermåtten och djupet på denna?

21 761 Inlägg
31 maj 2013
I teorin blir frekvensgången ganska jämn med 25 liter netto avstämd till 38-40 Hz iaf, frågan är hur du vill att basen ska spela (tex mest djupbas eller allround eller annat). I mitt tycke bör man ha större area än motsvarande 3" rör ifall man väljer slotport, lufthastigheten vid exempelvis 300 W kan i teorin bli ganska hög annars. smile

342 Inlägg
1 juni 2013
Trådstartare
Drönirettab skrev:
I teorin blir frekvensgången ganska jämn med 25 liter netto avstämd till 38-40 Hz iaf, frågan är hur du vill att basen ska spela (tex mest djupbas eller allround eller annat). I mitt tycke bör man ha större area än motsvarande 3" rör ifall man väljer slotport, lufthastigheten vid exempelvis 300 W kan i teorin bli ganska hög annars. smile

Tackar för bra svar! smile

Djupbas är väll inte sådär jätteintressant längre, är mer ute efter fin fast snärtig bas fast ändå med marginellt mer djup än en sluten låda ger.

Om man gör en sådan här design:

Den totala längden på porten blir då 260+100mm? Eller?

Hur påverkar avståndet "x"?

http://i40.tinypic.com/29cticw.jpg

21 761 Inlägg
1 juni 2013
Avståndet X är viktig för att avstämningen ska hamna rätt, det måste stämma med övriga portbredden. Sätt gärna skiljevägg så att vardera kammare får egen port, då blir det lättare att beräkna porten.

När man vinklar en slotport och vill ha fram totala längden så utgår man ifrån mitten av innerbredden, vilket innebär att i vinkeln "fortsätter" porten med en längd som motsvarar innerbredden plus materialtjockleken. Tar man bilden som exempel så skulle totala längden bli 260 mm + innerbredden + materialtjockleken + 100 mm. smile

Förresten såg jag nu att jag gjorde fel i går, räknade på två basar i 25 liters låda istället för en bas. Frekvensgången blir inte alls så där jämn som jag skrev, den bör ge ganska bra tryck omkring avstämningen (men inte jättepeakad).
Senast redigerat av Drönirettab (1 juni 2013)

342 Inlägg
1 juni 2013
Trådstartare
Drönirettab skrev:
Avståndet X är viktig för att avstämningen ska hamna rätt, det måste stämma med övriga portbredden. Sätt gärna skiljevägg så att vardera kammare får egen port, då blir det lättare att beräkna porten.

När man vinklar en slotport och vill ha fram totala längden så utgår man ifrån mitten av innerbredden, vilket innebär att i vinkeln "fortsätter" porten med en längd som motsvarar innerbredden plus materialtjockleken. Tar man bilden som exempel så skulle totala längden bli 260 mm + innerbredden + materialtjockleken + 100 mm. smile

Förresten såg jag nu att jag gjorde fel i går, räknade på två basar i 25 liters låda istället för en bas. Frekvensgången blir inte alls så där jämn som jag skrev, den bör ge ganska bra tryck omkring avstämningen (men inte jättepeakad).

Tror det får bli en skiljevägg som du säger, blir lättare att räkna då!

En sista tanke som slog mig; 25l är det med eller utan volymen baselementet utgör?

21 761 Inlägg
1 juni 2013
Jag vet inte om Ljudia menar netto eller brutto, teoretiska skillnaden i frekvensgången mellan de alternativen är dock inte så väldigt stor. Lämplig portarea per bas är åtminstone 70 cm2 ifall du tänker driva basarna fullt ut, det är mitt råd iaf. smile

Sök