Volvo 855 T-5R

Tänkte lägga upp en projekt tråd, kanske finns några där ute som har samma smak och vill göra något liknande. Mitt mål är iallafall att få ett så cleant stuk som möjligt å fräsch.
  • 65 Följare
  • 84 011 Visningar
  • Uppdaterades senast 10 maj 2016
mercaa
13 januari 2014 · 558 Inlägg

Dynamic_Bass skrev:

mercaa skrev:

Dynamic_Bass skrev:
Fast en felkods läsare via obd är ju mycket bättre smile fast jätte dyr.. hmm

Ja jävligt skönt faktiskt, man slipper ju kosta på sig för att läsa av.
Men har du odb2 kan du ju löda om så den funkar som OBD1 smile

Ja det sitter väl från 95 och frammåt eller om det e 96 å frammåt :p sitter under myntfacket i cupe'n, hur menar du att man kan löda om den?

Ja det stämmer. man löder enligt detta diagram  http://www.volvoclubthailand.com/yabbfiles/Attachments/obd2_01.jpg

Detta är ett EX på vad någon lyckats göra  smile
https://www.youtube.com/watch?v=4JCn8ayW1HE

Dynamic_Bass
13 januari 2014 · 926 Inlägg

mercaa skrev:

Dynamic_Bass skrev:

mercaa skrev:

Ja jävligt skönt faktiskt, man slipper ju kosta på sig för att läsa av.
Men har du odb2 kan du ju löda om så den funkar som OBD1 smile

Ja det sitter väl från 95 och frammåt eller om det e 96 å frammåt :p sitter under myntfacket i cupe'n, hur menar du att man kan löda om den?

Ja det stämmer. man löder enligt detta diagram  http://www.volvoclubthailand.com/yabbfi … bd2_01.jpg

Detta är ett EX på vad någon lyckats göra  smile
https://www.youtube.com/watch?v=4JCn8ayW1HE

Jaha smidigt smile

Motorer utan turbo SUGER!
Mitt projekt: 850 T5 RENOVERING
mercaa
13 januari 2014 · 558 Inlägg

Dynamic_Bass skrev:
Jaha smidigt smile

Jo faktiskt, skulle vilja ha det själv så man kan läsa av felkoderna inuti bilen... istället för att springa  fram å tillbaka i dåligt väder.. ja du förstår wink

Dynamic_Bass
13 januari 2014 · 926 Inlägg

mercaa skrev:

Dynamic_Bass skrev:
Jaha smidigt smile

Jo faktiskt, skulle vilja ha det själv så man kan läsa av felkoderna inuti bilen... istället för att springa  fram å tillbaka i dåligt väder.. ja du förstår wink

haha vet hur det är, har ju själv en 94 så man har ju sprungit en del wink den ska säljas i delar btw i fall du behöver nån del wink

Motorer utan turbo SUGER!
Mitt projekt: 850 T5 RENOVERING
Extrazz En 5a är Livet.
13 januari 2014 · 2 005 Inlägg

Hmm undra om man har lite motstånd hemma så får man testa smile
Blir detta som OBDI ? Dvs så att samma antal blink och "menyer" är samma i blinkantal.

EDIT: Någon själ kanske kan ta och kolla vad det är för motstånd som sitter i OBD1 dosan till lysdioden?
Behöver ha antalet ringar och vad för färg som varje ring har.

Senast redigerat av Extrazz (13 januari 2014)

Volvo 850 T-5R "T-Grön" (1996)
mercaa
13 januari 2014 · 558 Inlägg

Dynamic_Bass skrev:

mercaa skrev:

Dynamic_Bass skrev:
Jaha smidigt smile

Jo faktiskt, skulle vilja ha det själv så man kan läsa av felkoderna inuti bilen... istället för att springa  fram å tillbaka i dåligt väder.. ja du förstår wink

haha vet hur det är, har ju själv en 94 så man har ju sprungit en del wink den ska säljas i delar btw i fall du behöver nån del wink

Haha skojjigt värre wink okej ska fundera och se efter om det kan vara bra att ha något extra på hyllan smile

Extrazz skrev:
Hmm undra om man har lite motstånd hemma så får man testa smile
Blir detta som OBDI ? Dvs så att samma antal blink och "menyer" är samma i blinkantal.

Gör så , men glöm inte att du behöver någon slags av knapp eller brytare som du kan hålla inne 1 sec sedan släppa. Jo det blir exakt samma procedur som med ODB1 vanliga LED blinket grejjen smile dock tror jag blinket blir för odb2 koder tex 22 eller vad det blir? men avläsningen är densamma.

Men försök googla lite på det, brukar jag göra tusen gånger för att vara säker haha.. sen om man kopplar fel kan man skada ecun. så försök läsa lite vad andra gjort för att vara säker, är ju onödigt om något skulle gå fel smile

Senast redigerat av mercaa (13 januari 2014)

Dynamic_Bass
13 januari 2014 · 926 Inlägg

mercaa skrev:

Dynamic_Bass skrev:

mercaa skrev:

Jo faktiskt, skulle vilja ha det själv så man kan läsa av felkoderna inuti bilen... istället för att springa  fram å tillbaka i dåligt väder.. ja du förstår wink

haha vet hur det är, har ju själv en 94 så man har ju sprungit en del wink den ska säljas i delar btw i fall du behöver nån del wink

Haha skojjigt värre wink okej ska fundera och se efter om det kan vara bra att ha något extra på hyllan smile

jag ska nog sälja mitt -688 grenrör då jag ska köra med extraktor smile

Motorer utan turbo SUGER!
Mitt projekt: 850 T5 RENOVERING
Extrazz En 5a är Livet.
13 januari 2014 · 2 005 Inlägg

.

Pin 3 är för motorn
Pin 6 är för ECC
Pin 13 är för farthållare

Dock står det att alla koder inte kan läsas och inte raderas. Det kan vara trixigt att få en OBDII läsare att fungera då VOLVO körde med eget. Så antagligen Volvos verktyg eller om man har tur och får tag i rätt programvara för att kunna läsa ut evt felkoder.

Surt bara att för sig egen del så blinkar ECC och ABS'en är bortkopplad via säkringen tongue

Volvo 850 T-5R "T-Grön" (1996)
JimBo__
13 januari 2014 · 1 804 Inlägg

Lite offpic men ett tips är att ladda ner appen "Volvo 850 Felkoder" ifrån Appstore så får ni alla felkoder direkt i mobilen. Skitsmidigt! smile

Meguiars_sverige
Volvo V60 Polestar "Nr 708" (2018)
mercaa
13 januari 2014 · 558 Inlägg

Extrazz skrev:
.

Pin 3 är för motorn
Pin 6 är för ECC
Pin 13 är för farthållare

Dock står det att alla koder inte kan läsas och inte raderas. Det kan vara trixigt att få en OBDII läsare att fungera då VOLVO körde med eget. Så antagligen Volvos verktyg eller om man har tur och får tag i rätt programvara för att kunna läsa ut evt felkoder.

Surt bara att för sig egen del så blinkar ECC och ABS'en är bortkopplad via säkringen tongue

jo nu när du säger det så vare ju det med.....

Hade fel på ECC förut(blinkade) då var det temperatur sensorerna i taket, men onödigt å byta om man inte kan få ut felkoder eller radera dom kanske hmm

JimBo__ skrev:
Lite offpic men ett tips är att ladda ner appen "Volvo 850 Felkoder" ifrån Appstore så får ni alla felkoder direkt i mobilen. Skitsmidigt! smile

Tackar det var nå nytt smile

Är det någon som vet hur man får upp säkringsboxen i motorrumet så man kan inspektera kablarna under???
Har kortslutning på högerlykta. mäter jag i kontakterna svart och grön/? och blå/vit till säkring 20 så får jag kontakt på alla tre där. vilket inte är rätt ?

Extrazz En 5a är Livet.
14 januari 2014 · 2 005 Inlägg

Dumfråga men hur ser dina högtalargaller ut i framdörrarna? Galler hela vägen runt och "böjen" till handtaget?

Volvo 850 T-5R "T-Grön" (1996)
mercaa
14 januari 2014 · 558 Inlägg

Extrazz skrev:
Dumfråga men hur ser dina högtalargaller ut i framdörrarna? Galler hela vägen runt och "böjen" till handtaget?

Om jag tror det är som du menar så stämmer det smile

Mr_Complete
14 januari 2014 · 162 Inlägg

På tal om felkodsläsning! Har man en -96 (och kanske -97) så kan man alltid köpa sig en sådan här:

https://www1.garaget.org/gallery/images/131/130674/130674-075ac23a1d00c7988afcf7e9831864df.jpg

Så går det att blinka ut felkoderna precis som med diagnostikuttaget på äldre 850! smile

Volvo 855R "T-Röd" (1996)
Nissan 200SX "S13" (1994)
Dynamic_Bass
14 januari 2014 · 926 Inlägg

Mr_Complete skrev:
På tal om felkodsläsning! Har man en -96 (och kanske -97) så kan man alltid köpa sig en sådan här:

http://www1.garaget.org/gallery/images/131/130674/130674-075ac23a1d00c7988afcf7e9831864df.jpg

Så går det att blinka ut felkoderna precis som med diagnostikuttaget på äldre 850! smile

Haha smidigt wink

Motorer utan turbo SUGER!
Mitt projekt: 850 T5 RENOVERING
Dynamic_Bass
14 januari 2014 · 926 Inlägg

http://www.tradera.com/item/302210/1992 … 40-v40-v70

där va en läsare annars inte så dyr wink

Motorer utan turbo SUGER!
Mitt projekt: 850 T5 RENOVERING
mercaa
14 januari 2014 · 558 Inlägg

huheh min telefon har gått sönder, men har varit uppe med säkringsboxen och försökt felsöka varför info knappen resettas när man tänder helljuset.  Hittade inga dåliga kablar förutom att jag fixade till kabeln för Dimljuset då den hoppat ur under säkringen.

Kollade så alla kontaker satt fast, lönade sig inte att gräva djupare där inte. Men slog reläna i golvet några gånger verkar ha gått till sig nu.

AJA nu är jag less på de jävla elen då det är klart nu,( PLUS tagit bort den jälva skit tema laddtrycksmätaren ful som bajs)  ska börja lacka fjäderbenstaget så man får något roligt att göra iaf haha wink

mercaa
15 januari 2014 · 558 Inlägg

Dynamic_bass skrev:
jag ska nog sälja mitt -688 grenrör då jag ska köra med extraktor smile

Nja vill hålla den original så lär inte göra någon skillnad på min bil hehe:) men du har inget annat roligt?

Kan tillägga att bilen går/funkar som en dröm nu , stötdämparna gjorde den som ny

Dynamic_Bass
15 januari 2014 · 926 Inlägg

inte direkt som jag kan komma på wink vilka har du satt på? smile

Motorer utan turbo SUGER!
Mitt projekt: 850 T5 RENOVERING
mercaa
15 januari 2014 · 558 Inlägg

Dynamic_Bass skrev:
inte direkt som jag kan komma på wink vilka har du satt på? smile

Okej! Men något som kan vara bra att ha liggandes då?wink  Bilstein B4(TC) smile

Dynamic_Bass
15 januari 2014 · 926 Inlägg

mercaa skrev:

Dynamic_Bass skrev:
inte direkt som jag kan komma på wink vilka har du satt på? smile

Okej! Men något som kan vara bra att ha liggandes då?wink  Bilstein B4(TC) smile

öm ja du jag har de mesta från en 850 men jag kan inte komma på nåt såhär på rak arm.. wink okej nice smile jag har lite besluts ångest bilstein eller koni? wink

Motorer utan turbo SUGER!
Mitt projekt: 850 T5 RENOVERING
Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang