Volvo 855 T-5R

Tänkte lägga upp en projekt tråd, kanske finns några där ute som har samma smak och vill göra något liknande. Mitt mål är iallafall att få ett så cleant stuk som möjligt å fräsch.
  • 65 Följare
  • 84 018 Visningar
  • Uppdaterades senast 10 maj 2016
mercaa
15 januari 2014 · 558 Inlägg

Dynamic_Bass skrev:

mercaa skrev:

Dynamic_Bass skrev:
inte direkt som jag kan komma på wink vilka har du satt på? smile

Okej! Men något som kan vara bra att ha liggandes då?wink  Bilstein B4(TC) smile

öm ja du jag har de mesta från en 850 men jag kan inte komma på nåt såhär på rak arm.. wink okej nice smile jag har lite besluts ångest bilstein eller koni? wink

Okej tändelar skulle kunna vara bra om dom är relativt nya:)
Ja jag förstår dig haft samma beslutsångest sen i somras, det beror nog på vad du ska använda bilen till smile dom jag köpte är varken för hårda eller för mjuka och tar gupp riktigt bra! Ger en sportigare känsla helt klart med bra komfort:)  helt ok pris på dom med

Dynamic_Bass
16 januari 2014 · 926 Inlägg

mercaa skrev:

Dynamic_Bass skrev:

mercaa skrev:

Okej! Men något som kan vara bra att ha liggandes då?wink  Bilstein B4(TC) smile

öm ja du jag har de mesta från en 850 men jag kan inte komma på nåt såhär på rak arm.. wink okej nice smile jag har lite besluts ångest bilstein eller koni? wink

Okej tändelar skulle kunna vara bra om dom är relativt nya:)
Ja jag förstår dig haft samma beslutsångest sen i somras, det beror nog på vad du ska använda bilen till smile dom jag köpte är varken för hårda eller för mjuka och tar gupp riktigt bra! Ger en sportigare känsla helt klart med bra komfort:)  helt ok pris på dom med

Tänddelar har jag men hur gammalt det är har jag ingen aning om wink okej gött smile

Motorer utan turbo SUGER!
Mitt projekt: 850 T5 RENOVERING
mercaa
17 januari 2014 · 558 Inlägg

Sådär nu börjar staget bli klart! Håller även på att prova mig fram för att få bultarna/muttrarna guldiga å snygg(guld/svart tycker jag passar hyffsat bra ihop iaf), annars blire nog nya krom smile

https://www1.garaget.org/gallery/images/143/142316/142316-9bad23502641759149f3065752c3a285.jpg
https://www1.garaget.org/gallery/images/143/142316/142316-9ffe8b7c103d74505be162fe2eab1524.jpg

volvoraggarn740
17 januari 2014 · 21 Inlägg

prem lagd smile

gasar tills det rasar
mercaa
19 januari 2014 · 558 Inlägg

volvoraggarn740 skrev:
prem lagd smile

Trevligt! smile

Här kommer lite bilder på motorummet som förövrigt inte har blivit städat eller putsat på ännu..
Även staget är på sin plats smile

https://www1.garaget.org/gallery/images/143/142316/142316-53781ecf00c2e98e115ff89750417867.jpg

Sen ser man även mina nya vinterfälgar, snyggare än dom gamla plåtfälgarna iaf wink

Ni får även en bonus bild. Inredningen är jävligt fräsch för att ha rullat över 30k baksätet är oanvänt syns det som.
Men märkte att mobilkamera gör bilderna inte ens roliga att kolla på. Så när jag får tag i en systemkamera så ska jag fixa fler bättre bilder på inredningen smile

https://www1.garaget.org/gallery/images/143/142316/142316-f7e75dd0a845d1633aa619c3149b5fbf.jpg

Extrazz En 5a är Livet.
19 januari 2014 · 2 005 Inlägg

Stolen ser ju nästan ny ut?

Volvo 850 T-5R "T-Grön" (1996)
mercaa
19 januari 2014 · 558 Inlägg

Extrazz skrev:
Stolen ser ju nästan ny ut?

Jo dom är fräscha för sin ålder och miltal helt klart. endast blivit några små "veck" i skinnet på förar stolen men det är väl normalt att det blir så på skinn smile Behandlar dom också ganska regelbundet med någon typ av mjukgörare för skinn och kammar mockan lite då å då wink

Extrazz En 5a är Livet.
19 januari 2014 · 2 005 Inlägg

mercaa skrev:

Extrazz skrev:
Stolen ser ju nästan ny ut?

Jo dom är fräscha för sin ålder och miltal helt klart. endast blivit några små "veck" i skinnet på förar stolen men det är väl normalt att det blir så på skinn smile Behandlar dom också ganska regelbundet med någon typ av mjukgörare för skinn och kammar mockan lite då å då wink

Jag är avis på dig. Du ska då se hur min stackars stol ser ut sad

Volvo 850 T-5R "T-Grön" (1996)
mercaa
19 januari 2014 · 558 Inlägg

Extrazz skrev:

mercaa skrev:

Extrazz skrev:
Stolen ser ju nästan ny ut?

Jo dom är fräscha för sin ålder och miltal helt klart. endast blivit några små "veck" i skinnet på förar stolen men det är väl normalt att det blir så på skinn smile Behandlar dom också ganska regelbundet med någon typ av mjukgörare för skinn och kammar mockan lite då å då wink

Jag är avis på dig. Du ska då se hur min stackars stol ser ut sad

Ajdå det var ju inge roligt hmm om dom inte är sönderslitna så borde de gå att restaurera som denna har gjort http://www.jagrullar.se/forum/viewtopic … mp;t=45546 ?

Extrazz En 5a är Livet.
19 januari 2014 · 2 005 Inlägg

mercaa skrev:

Extrazz skrev:

mercaa skrev:

Jo dom är fräscha för sin ålder och miltal helt klart. endast blivit några små "veck" i skinnet på förar stolen men det är väl normalt att det blir så på skinn smile Behandlar dom också ganska regelbundet med någon typ av mjukgörare för skinn och kammar mockan lite då å då wink

Jag är avis på dig. Du ska då se hur min stackars stol ser ut sad

Ajdå det var ju inge roligt hmm om dom inte är sönderslitna så borde de gå att restaurera som denna har gjort http://www.jagrullar.se/forum/viewtopic … mp;t=45546 ?

Tack för länken. Men jag tror mina är snäppet värre faktiskt sad
Kommer lägga upp en tråd den närmaste tiden med så.

Volvo 850 T-5R "T-Grön" (1996)
mercaa
20 januari 2014 · 558 Inlägg

Extrazz skrev:

mercaa skrev:

Extrazz skrev:

Jag är avis på dig. Du ska då se hur min stackars stol ser ut sad

Ajdå det var ju inge roligt hmm om dom inte är sönderslitna så borde de gå att restaurera som denna har gjort http://www.jagrullar.se/forum/viewtopic … mp;t=45546 ?

Tack för länken. Men jag tror mina är snäppet värre faktiskt sad
Kommer lägga upp en tråd den närmaste tiden med så.

Okej, spännande ska följas isåfall! smile

mercaa
21 januari 2014 · 558 Inlägg

Ja vad ska man hitta på härnäst. Kanske skaffa sig en sc-805 för originalets skull ?  Tips??

Extrazz En 5a är Livet.
21 januari 2014 · 2 005 Inlägg

Det tycker jag. Sen bara löda dit en aux.

Volvo 850 T-5R "T-Grön" (1996)
mercaa
3 februari 2014 · 558 Inlägg

Extrazz skrev:
Det tycker jag. Sen bara löda dit en aux.

Sådär nu har jag skaffat en SC-805 premium sound system wink tog kablar från skroten och använde mig av en iso kontakt med en hona i ändan från en trasig stereo jag hade liggandes smile

Koden tog jag från volvo samtidigt som jag beställde en ny termostat till förarstolen.

Men ett problem jag har stött på är att bara displayen lyser, så förmodar att man måste koppla in reostat + och minus någonstans? någon som vet vilka färger dessa har som kommer från reostaten?

Löste det, nu funkar äntligen stereon!

Nå, hur ska man löda in auxen? hittade en guide men mitt kretskort var inte likadant som på guiderna jag hittar

Senast redigerat av mercaa (3 februari 2014)

mercaa
17 februari 2014 · 558 Inlägg

Dålig som vanligt på updateringar, men har beställt lite kabelstrumpor och krympslang, ska även beställa lite mer kabel och lite gott. Så det kommer bli lite ljudbygge här framöver smile
Dock ska allt hållas original i inredningen så ni kan vara lugn! wink

En plan är att bygga en ny låda samt försöka få fram stegen så dom syns eller ska dom fortfarande vara gömda i reservhjuls baljan? hmm det blir ju cleant när man gömmer men ändå vill man vissa något "hantverk" haha..

Just de köpte ju en ny termostat till förarstolen, så kommer bilder på hur man byter den smile

Extrazz En 5a är Livet.
17 februari 2014 · 2 005 Inlägg

En uppdatering är alltid en uppdatering.

Inte alltid man hinner eller kan uppdatera pga av flera orsaker. Väntar dock spänt på nästa uppdatering!

Volvo 850 T-5R "T-Grön" (1996)
poddan
17 februari 2014 · 37 Inlägg

Tycker du ska få fram stegen, men det är ju bara min åsikt smile

mercaa
17 februari 2014 · 558 Inlägg

Extrazz skrev:
En uppdatering är alltid en uppdatering.

Inte alltid man hinner eller kan uppdatera pga av flera orsaker. Väntar dock spänt på nästa uppdatering!

Ja det är ju väldigt sällan man faktiskt får tid, speciellt när man använder bilen dagligen osv. och i helgen är garaget äntligen ledigt smile


poddan skrev:
Tycker du ska få fram stegen, men det är ju bara min åsikt smile

Har funderat mycket på det. men vettefan vart jag ska sätta dom eller om man ska spara det gamla golvet och bygga nytt och ha plexi glas ovanför slutstegen? jag tror det kan bli riktigt bra men kommer vara mycket jobb att få allting snyggt och inte se halvdant ut smile 
Lådan jag ska bygga kommer bli ganska stor så min plan att ha dom vinklade bredvid lådan tror jag kommer försvinna.  Plus att lådan kommer ha slotporten vinklad mot sidan av bilen, dock inte klar med designen av lådan ännu

Får nog leka lite i photoshop å se hur det kan se ut.... smile

mercaa
20 februari 2014 · 558 Inlägg

Fick ett paket i brevlådan. samt 6mm2 högtalar kabel till basen.
Imorgon kommer jag kunna hämta ut det andra paketet, blir att jobba snabbt i helgen. sen kommer jag vara borta 5 veckor.  En sneak peak iaf smile
https://www1.garaget.org/gallery/images/143/142316/142316-64d277df4ff89f3a8f0657008501333e.jpg

mercaa
21 februari 2014 · 558 Inlägg

Har börjat riva ner innertaket, men läste i haines boken att man måste plocka ur hela takluckan? någon som vet mer specifikt?

Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang