9117
Sök

Startproblem Passat -91

1 Inlägg
29 oktober 2006
Trådstartare
Hej på er,
Har läst diverse inlägg om detta men ej hittat rätt.
Min bil dog helt när jag var ute och körde, när den hade stått ett tag gick den att starta igen. Detta har hänt 3ggr varför jag började forska. Med hjälp av forumet och VW-verkstaden konstaterade vi hallgivaren. Jag köpte en ny fördelare på skroten och monterade dit. Bilen startade klockrent och gick i ca 10sek innan den dog (får ej igång den igen även om jag väntar flera dagar). Nu har jag mätt upp att det kommer pulser från fördelaren så den verkar okej. Vidare har jag kollat så att tändspolen klarar av att ge gnista när man tar av och sätter på kontakten matningen, men mäter man på stift 1 på tänspolen kommer det inga pulser utan det är en konstant spänning där. Vi tror att det är antingen tändförstärkaren på tändspolen integrerad eller styrdonet. Vad vi kan uppfatta det så var hallgivaren felaktig, dock blir man väldigt fundersam om det har uppstått ytterliggare ett fel vilket verkar vara fallet. Jag har fått hjälp av en kunnig kille som tror på att byta ut tändspolen med tillhörande tändförstärkare för att utgå därifrån. Min fråga är om det är någon som har kunskaper om dylika fel och om möjligt kan ge mig lite tips och idéer på hur detta kan uppstå och ev. fixas. Vidare undrar jag om styrdonet på denna modell brukar krångla och var det sitter (kan man kolla detta på något sätt?).
Tacksam för alla typer av kommentarer runt detta problem

Mvh
Stefan

Sök