JDM Toyota Corolla

Jag tänker börja studera till mekaniker, men vill ha lite grundläggande kunskaper, så därför har jag köpt en bil. Bilen är en Toyota Corolla -93. Jag tänker med hjälp utav denna bilen lära mig mer om bilar!
  • 20 Följare
  • 44 844 Visningar
  • Uppdaterades senast 14 september 2013
Curse
9 september 2013 · 686 Inlägg

Motorbyte? har för mig att det finns rätt roliga maskiner till dom där...

Mazda 6 "MPS" (2006)
Eziphia
9 september 2013 · 86 Inlägg

wBes skrev:
Inte bara billigare, frågan är om det faktiskt håller utan att bygga om alltihop men du får gärna motbevisa mig.

Mjo sant... varför ska allt vara så svårt? xD

Eziphia
9 september 2013 · 86 Inlägg

Curse skrev:
Motorbyte? har för mig att det finns rätt roliga maskiner till dom där...

Vad för motor tänker du på? Motorbyten är väl väldigt svårt och kräver mycket erfarenhet?

Curse
9 september 2013 · 686 Inlägg

Finns väll en "Redtop" o en "Blacktop". vet dock inte hur stora dom är... Erfarenhet får man när man gör saker. men visst hjälper det om man har nån som gjort det förut.

Mazda 6 "MPS" (2006)
Eziphia
9 september 2013 · 86 Inlägg

Motorn som sitter i är en 4e-fe, 4 cylindrar, 1.3 liter, 88hp

Curse
9 september 2013 · 686 Inlägg

Sorry. finns "silvertop" o "blacktop" 4A-GE heter dom ligger på 160 o 165 hästar.

Mazda 6 "MPS" (2006)
wBes
9 september 2013 · 405 Inlägg

Eziphia skrev:

wBes skrev:
Inte bara billigare, frågan är om det faktiskt håller utan att bygga om alltihop men du får gärna motbevisa mig.

Mjo sant... varför ska allt vara så svårt? xD

För att det inte direkt skriker prestanda om en Toyota Corolla, missförstå mig inte tycker de är as ballt o trimma bilar som någon normalt sett inte gör men det finns en anledning till det. Så vill du inte spendera fruktansvärt mycket pengar på att få det o lira så får du nog fundera på att byta bilmodell eller strunta i att trimma bilen något värst.

Och jag tvekar starkt på att det är svårare o byta till en annan "bolt-on" motor en vad det är att turbo konvertera din nuvarande motor.

Hit the clutch, hit the gear, hit the gas and I'm gone
Eziphia
9 september 2013 · 86 Inlägg

Curse skrev:
Sorry. finns "silvertop" o "blacktop" 4A-GE heter dom ligger på 160 o 165 hästar.

Hur får man tag på en sådan då? haha, om man nu skulle ha råd?

Eziphia
9 september 2013 · 86 Inlägg

wBes skrev:
För att det inte direkt skriker prestanda om en Toyota Corolla, missförstå mig inte tycker de är as ballt o trimma bilar som någon normalt sett inte gör men det finns en anledning till det. Så vill du inte spendera fruktansvärt mycket pengar på att få det o lira så får du nog fundera på att byta bilmodell eller strunta i att trimma bilen något värst.

Och jag tvekar starkt på att det är svårare o byta till en annan "bolt-on" motor en vad det är att turbo konvertera din nuvarande motor.

Mjo sant... så bara låta motorn vara då? Eller kan jag göra något litet?

Curse
9 september 2013 · 686 Inlägg

Skrotar misstänker jag...

Mazda 6 "MPS" (2006)
Eziphia
9 september 2013 · 86 Inlägg

Curse skrev:
Skrotar misstänker jag...

Haha, ibland är man lite dum, såklart xD

Ejdersund
9 september 2013 · 619 Inlägg

Ta hela motorn från en Celica GTI kanske ? smile

BMW E30 320i "Postbilen" (1986)
Curse
9 september 2013 · 686 Inlägg

kolla med toyotaclubsweden

Mazda 6 "MPS" (2006)
Eziphia
9 september 2013 · 86 Inlägg

Hade varit roligt att göra ett motorbyte, men det är inget jag känner att jag vill göra själv utan folk med erfarenhet hmm

bjoele
9 september 2013 · 24 Inlägg

Eziphia skrev:
Okej, så jag vill förbättra prestandan på min Corolla. Tankarna går kring turbo, nytt avgassystem, ny ecu... Finns det några andra saker som man kan göra? Jag vet att man kan byta ut delar av motorn och så för att nå högre rpm, men vad...? Förslag? Och jag kommer spara denna bilen, så att säga att det blir billigare att köpa en ny bil är meningslöst (:

Tänk på att prestanda är mer än bara motorn.  Har du fjädring och hjul som klarar att ta kurvor snabbt?  Har du bromsar som gör att du kan bromsa senare innan kurvan än kompisarna?  Kan bilen banta?

Eziphia
12 september 2013 · 86 Inlägg

Liten uppdatering...

Fått hem denna lådan nu (:
https://www1.garaget.org/gallery/images/195/194331/194331-41d47a063794404d0315031d5ea8b154.jpg

Det finns en massa roliga saker i den ^^ (gotta love sparco!)
https://www1.garaget.org/gallery/images/195/194331/194331-f1fd0064881a930a9c4f1e9aa277ef27.jpg

Och så målade jag lite på sidan av bilen också
https://www1.garaget.org/gallery/images/195/194331/194331-bab5cc7a15a1bee9cca55ef4eb291e70.jpg

Blir lite "old school" jdm stuk på bilen (:

Mack Forum- och sitemoderator
12 september 2013 · 26 149 Inlägg

Betyder tecknen nåt speciellt..?

Med ytterst vänliga hälsningar/Lars. Sitemoderator
--------------------------------------------------------------------------
Melissa: "But they're all following you?"
Rubber Duck: "No, they ain't. I'm just in front." - Convoy.
Volvo 244 GLT "Good ol Bastard" (1983)
Mazda 323 1.4 "Emanuel" (1979)
Volvo V60 D4 AWD "Rymdskeppet" (2014)
Eziphia
12 september 2013 · 86 Inlägg

Mack skrev:
Betyder tecknen nåt speciellt..?

Ja "Amanda" (: Först tänkte jag ge bilen något smeknamn... men det finns alltid en risk att man tröttnar på det, mitt namn kommer ju alltid vara kvar så det blev så ^^

Mack Forum- och sitemoderator
12 september 2013 · 26 149 Inlägg

Aha! Ja men det blev ju bra!

Med ytterst vänliga hälsningar/Lars. Sitemoderator
--------------------------------------------------------------------------
Melissa: "But they're all following you?"
Rubber Duck: "No, they ain't. I'm just in front." - Convoy.
Volvo 244 GLT "Good ol Bastard" (1983)
Volvo V60 D4 AWD "Rymdskeppet" (2014)
Mazda 323 1.4 "Emanuel" (1979)
wBes
12 september 2013 · 405 Inlägg

Eziphia skrev:

wBes skrev:
För att det inte direkt skriker prestanda om en Toyota Corolla, missförstå mig inte tycker de är as ballt o trimma bilar som någon normalt sett inte gör men det finns en anledning till det. Så vill du inte spendera fruktansvärt mycket pengar på att få det o lira så får du nog fundera på att byta bilmodell eller strunta i att trimma bilen något värst.

Och jag tvekar starkt på att det är svårare o byta till en annan "bolt-on" motor en vad det är att turbo konvertera din nuvarande motor.

Mjo sant... så bara låta motorn vara då? Eller kan jag göra något litet?

Att sugtrimma små lågpresterande motorer brukar sällan vara någon hit, och dessvärre kan jag inget om just denna motor men du kan säkert få ut ett par hk genom att byta Kamaxel/axlar, stakar, kolvar eller liknande men enligt mig är det inte värt att lägga dom pengarna för att få sådan liten prestanda ökning.

f.ö tycker jag att texten/målning på sidan av din bil blev riktigt bra! Skulle vara kul o se vad du kan göra med en lite mer sportigare/högpresterande bil smile

Hit the clutch, hit the gear, hit the gas and I'm gone
Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang