Vägsalt -snart kommer det

Loffe123
29 oktober 2006 · 527 Inlägg

Fy fan va jag hatar detta vägsalt!
Det känns som om bilen åldras flera år extra varje vinter, helt i onödan.

Jag vill inte se min nya bil frätas sönder denna vinter, men jag måste ju köra den :-(

Vad ska man göra för att skona bilen?
Kom med era tips!

THEBADGUY Gorgilus addictus
29 oktober 2006 · 4 736 Inlägg

Tvätta bilen ofta! De funkar alltid bra. Då blir du ju av med saltet smile

Allt för den där jävla hatten!
Hyundai i20 MHEV "Mild" (2021)
JE
29 oktober 2006 · 227 Inlägg

Underredsbehandla och tvätta ofta, specielt under bilen...Då håller bilen bra mycket längre...!

Dum spiro, spero...
Nissan 200sx s13 "Ozunu" (1992)
BMW E36 325i "BabyBlåBär" (1991)
Loffe123
29 oktober 2006 · 527 Inlägg

Men under, svårt att tvätta under.
Och tvätta bilen i minusgrader är ingen hit.
Biltvätt är dyrt och där återanvänds vattnet, så saltare vatten får man leta efter (skröna?)

Annars var det en god ide :-)

Germax
29 oktober 2006 · 12 086 Inlägg

Tvätta inte på GDS hallar vad du än gör, de har eget reningsystem och vad jag hört så renar de inte bort saltet som kommer i avloppen så du spolar bilen med saltvatten.

Loffe123
29 oktober 2006 · 527 Inlägg

Jag menar det JaPmax, detsamma med biltvätten.
Var ska jag då tvätta bilen hehe?
Detta är ett problem.

Senast redigerat av Loffe123 (29 oktober 2006)

PeterNorrk Arbetslös luffare :'(
29 oktober 2006 · 271 Inlägg

JapMax skrev:
Tvätta inte på GDS hallar vad du än gör, de har eget reningsystem och vad jag hört så renar de inte bort saltet som kommer i avloppen så du spolar bilen med saltvatten.

svårt o tänka mej pga att det är olaglit tror jag
där i mot åker det igenom fettav skiljaren o sen ut i kloakerna o sen till reningverkert o senare ut i havet....

zwich Saab raggare : )
30 oktober 2006 · 887 Inlägg

JapMax skrev:
Tvätta inte på GDS hallar vad du än gör, de har eget reningsystem och vad jag hört så renar de inte bort saltet som kommer i avloppen så du spolar bilen med saltvatten.

? ehum.. jobbar på okq8 med gds-hall.. saltvatten?.. tror inte de va.

Vi har eget reningsverk men jag ska smaka på vattnet om några dar så får vi se ; )

Turbo.. Because Im worth it :)
beemern .......
30 oktober 2006 · 2 655 Inlägg

själv har man ju pajja motorn te bilen (eller egentligen en kompis för han körde) så denna vinter behöver ja inte tänka på sånt:P efter som ja går arb-lös å lever på 4000kr i månaden så e de inte så lätt att fixa allt på en gång:P  kommer inte bli klar förän i januari typ:( men nästa vinter va blire då? hmm volvo "tyna" 240 kanske;) bmwn e för fin för å köra på vintern å finare bliren..

StiFf Wankel
30 oktober 2006 · 1 080 Inlägg

det är väl bara att köpa nåt gammalt skit för 3000 som håller över vintern bara ?

MDS Västerås
Burken Utanlem
30 oktober 2006 · 895 Inlägg

StiFf skrev:
det är väl bara att köpa nåt gammalt skit för 3000 som håller över vintern bara ?

brukar ju aldrig hålla en hel vinter tyvärr hmm

Ford Galaxie 500 XL "460" (1964)
Fregge
30 oktober 2006 · 3 Inlägg

http://www.namninsamling.com/site/get.asp?vsalt

Liten namninsamling för vägsalt. Vet inte om det kommer göra nån skillnad men men. Såg just att den försvinner 1 november men ni har ju 2 dagar på er iaf tongue

StiFf Wankel
30 oktober 2006 · 1 080 Inlägg

Burken skrev:

StiFf skrev:
det är väl bara att köpa nåt gammalt skit för 3000 som håller över vintern bara ?

brukar ju aldrig hålla en hel vinter tyvärr hmm

det beror väl mest på hur man kör med den tongue
är ju ganska lätt att sätta bilen i en stolpe om man är leksugen hehe...
sen behöver man ju inte drifta på varvstoppet hela tiden, bara man kan leka av sig lite och skona motorn lite så kan man nog klara sig hela vintern...och om vi bara snackar bruksbil att ta sig runt med så borde det inte vara några problem..
sen finns det väl alltid småfel på såna bilar som man kan behöva åtgärda, det är ju sant

Senast redigerat av StiFf (30 oktober 2006)

MDS Västerås
Magnum81 Kapten
30 oktober 2006 · 64 Inlägg

Biltemas rostskydd fick bäst i test... Linoljan.. spruta den överallt under bilen, den ska enl. testet som jag läste någonstans men jag vet inte var, även ska hindra vidare oxidation... Kommer ni på  något sätt att förhindra saltningen, så är det bra! Tex spränga plog/salt bilarna... =O)

Vägverket förstör våra bilar!
& Försäkringsbolagen diskriminerar ungdomar!!!
:mad:
Loffe123
30 oktober 2006 · 527 Inlägg

Var Biltemas linoljan bäst i test!?
Coolt, jag har nämligen köpt på mig två burkar sådant. Har sprutat ner dörrlister och motorutrymmet än så länge
Får la åka till en GDS hall och totalt dränka bilens undereede med linolja då :-)

mr_loffe
30 oktober 2006 · 272 Inlägg

Loffe123 skrev:
Men under, svårt att tvätta under.
Och tvätta bilen i minusgrader är ingen hit.
Biltvätt är dyrt och där återanvänds vattnet, så saltare vatten får man leta efter (skröna?)

Annars var det en god ide :-)

skröna = JA!

På mackar så har de reningsverk som gör vattnet ok för avloppet. Inte för återanvändning. Vet ju inte hur det är på andra biltvättar men har svårt att tro att vattnet återanvänds och blir saltvatten..

Lindgren_
30 oktober 2006 · 2 644 Inlägg

Att biltemas underres massa va bäst visste jag inte.. Den kanske är bra men tar ju för fna flera år o lägga på dne är ju stenhård.. ´ja fick lösa upp den me lite förtunning för de ens skulle gå o få på den..

Johan Lindgren
Loffe123
30 oktober 2006 · 527 Inlägg

Nej inte biltemas underredsmassa, utan Biltemas linolja på sprayburk.

Jag personligen tror inte jag gillar underredsmassa, för då kapslar man in skit och rost som sedan kan få rosta ostört. Grundskyddet från fabrik bör duga, bara man applicerar någon olja el dyl, det gillar jag mer.

lundwall
30 oktober 2006 ·

http://lundwall.se/salthelvetet/

Ett par dagar efter tvätt, och inte många mil tillryggalagda...

Tacka vet jag Österrike, där plogar de, sen får folk anpassa sig till att det är vinter.

Loffe123
30 oktober 2006 · 527 Inlägg

Å fy fan Lundwall, det där är ju supertrist!
Kapitalförstöring.

Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang