Problemet med originalmonterade vevhusventilationen är att den är otillräcklig för dom "svagare" kolvarna Ecopower motorn fördesses med.
Den s.k. blow-by effekten, alltså, när förbränt bränsle trycks förbi kolvringarna ner i vevhuset ska tas upp av vevhusventilationen. Istället blandas en del av gaserna med motoroljan och försämras dess kvalité, vilket på sikt leder till att oljan koxar (oil sludge).
Som jag ser det så finns det två åtgärder om man vill slippa oljerelaterade fel på ecopower motorn, antingen uppgradera vevhusventilationen till ver. 6, vilket eliminerar problemet helt.
Eller halvera bytesintervallen på motoroljan. Få som byter olja var 1000:e mil drabbas av oilsludge.
Men man får ju inte glömma att all skada som redan skett åtgärdas ju inte om man byter vevhusventilation, det är därför viktigt att byta den innan motorn har gått för långt. Att byta vevhusvent. på en motor som gått 20,000 mil med 2000 mila oljebyten kan ju diskuteras om det är lönt, då oftast lager, kamtransmission, turbo m.m nästan är slutkört vid dom milen.
Saab skulle helt enkelt aldrig gjort om 9000 motorn.
