"Vinande" motor när den är kall, Saab 9-3 Aero

kontra
23 juni 2013 · 76 Inlägg

Hejsan!

På senare tid har bilen börjat "vina" när jag startar den tills motorn kommer upp i temp, vad kan det bero på? Bilen är en Saab 9-3 Aero 2002.

Tack på förhand!

olof102
23 juni 2013 · 342 Inlägg

Nästan garanterat oil sludge relaterat! Brukar höras ett vinande ljud då tills oljetemperaturen stigit något.

Renovera motorn alt. rengör oljetråg och under ventilkåpan med följd av två snabba oljebyten och hoppas på det bästa.

kontra
23 juni 2013 · 76 Inlägg

Vevhusventilationen är uppgraderad för att förhindra oilsludge, men var ett tag sen oljan byttes! Så byta olja rekomenderas?

Mvh

olof102
23 juni 2013 · 342 Inlägg

Ja byt olja, gärna två gånger. Byt kör 10 mil, byt igen. Kan ju funka som nödlösning om du har tur, glöm inte filtret.

kontra
23 juni 2013 · 76 Inlägg

Ska göra det!

Vad menas med oilsludge, vad är det som händer?

LocKtar Herr
23 juni 2013 · 1 722 Inlägg

Om jag förstått det rätt så är det silen som suger upp oljan från tråget, som blir igensatt av någon anledning.

kontra skrev:
Ska göra det!

Vad menas med oilsludge, vad är det som händer?

There's no need to fear, UNDERDOG is here!
kontra
23 juni 2013 · 76 Inlägg

LocKtar skrev:
Om jag förstått det rätt så är det silen som suger upp oljan från tråget, som blir igensatt av någon anledning.

Men vad har då det med vevhusventilationen att göra? Går det att rengöra den silen?

MVH

LocKtar Herr
23 juni 2013 · 1 722 Inlägg

kontra skrev:

LocKtar skrev:
Om jag förstått det rätt så är det silen som suger upp oljan från tråget, som blir igensatt av någon anledning.

Men vad har då det med vevhusventilationen att göra? Går det att rengöra den silen?

MVH

Jag svarade på vad oilsludge innebar, och det vad jag förstått hör ihop med silen i tråget. Ja, det ska tydligen gå att rengöra silen utan att lyfta ur motorn, man får hissa upp bilen sen göra det underifrån. Du får googla på saken.

Vad vevhusventilationen och igensatt sil har att göra ihop vet jag inte riktigt.

There's no need to fear, UNDERDOG is here!
olof102
23 juni 2013 · 342 Inlägg

Problemet med originalmonterade vevhusventilationen är att den är otillräcklig för dom "svagare" kolvarna Ecopower motorn fördesses med.

Den s.k. blow-by effekten, alltså, när förbränt bränsle trycks förbi kolvringarna ner i vevhuset ska tas upp av vevhusventilationen. Istället blandas en del av gaserna med motoroljan och försämras dess kvalité, vilket på sikt leder till att oljan koxar (oil sludge).

Som jag ser det så finns det två åtgärder om man vill slippa oljerelaterade fel på ecopower motorn, antingen uppgradera vevhusventilationen till ver. 6, vilket eliminerar problemet helt.
Eller halvera bytesintervallen på motoroljan. Få som byter olja var 1000:e mil drabbas av oilsludge.

Men man får ju inte glömma att all skada som redan skett åtgärdas ju inte om man byter vevhusventilation, det är därför viktigt att byta den innan motorn har gått för långt. Att byta vevhusvent. på en motor som gått 20,000 mil med 2000 mila oljebyten kan ju diskuteras om det är lönt, då oftast lager, kamtransmission, turbo m.m nästan är slutkört vid dom milen.

Saab skulle helt enkelt aldrig gjort om 9000 motorn. smile

Senast redigerat av olof102 (23 juni 2013)

kontra
23 juni 2013 · 76 Inlägg

olof102 skrev:
Problemet med originalmonterade vevhusventilationen är att den är otillräcklig för dom "svagare" kolvarna Ecopower motorn fördesses med.

Den s.k. blow-by effekten, alltså, när förbränt bränsle trycks förbi kolvringarna ner i vevhuset ska tas upp av vevhusventilationen. Istället blandas en del av gaserna med motoroljan och försämras dess kvalité, vilket på sikt leder till att oljan koxar (oil sludge).

Som jag ser det så finns det två åtgärder om man vill slippa oljerelaterade fel på ecopower motorn, antingen uppgradera vevhusventilationen till ver. 6, vilket eliminerar problemet helt.
Eller halvera bytesintervallen på motoroljan. Få som byter olja var 1000:e mil drabbas av oilsludge.

Men man får ju inte glömma att all skada som redan skett åtgärdas ju inte om man byter vevhusventilation, det är därför viktigt att byta den innan motorn har gått för långt. Att byta vevhusvent. på en motor som gått 20,000 mil med 2000 mila oljebyten kan ju diskuteras om det är lönt, då oftast lager, kamtransmission, turbo m.m nästan är slutkört vid dom milen.

Saab skulle helt enkelt aldrig gjort om 9000 motorn. smile

Tack för ditt svar! Läste lite om oilsludge förut. Förra ägaren på bilen har bytt oljan minst var 1000 mil, och jag likaså, vevhusventen uppgraderades runt 15k mil. I övrigt går motorn hur bra som helst, tyst och fint. Förutom detta vinande ljud nu när den är kall, men har beställt hem ny olja nu så får vi se, var ett tag sedan jag bytte nu.

MVH

LocKtar Herr
23 juni 2013 · 1 722 Inlägg

Det är inte turbon som börjar sjunga på sista versen?

There's no need to fear, UNDERDOG is here!
kontra
23 juni 2013 · 76 Inlägg

LocKtar skrev:
Det är inte turbon som börjar sjunga på sista versen?

Det kanske är såppas, för vad jag vet så är den inte bytt sedan bilen var ny. Vi får se vad som händer efter jag bytt olja, försvinner inte ljudet får jag felsöka ytterligare eller vänta tills det blir allvarligare. Ska renovera AC'n för andra gången nu och det är ju inte gratis! smile

Miblo
25 juni 2013 · 88 Inlägg

Om du haft blinkande oljetryckslampa någon gång eller att tiden tills lampan slocknar efter motorn startats är längre än normalt beror det säkerligen på igensatt oljesil.
Turbon kan du känna på för att få en viss indikation på skicket, finns det mycket glapp framförallt inåt och utåt är det troligen inte så bra men turbons skick.
Men för kunna avgöra är det bra att ha känt på en "frisk" turbo nån gång, då även nya turbos glappar lite, annars är det lätt att missta sig.
Ljudet kan även komma från nån lagring till drivremen eller liknande.

kontra
26 juni 2013 · 76 Inlägg

micke bl skrev:
Om du haft blinkande oljetryckslampa någon gång eller att tiden tills lampan slocknar efter motorn startats är längre än normalt beror det säkerligen på igensatt oljesil.
Turbon kan du känna på för att få en viss indikation på skicket, finns det mycket glapp framförallt inåt och utåt är det troligen inte så bra men turbons skick.
Men för kunna avgöra är det bra att ha känt på en "frisk" turbo nån gång, då även nya turbos glappar lite, annars är det lätt att missta sig.
Ljudet kan även komma från nån lagring till drivremen eller liknande.

Jag har aldrig haft nån blinkande oljetryckslampa! Bytte olja och filter igår så får se ifall felet kvarstår. Tycker annars att det är troligt med någon lagring som börjar ge sig. Återkommer senare idag smile

kontra
27 juni 2013 · 76 Inlägg

Var ute med bilen igår efter oljebyte, filter och även byte av magnetkoppling till ACn och det vinande ljudet var borta, iallafall den gången. Får se ifall det kommer tillbaka eller inte! Nu återstår bara ett litet handbromsproblem sen rullar bilen felfritt smile

Ni vet inte vad det kan vara som gör att min handbroms tar dåligt? Bytte skivor bak samt handbromsbackar för ca 1 år sen!

Mvh

LocKtar Herr
27 juni 2013 · 1 722 Inlägg

Kul att det inte va motorn då!

Har du spänt muttern som sitter vid handbromsen?

There's no need to fear, UNDERDOG is here!
kontra
27 juni 2013 · 76 Inlägg

Jag har justerat handbromsen både inne i "trumman" och även spänt vajern mitt under bilen, det blir motstånd efter 3-4 hack men väldigt dåligt, man får dra så långt det går för att det överhuvudtaget ska bita.. Fick 2a på detta på bes så måste åtgärdas rätt snart!

Mvh

olof102
27 juni 2013 · 342 Inlägg

Du får ju inte justera vajerutjämnaren så mycket att du förlorar hävarmseffekten, 3-4 hack är väldigt tight, jag skulle snarare ha den så att däcken är helst låsta vid 6-7 hack.

Justera backarna så att du precis känner ett svagt motstånd när du snurrar hjulen.

Ut och kör sen och dra åt handbromsen i 40 km/h, låses båda hjulen då kommer du klara besiktningen, det rådet fick jag själv när jag hade problem med handbromsen på min 9-3, och tro de eller ej men de har stämt bra!

kontra
27 juni 2013 · 76 Inlägg

olof102 skrev:
Du får ju inte justera vajerutjämnaren så mycket att du förlorar hävarmseffekten, 3-4 hack är väldigt tight, jag skulle snarare ha den så att däcken är helst låsta vid 6-7 hack.

Justera backarna så att du precis känner ett svagt motstånd när du snurrar hjulen.

Ut och kör sen och dra åt handbromsen i 40 km/h, låses båda hjulen då kommer du klara besiktningen, det rådet fick jag själv när jag hade problem med handbromsen på min 9-3, och tro de eller ej men de har stämt bra!

Den tar så dåligt att däcken låser sig inte ens när spaken är bottnad är problemet. Ska använda ditt tips i helgen när jag ska greja med det!

olof102
27 juni 2013 · 342 Inlägg

Aha!

Då sätter jag min peng på vajern, har själv fått byta den två gånger på två år.

Första jag köpte var från Biltema, höll knappt ett år, andra var en Proparts, samma skit där. Den sträcker sig och bromsen tar dåligt hur man än justerar.

Ända som fungerat bra är original.

Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang