Problem med kupefläkten/motorvärme i min Volvo 850 -95a

mellberg
30 oktober 2006 · 13 Inlägg

Hejsan, ny här på forumet. Hoppas på att kunna få lite hjälp av några kunniga personer.

Direkt till problemet:

Jag har ej kunnat få någon värme ur kupenfläkten sedan i våras, men eftersom det har varit sommar så har jag inte brytt mig om det förrens nu, och så för ca. 2 veckor sedan så slutade fläkten att fungera över huvud taget. Det började med att den först inte gick alls, sedan nästa gång jag testade så hoppade den igång, varpå den dog efter ett tag, sedan dess har den inte fungerat alls.

Även mätarnålen på intrumentpanelen som visar motortempen(brukar visa ungefär på mitten) krånglar, ibland ligger den bara nere vid 0-nivån och vägrar röra sig alls. Men ibland fungerar den utmärkt och visar som den ska.

Kan detta ha ett samband, att både motorfläkten samt mätarnålen krånglar, någon typ av relä kanske?

Jag kan ju tyvärr inte så mkt om bilar ännu, men jag har bekanta som hjälper mig med mekandet. Men jag hoppas på att kunna på lite bra tips på vad det kan vara, innan jag börjar att riva ut panelen osv.

Info om bilen:
Volvo 850 GLT 2.5 20V
Modell -95
Tysk inport. ca. 21000 mil
Går mkt bra i motor osv med mkt nya delar.

Tack på förhand!

bumpe Lastbilsmekaniker
30 oktober 2006 · 3 878 Inlägg

Hej, kolla så att det inte är något strul med reglagen till fläkten, bara till o mäta... Du tar loss kontrollpanelen genom att dra reglagen utåt och sen lossa skruvarna... Bara till att mäta sig fram tills man hittar spänning/spänningen försvinner...

mellberg
30 oktober 2006 · 13 Inlägg

Okej de låter ju som en bra början! Tack ska du ha för det snabba svaret. Man kan ju alltid hoppas att det är ett så pass enkelt fel. Men du menar altså att det ev kan ha blivit glappkontakt på någon kabel/brytare? \\mellberg

bumpe Lastbilsmekaniker
30 oktober 2006 · 3 878 Inlägg

Ja det kan det ha blivit, om inte annat så ser du var spänningnen försvinner, om du har spänning till panelen så kan du prova vid fläktmotorn osv...

mellberg
30 oktober 2006 · 13 Inlägg

Okej, tack igen! Jag är ju inte helt säker på att jag vet exakt var fläkten sitter, men tar man bort panelen för att komma åt den eller går man via motorrummet? Manualer till bilar, typ sånna för hemmamekaren, finns de att köpa på bilskroten tror du? Hade en bra sådan till min gamla jetta big_smile

bumpe Lastbilsmekaniker
30 oktober 2006 · 3 878 Inlägg

Hej, bara bra att kunna göra lite nytta! Nja jag skulle satsa på en verstadshandbok, kolla mekonomen eller biltema de har nog tillochmed på svenska... Tror du går in genom plasten mellan rutan och motorrum...

mellberg
9 november 2006 · 13 Inlägg

Hmm har pillat lite med bilen nu, och det har inte gått så bra. Har försökt att öppna upp och mäta kontakten mellan knappar -> motor osv. Kändes jäkla krångligt att hålla på, har läst en del i bilmanualen för hemmafixaren, men jag orkar knappt med det. Lokala Rejmes säger att dem tar mellan 4.500-6.000 för jobbet inkl delar. Vad är de skäligt att ge om nån fixar det svart? \\mellberg

Helan
20 november 2006 · 41 Inlägg

mellberg skrev:
Hmm har pillat lite med bilen nu, och det har inte gått så bra. Har försökt att öppna upp och mäta kontakten mellan knappar -> motor osv. Kändes jäkla krångligt att hålla på, har läst en del i bilmanualen för hemmafixaren, men jag orkar knappt med det. Lokala Rejmes säger att dem tar mellan 4.500-6.000 för jobbet inkl delar. Vad är de skäligt att ge om nån fixar det svart? \\mellberg

Har du kollat alla säkringar? Att fläkten inte fungerar brukar problemet ofta ligga i att motståndet till fläkten är trasig, den sitter på passagerarsidan under handskfacket till vänster om fläkten, den går bara på ett par 100:ingar på skroten.

Att din tempmätare går upp och ner betyder oftast att din termostat som sitter till vänster om insuget, det går en stor tjock slang från kylaren till termostaten som sitter med två torx. Den kostar också ett par 100:ingar.

Vad är det för delar dem ska byta??? Vore intressant att veta!

mellberg
25 november 2006 · 13 Inlägg

NovemberRain skrev:

mellberg skrev:
Hmm har pillat lite med bilen nu, och det har inte gått så bra. Har försökt att öppna upp och mäta kontakten mellan knappar -> motor osv. Kändes jäkla krångligt att hålla på, har läst en del i bilmanualen för hemmafixaren, men jag orkar knappt med det. Lokala Rejmes säger att dem tar mellan 4.500-6.000 för jobbet inkl delar. Vad är de skäligt att ge om nån fixar det svart? \\mellberg

Har du kollat alla säkringar? Att fläkten inte fungerar brukar problemet ofta ligga i att motståndet till fläkten är trasig, den sitter på passagerarsidan under handskfacket till vänster om fläkten, den går bara på ett par 100:ingar på skroten.

Att din tempmätare går upp och ner betyder oftast att din termostat som sitter till vänster om insuget, det går en stor tjock slang från kylaren till termostaten som sitter med två torx. Den kostar också ett par 100:ingar.

Vad är det för delar dem ska byta??? Vore intressant att veta!

Tack ska du ha för det mycket informativa svaret! Ska kolla det du nämnde imorgon när ja ändå ska ha in bilen i garaget. Om jag förstod dig rätt så ska jag först kolla motståndet till fläkten och ev byta den om den är trasig, ser man det direkt på den? Borde ju inte vara helt trasig eftersom fläkten ibland hoppar igång? Men de är ju lätt värt ett par hundralappar för å testa med en annan.

Sedan angående termostaten, exakt vilken del menar du att man ska testa att byta? Hela termotstaten eller bara slangen?

Får tacka på förhand och passa på att säga att jag inte är så hemma på motorer men vill gärna lära mig!

\\mellberg

Helan
26 november 2006 · 41 Inlägg

mellberg skrev:

NovemberRain skrev:

mellberg skrev:
Hmm har pillat lite med bilen nu, och det har inte gått så bra. Har försökt att öppna upp och mäta kontakten mellan knappar -> motor osv. Kändes jäkla krångligt att hålla på, har läst en del i bilmanualen för hemmafixaren, men jag orkar knappt med det. Lokala Rejmes säger att dem tar mellan 4.500-6.000 för jobbet inkl delar. Vad är de skäligt att ge om nån fixar det svart? \\mellberg

Har du kollat alla säkringar? Att fläkten inte fungerar brukar problemet ofta ligga i att motståndet till fläkten är trasig, den sitter på passagerarsidan under handskfacket till vänster om fläkten, den går bara på ett par 100:ingar på skroten.

Att din tempmätare går upp och ner betyder oftast att din termostat som sitter till vänster om insuget, det går en stor tjock slang från kylaren till termostaten som sitter med två torx. Den kostar också ett par 100:ingar.

Vad är det för delar dem ska byta??? Vore intressant att veta!

Tack ska du ha för det mycket informativa svaret! Ska kolla det du nämnde imorgon när ja ändå ska ha in bilen i garaget. Om jag förstod dig rätt så ska jag först kolla motståndet till fläkten och ev byta den om den är trasig, ser man det direkt på den? Borde ju inte vara helt trasig eftersom fläkten ibland hoppar igång? Men de är ju lätt värt ett par hundralappar för å testa med en annan.

Sedan angående termostaten, exakt vilken del menar du att man ska testa att byta? Hela termotstaten eller bara slangen?

Får tacka på förhand och passa på att säga att jag inte är så hemma på motorer men vill gärna lära mig!

\\mellberg

Man ser tyvärr inte på motståndet om det är trasigt eller inte, man får prova att byta och se om det fungerar, som du sa så kan de vara värt ett par hundringar!
Termostaten är inte slangen utan det är denna, sitter med två st Torx, kommer ej ihåg storleken:
http://i53.photobucket.com/albums/g56/J … 060007.jpg
och den byter du ut, nån hundring för den bara.

Hoppas du blev lite smartare nu wink

Lycka till!!

Senast redigerat av NovemberRain (26 november 2006)

mellberg
27 november 2006 · 13 Inlägg

NovemberRain skrev:

mellberg skrev:

NovemberRain skrev:

Har du kollat alla säkringar? Att fläkten inte fungerar brukar problemet ofta ligga i att motståndet till fläkten är trasig, den sitter på passagerarsidan under handskfacket till vänster om fläkten, den går bara på ett par 100:ingar på skroten.

Att din tempmätare går upp och ner betyder oftast att din termostat som sitter till vänster om insuget, det går en stor tjock slang från kylaren till termostaten som sitter med två torx. Den kostar också ett par 100:ingar.

Vad är det för delar dem ska byta??? Vore intressant att veta!

Tack ska du ha för det mycket informativa svaret! Ska kolla det du nämnde imorgon när ja ändå ska ha in bilen i garaget. Om jag förstod dig rätt så ska jag först kolla motståndet till fläkten och ev byta den om den är trasig, ser man det direkt på den? Borde ju inte vara helt trasig eftersom fläkten ibland hoppar igång? Men de är ju lätt värt ett par hundralappar för å testa med en annan.

Sedan angående termostaten, exakt vilken del menar du att man ska testa att byta? Hela termotstaten eller bara slangen?

Får tacka på förhand och passa på att säga att jag inte är så hemma på motorer men vill gärna lära mig!

\\mellberg

Man ser tyvärr inte på motståndet om det är trasigt eller inte, man får prova att byta och se om det fungerar, som du sa så kan de vara värt ett par hundringar!
Termostaten är inte slangen utan det är denna, sitter med två st Torx, kommer ej ihåg storleken:
http://i53.photobucket.com/albums/g56/J … 060007.jpg
och den byter du ut, nån hundring för den bara.

Hoppas du blev lite smartare nu wink

Lycka till!!

Tack ska du ha! Förmodligen blev jag lite smartare big_smile

Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang