Bilen skakar i hastigheter 80-140km/h, EJ hjulen?

PITSTOP Bygger BMW ///M Touring
23 juni 2013 · 1 152 Inlägg

Blir fan helt störd pga detta fel!!
Bilen börjar skaka när jag kör i hastigheter mellan 80-140km/h.
Har haft den i 5veckor och i början var hjulen slitna så tänkte att det var det.
Sålde de och skaffade ett par andra (blev bättre men samma skit uppstod)
Nu så skaffade jag ordentliga fälgar, NYA däck runt om, balanserade och kolla de själv.
Allt ser och är 100% fälgen är rund, däcken är runda, låga balanseringen runt om.
Plockade av spacers, rengjorde navet på fälgen samt på bilen. Centreringsringar är monterade.
(Jobbar själv med däck och fälg) MEN fanskapet vibrerar fortfarande!!!!!! :o
Blir helt tokig på det, plockade av hjulen och balanserade om de (kollade först ifall de var obalans och det stod 0 på maskinen men gjorde om allt ändå)

Fortfarande samma skit sad

Har hört att det ev kan va skivorna som inte är raka eller bussningar,
Vad säger ni? Känner ni igen er på något utav mina symptom?

Bilen är en Bmw E60 2005 fälgarna är Beyern Multi med 235/35 + 275/30R19 däck
Symptomen: sätena skakar, ratten vibrerar, pedalerna vibrerar, baksätet likaså man ser hur flaskorna i dryckes hållaren skakar.... All tips uppskattas.

Följ: 323Ti på instagram för att följa projektet på Insta.
Eller M2F89 för att följa m2 ”kombi” projektet.....
BMW M3 F81 "M3 Touring" (2014)
Karlsson_1988 Lågt, snabbt och brett
24 juni 2013 · 167 Inlägg

Knutkors i kardan? Korsen behöver inte vara glappa, det räcker att dom kärvar lite. Stödlager? Är skivorna vinda brukar ratten skaka när man bromsar.

Ska man åka brett är de lika bra å göra de rejält!
Volvo 240 "Supra MKIV" (1975)
svallo
24 juni 2013 · 22 Inlägg

har du bytt skivor nyligen?? är e gjort o inte ordentligt rengjort på navet så kan de bli skakningar

BMW X5 3.0sd "vem fan är stance" (2009)
Krist
24 juni 2013 · 716 Inlägg

Jag bytte till zimmermanns hålborrade skivor för typ 1år sedan, efter 3 månader började hela bilen vibrera, sätena, drickorna i hållarna, pedelerna, men framför allt hela bilen - Kraftigt vid inbromsning i farter mellan 80-120... Jag bytte skivor igen till ett par hålborrade+slitsade i bättre kvalité än zimmermans och nu 3 månader senare, inga vibrationer alls...

Kolla att dina skivor inte är skeva.. wink

Senast redigerat av Krist (24 juni 2013)

BMW 525d F11 "Carbonschwarz" (2011)
BMW 525d F10 "Alpinvit III" (2011)
spokenratt
24 juni 2013 · 3 860 Inlägg

skeva bromsskivor, bussningar?

Ta en titt i min prjokttråd! V70 T5
Autotech
mb_pucken
24 juni 2013 · 5 083 Inlägg

Glappa styrleder ger liknande symptom ibland smile kolla de smile

Spana gärna in mitt projekt på mercorna och lite annat :) http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=262552
eller på projektet på min caddy mk1 http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=303965
Mercedes C250DT "BabyBenz" (1997)
Brådhis * Voff voff *
24 juni 2013 · 10 244 Inlägg

Dåliga stötdämpare kan även irriterande vibrationer i högre farter. Be någon åka bredvid och se så inte hjulen "studsar" när du känner vibrationerna.

//Brådhis

The evening sun touched gently on the eyes of Lucy Jordan...
Undervattensfoto med min ROV (undervattensdrönare):
https://www.instagram.com/rov_sweden/
Volvo V70 D3 "Hemlig XIII" (2012)
dawwe ...has left the building...
24 juni 2013 · 4 474 Inlägg

Hade liknande bekymmer på min M5 E34. Komplett nytt chassie (framvagn,kompletta fjäderben,drivaxlar,kardan osv osv). Balanserade däcken två gånger. Nix, lätta vibbar ibland, men tillräckligt för att störa sig...Åkte till en RIKTIG (sorry!) gummiverkstad, där de kan mäta "marktrycket". Visade sig att marktrycket på mina hjul varierade mellan ca 10kg som lägst upp till ca 27-28kg som mest. Acceptabelt marktryck är runt 10kg. Iaf de matchade "däck mot fälg" o fick ner marktrycket till 5 kg på det bästa hjulet o ca 12 kg som mest. Efter detta blev det bra, till 99%, 100% blev det ej pga att däcket som hade 12kg var orunt, men det satt de bak, inga kännbara vibbar. Däcken är 19" Hankook, fälgarna kvalitetsfälgar "Made in Germany"

Jag reserverar mig för ev felaktigheter i mina svar. Det åligger varje användare att kontrollera uppgifterna. Tar inget ansvar vid felaktig information.
Volvo - Bored for life MB - Old farts young tarts Audi - Always first looser
Chevrolet - No cars, just trucks BMW - Pure driving pleasure
dawwe ...has left the building...
24 juni 2013 · 4 474 Inlägg

Just de, det var Mjölby Gummiverkstad som hjälpte mig, de höll på att "kränga om" däcken i nästan 1.5 timme, tills de var nöjda. Har för mig jag gav 900kr för jobbet, prisvärt om jag får säg. Så mitt råd Pitstop: Ta de till en gummiverkstad som kan mäta marktrycket, dessa verkstäder är inte så vanliga så man får leta. Tror det finns en handfull verkstäder i Sthlm som kan göra detta, bla Bilia Haga Norra, har jag för mig!

Jag reserverar mig för ev felaktigheter i mina svar. Det åligger varje användare att kontrollera uppgifterna. Tar inget ansvar vid felaktig information.
Volvo - Bored for life MB - Old farts young tarts Audi - Always first looser
Chevrolet - No cars, just trucks BMW - Pure driving pleasure
ferm-91
25 juni 2013 · 13 Inlägg

har exakt samma problem på min e61 535d-06 men jag är ganska säker på att det e mina skivor ifram. det e en sjuka på e60/e61 asså ett ganska vanligt fel:)

BMW 535d e61 "Diesel Monstret" (2006)
dawwe ...has left the building...
25 juni 2013 · 4 474 Inlägg

Ferm_91: Samma sjuka på de flesta BMW. Jag bytte ALLT. Felet var nåt HELT annat som du kan läsa i mina tidigare inlägg. Föreslår att du tar dina hjul till en RIKTIG däcksverkstad, där de kan mäta "marktrycket". En balanseringsmaskin som har denna feature är Hunter GSP9700, finns säkert fler...
http://www.gsp9700.com/

Jag reserverar mig för ev felaktigheter i mina svar. Det åligger varje användare att kontrollera uppgifterna. Tar inget ansvar vid felaktig information.
Volvo - Bored for life MB - Old farts young tarts Audi - Always first looser
Chevrolet - No cars, just trucks BMW - Pure driving pleasure
ferm-91
28 juni 2013 · 13 Inlägg

jaha okej då förstår jag. det är inte fel på mina fälgar det e jag säker på, för det skakar på alla fälgar jag har provat på min bil och innan så prova jag på liknande bil. ska bli kul och höra vad det e för fel på din bil.
lycka till:)

BMW 535d e61 "Diesel Monstret" (2006)
PITSTOP Bygger BMW ///M Touring
30 juni 2013 · 1 152 Inlägg

Återigen, det är inte balanserings fråga!! Jobbar själv med däck och fälg och har som sagt bytt tre och nu fjärde uppsättningen hjul. Hade det varit balansering hade jag fått vibrationerna på olika hastigheter mellan varje balansering samt vid hjul skifte. Nu är det konstant mellan 80-140km/H och har nu även börjar känna av att det skakar när jag bromsar in kraftigt. Så Ferm-91: jag får nog börja med att byta skivor på den smile (måste ändå göras då jag ska ha ventilerade )

Följ: 323Ti på instagram för att följa projektet på Insta.
Eller M2F89 för att följa m2 ”kombi” projektet.....
BMW M3 F81 "M3 Touring" (2014)
dawwe ...has left the building...
30 juni 2013 · 4 474 Inlägg

Återigen: Ta dina hjul till en "riktig" firma. Även mina hjul var PERFEKT balanserade, trots detta fanns det (lätta!!) vibbar runt 100km/h, ibland. O som sagt efter att Mjölby Gummiverkstad  gjort en "riktig" balansering inkl kontroll av "vägtrycket" så går bilen till 99% helt vibbfritt, 100% vill jag inte säg då det ena hjulet kunde de inte få ner till under 10kg marktryck pga orunt däck...
Om det skakar när du bromsar så är min gissning att en eller flera bussningar/leder håller på att ge sig i framvagnen.

Jag reserverar mig för ev felaktigheter i mina svar. Det åligger varje användare att kontrollera uppgifterna. Tar inget ansvar vid felaktig information.
Volvo - Bored for life MB - Old farts young tarts Audi - Always first looser
Chevrolet - No cars, just trucks BMW - Pure driving pleasure
PITSTOP Bygger BMW ///M Touring
30 juni 2013 · 1 152 Inlägg

dawwe skrev:
Återigen: Ta dina hjul till en "riktig" firma. Även mina hjul var PERFEKT balanserade, trots detta fanns det (lätta!!) vibbar runt 100km/h, ibland. O som sagt efter att Mjölby Gummiverkstad  gjort en "riktig" balansering inkl kontroll av "vägtrycket" så går bilen till 99% helt vibbfritt, 100% vill jag inte säg då det ena hjulet kunde de inte få ner till under 10kg marktryck pga orunt däck...
Om det skakar när du bromsar så är min gissning att en eller flera bussningar/leder håller på att ge sig i framvagnen.

Asså, SUCK!!! Läs igen och denna gång försök att förstå, vill inte skriva diverse saker om mitt jobb eller företag men jag har utr för ca 500k gällande däck och balansering. Sedan har jag bytt 4st uppsättningar dvs 4st nya däck + 4st nya fälgar i olika storlekar hela 4ggr och problemet är fortfarande på samma punkt. Vad kan en som du kallar för avancerad balanserings maskin göra är det?? Mina andra hjul som bilen skakade med sitter nu på polares bilar och GISSA vad? DE skakar inte!!
http://www.garaget.org/?car=290121&image=3155015 är ett ex wink

Så bespara mig dina teorier då du som sagt inte läser hela tråden och verkar inte fatta att problemet inte har med BALANSERING att göra. Ok? Godnatt!

Följ: 323Ti på instagram för att följa projektet på Insta.
Eller M2F89 för att följa m2 ”kombi” projektet.....
BMW M3 F81 "M3 Touring" (2014)
dawwe ...has left the building...
30 juni 2013 · 4 474 Inlägg

Suck. Läst men inte förstått. Det är inte din balansering det är fel på. Det är "vägtrycket", o för att kolla det så behöver man ha en "riktig" balanseringsmaskin (tex Hunter 9700GSP "Roadforce"), en sådan som de allra flesta verkstäder INTE har då den kostar mycket mer, finns 2-3 gummiverkstäder (kan det finnas totalt ett 100-tal gummiverkstäder i Stor-Stockholm?) i Stor-Stockholm som har en sådan "balanseringsmaskin", Bilia Solna skall vara en av de...
https://www.youtube.com/watch?v=efhgM2TcQpI

Jag reserverar mig för ev felaktigheter i mina svar. Det åligger varje användare att kontrollera uppgifterna. Tar inget ansvar vid felaktig information.
Volvo - Bored for life MB - Old farts young tarts Audi - Always first looser
Chevrolet - No cars, just trucks BMW - Pure driving pleasure
it_mutt Avstängd
1 juli 2013 · 10 388 Inlägg

dawwe skrev:
Suck. Läst men inte förstått. Det är inte din balansering det är fel på. Det är "vägtrycket", o för att kolla det så behöver man ha en "riktig" balanseringsmaskin (tex Hunter 9700GSP "Roadforce"), en sådan som de allra flesta verkstäder INTE har då den kostar mycket mer, finns 2-3 gummiverkstäder (kan det finnas totalt ett 100-tal gummiverkstäder i Stor-Stockholm?) i Stor-Stockholm som har en sådan "balanseringsmaskin", Bilia Solna skall vara en av de...
https://www.youtube.com/watch?v=efhgM2TcQpI

Om man testat 4 olika uppsättningar...tycker du då själv att det är troligt att felet -fortfarande- skulle uppstå vid "exakt samma" situation? Sannolikheten för det kan inte vara vidare stor alls faktiskt. Om en uppsättning nu senare fungerar på en annan bil, helt utan vibrationer, så förefaller felet inte vara däck/hjul-relaterat utan snarare ha med bilen i sig att göra.

De som säger att lycka inte kan köpas för pengar...har aldrig ägt en Audi
Shit! -What? Rollers. -No? Yep. -Shit!
PITSTOP Bygger BMW ///M Touring
1 juli 2013 · 1 152 Inlägg

it_mutt skrev:

dawwe skrev:
Suck. Läst men inte förstått. Det är inte din balansering det är fel på. Det är "vägtrycket", o för att kolla det så behöver man ha en "riktig" balanseringsmaskin (tex Hunter 9700GSP "Roadforce"), en sådan som de allra flesta verkstäder INTE har då den kostar mycket mer, finns 2-3 gummiverkstäder (kan det finnas totalt ett 100-tal gummiverkstäder i Stor-Stockholm?) i Stor-Stockholm som har en sådan "balanseringsmaskin", Bilia Solna skall vara en av de...
https://www.youtube.com/watch?v=efhgM2TcQpI

Om man testat 4 olika uppsättningar...tycker du då själv att det är troligt att felet -fortfarande- skulle uppstå vid "exakt samma" situation? Sannolikheten för det kan inte vara vidare stor alls faktiskt. Om en uppsättning nu senare fungerar på en annan bil, helt utan vibrationer, så förefaller felet inte vara däck/hjul-relaterat utan snarare ha med bilen i sig att göra.

TACK!!! smile

Följ: 323Ti på instagram för att följa projektet på Insta.
Eller M2F89 för att följa m2 ”kombi” projektet.....
BMW M3 F81 "M3 Touring" (2014)
dawwe ...has left the building...
1 juli 2013 · 4 474 Inlägg

Tja jag talar av egen erfarenhet. Vissa bilar/modeller är mer känsliga än andra. BMW är känsligare. Men visst han får göra hur fan han vill, men varför hoppa över ett billigt sätt att VERKLIGEN få en korrekt balansering? Nej sannolikheten är inte stor att felet ligger där, men sen vet jag inte heller hur kinkig han är. Finns flertalet exempel på där just BMW-ägare dragits med till synes omöjliga vibrationsproblem, o hur har dessa lösts tror ni? Jo genom en "riktig" balansering (flertalet bytte framvagnsdelar, bromsskivor mm, men nix... Blev bra först efter den "rikitga" balanseringen). I rest my case, men glöm inte vad jag skrivit sen du bytt din "framvagn" o att du mot förmodan klagar på att det vibbar fortfarande...

Edit: "sätena skakar, ratten vibrerar, pedalerna vibrerar, baksätet likaså man ser hur flaskorna i dryckes hållaren skakar.... ", precis (nåja pedalerna vibrerade inte, vibrationerna i ratten var högst marginella, syntes/kändes knappt alls) så var min M5 E34, men vi snackar LÄTTA vibrationer som långt ifrån alla hade reagerat på, om än jävligt störande om man är pedant. Tydligast kring 100km/h. Bytte ALLT. Nix. Vad som löste mitt problem vet ni redan, skall inte tjöta...

Senast redigerat av dawwe (1 juli 2013)

Jag reserverar mig för ev felaktigheter i mina svar. Det åligger varje användare att kontrollera uppgifterna. Tar inget ansvar vid felaktig information.
Volvo - Bored for life MB - Old farts young tarts Audi - Always first looser
Chevrolet - No cars, just trucks BMW - Pure driving pleasure
ferm-91
1 juli 2013 · 13 Inlägg

skivor bytta och det sluta helt:) så mitt tips prova byt skivor, funka för mig iaf och jag hade exakt samma problem som du beskriver på din:) lycka till:)

BMW 535d e61 "Diesel Monstret" (2006)
Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang