4253
Sök

Bilbas 12" 75liters låda SAAB 9-3

8 Inlägg
6 juli 2013
Trådstartare
Tjenare, fick en bas med låda av en polare för ett tag sedan men har råkat spela sönder basen på den och är nu ute efter en ny bas till min låda eftersom lådan sitter riktigt gött i bilen..

Är en SAAB 9-3 00
lådan tror jag han har byggt själv men mätte upp att den var ca 75 liter och den är portad.

Kan någon rekommendera en bra bas runt 1500kr.
Har ett 4-kanals steg som jag körde bryggat tror jag skulle få ut 400w (rms) med detta men är dock inte säker.

Som ni kanske märker så kan jag inte så mkt om bilbasar så skriv gärna varför ni rekommenderar just den basen :-) tack på förhand!

/Pontus

[EDIT] hade räknat fel på liter till baslådan..
Senast redigerat av pontaxxr (7 juli 2013)

21 761 Inlägg
6 juli 2013
Skriv vad slutsteget heter, både märke och modellnamn. Då är det lättare att ge råd. smile

Är alltså 100,8 liter lådans innervolym?
Vilka dimensioner har porten, innerdiameter och längd?

8 Inlägg
7 juli 2013
Trådstartare
Steget heter bolt b2.400.4

Oj bra du sa det tänkte helt fel...
Lådan är på 75liter!!

har 2 st hål på 10x10.

Här är en bild på lådan.http://img.pontaxxr.se/uploads/2013070714.25.45.jpg
Senast redigerat av pontaxxr (7 juli 2013)

21 761 Inlägg
7 juli 2013
Inuti lådan ser det ut som att det sitter en spole för passivt delningsfilter, om den förra basen var kopplad till den så bör du plocka bort eller åtminstone inte använda den. Möjligheten finns också att om förra basen var kopplad via spolen så kan spolen ha gått sönder, inte basen. Men jag vet ju inte på vilket sätt basen "gick sönder" så det där var bara en gissning.

Ditt steg kan enligt specifikationen ge ut 2x200 WRMS vid 4 Ohm bryggat. Att använda båda bryggade kanalerna för att tex driva en bas med dubbla spolar kan vara svårt att få till bra, jag skulle hellre rekommendera att bara driva med två av stegets kanaler eller köpa ett monosteg. smile

8 Inlägg
7 juli 2013
Trådstartare
Drönirettab skrev:
Inuti lådan ser det ut som att det sitter en spole för passivt delningsfilter, om den förra basen var kopplad till den så bör du plocka bort eller åtminstone inte använda den. Möjligheten finns också att om förra basen var kopplad via spolen så kan spolen ha gått sönder, inte basen. Men jag vet ju inte på vilket sätt basen "gick sönder" så det där var bara en gissning.

Ditt steg kan enligt specifikationen ge ut 2x200 WRMS vid 4 Ohm bryggat. Att använda båda bryggade kanalerna för att tex driva en bas med dubbla spolar kan vara svårt att få till bra, jag skulle hellre rekommendera att bara driva med två av stegets kanaler eller köpa ett monosteg. smile

Okej men kan du rekommendera ett bra paket bas + steg till min låda? smile runt 2500 kanske? smile

21 761 Inlägg
7 juli 2013
Jag kan inte ge förslag som jag vet att det verkligen fungerar, men däremot förslag som borde funka teoretiskt utifrån lådans volym och basens+stegets specar.

Har kollat på 1 st SPL Dynamics V-300D4 och Audison SR1D som tillsammans kostar ca 2700:- hos dbakuten. Eftersom det redan finns två hål för 4" portar så kan du montera 38 cm långa rör, sedan sätts trattar i båda ändar. smile

Sök