Clio II 2005 1.2 16v - Motor går ojämnt och puttrande ojämnt ljud från avgasröret

Zorro1
8 juli 2013 · 1 Inlägg

Hej!

Har fått problem med min söta Clio som är av årsmodell 2005 och har gått 15 200 mil. Var på besiktningen för cirka två månader sedan och fick felkoden P0304 Cyl 4 feltändning detekterad. Besiktningen blev underkänt men jag behövde inte återkomma för besiktning.

Nu efter ett tag har motorlampan börjat blinka gult efter ett tag vid tomgång. Men när jag väl börjar köra och kommer upp i cirka 40-50 km/h så slutar dock motorlampan att blinka!  Denna videon visar hur motorn beter sig: www.youtube.com/watch?v=6SZZgOynmPM

Har googlat felkoden och försökt lösa problemet. Efter att ha dragit ut varje tändkabeln för respektive cylinder, visade det sig att cylinder fyra inte fungerade lika bra som de andra. Efter detta bytte jag alla fyra tändstiften och testade med en fungerande tändspole, men ingenting blev bättre. Så jag lät den gamla tändspolen sitta kvar med de nya stiften.

Detta var det enkla som jag kunde göra på egen hand men nu skulle jag verkligen behöva er hjälp! hmm

Jag misstänker att det kan vara en ventil.

Har varit på en renaultverkstad (Bilia) och de skulle ha mellan 500-1000kr för att göra en undersökning.

Någon som vet vad problemet är? Och vad skulle det kosta för att åtgärda detta problem?

Borde jag gå till en Mekonomen-verkstad istället? Eller vad säger ni? Bilia kommer kosta skjortan vilket inte blir lätt för en student sad

Väldigt tacksam för svar!

Mvh

emanstenb
6 augusti 2019 · 2 Inlägg

Hej

Har liknande fel på min clio, jag hade ingen komp i cylinder 4 , fick plana toppen, skriv gärna om du löser problemet.

axxet Jag ska hjälpa dig..med det lilla jag kan..
7 augusti 2019 · 4 917 Inlägg

Ja, ska vi tippa på en otät avgasventil,  men verifiera med kompprov. .?

Köp inte grisen i säcken bara..
Masken är odlarens bäste vän..
Dom rike dom kan, VI fattiga försöker..
Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang