berggren91 skrev:
Hej!
Det är så kul så att bilprovningen har förstört min bakaxel på min Cougar - 70 med en Ford 9" och racediffspärr. I en början verkade det som om dom skulle ta på sig det men nu har dom vänt ryggen och hävdar att dom omöjligt kan ha förstört den..
Jag drar hela händelseförloppet, ska försöka fatta mig kort:
Efter att ha slitit som ett djur för att få klart min Mercury Cougar - 70 tills sommaren kör jag till den första besiktningen där fick jag 2a på att handbromsen låg på. OBS att på denna station gick det hur bra som helst att utföra bromstestet. Jag åkte hem och justerade till det och körde 3 veckor utan problem sen var det dax för besiktning igen för att släcka 2orna.
Killen som besiktar kör upp bilen och ska börja bromstestet, han försöker men rullbromsprovaren orkar inte driva utan bara hugger och bilen slits i sidled han försöker ytterligare några gånger och nu lyckas han till och med få motorstopp flera gånger, ( Det är en auto- låda !! )
Han kommer fram till mig och säger att du har en för hårt ställd diffspärr så vi kan inte utföra testet. Jag säger till honom att det är omöjligt då det gick hur bra som helst på förra besiktningsstationen men han är bestämd, så jag säger åt honom att hissa upp bilen och testa rulla på hjulen och det gör han och dom rullar ju hur lätt som helst.
Han kör upp på rullbromsprovaren igen och samma sak händer, bilen slits i sidled. En annan besiktningsman kommer fram och påpekar att bilen står snett och att han tror att det är därför. Killen bakar och kör upp igen, samma sak händer.
Besiktningsmannen börjar bli irriterad och hävdar fortfarande att det är diffen som är för hårt ställd. Han åker nu in till bromstestaren för lastbilar! Även här slits bilen i sidled och motorn dör, han testar detta några gånger utan att det går. Sen kommer en annan besiktningsman fram och säger åt honom att lägga i Driven, ja och då fungerar det utan problem.
Jag frågar besiktningsmannen som sa till om att lägga i D vad han trodde den unga killen hade gjort för fel, han svarade att antagligen hade han Backen i.
Jag tänkte inte mer på det, men nu i efterhand så ångrar jag grovt att jag inte öppnade dörren och slet ur denna okunniga person som inte ens klarar att lägga i neutral. Men man tror ju att dom ska kunna sin sak.
Jag åkte hem och när ja ska svänga in i carporten hör ja en jäkla dunkande och klånkande från bakaxeln...
Iallafall så har stationschefen varit ut och lyssnat på bakaxel och han håller med om att det skramlar om den och på stationen hade dom kommit fram till att det kan ha varit så att det orsakades av att backen låg i när rullarna gick framåt.
Nu har jag fått ett mail där det står att dom har pratat med den tekniskt ansvarig för kontroll besiktningar.
Från mailet: "Han säger att det är en omöjlighet att rullbromsprovaren oavsett om driven var ilagd eller ej skulle kunna skada diff/ bakaxel. Bilprovningen hävdar att det omöjligt är vi som har orsakat skadan och kommer inte ersätta något."
Fast en lång och detaljerad beskrivning så lyckas stationschefen enda vända på det och " Trolla bort " att det var Backen som lades i och att dom på stationen var överens om det... Så jävla typiskt.
Jag behöver hjälp! Har försökt ringa stations chefen säkert 50 gånger denna vecka men i helvete att han svarar..
Någon som vet vart jag kan vända mig? Någon som vet mer om bilprovningens rullbromsprovare ? Alla verkstäder jag har pratat med säger att det är mycket möjligt att bakaxeln tog skada när backen låg i och han gasade när rullarna gick frammåt och hela bilen bröts i sidled, vad tror ni? Behöver lite mer kött på benen! Ska försöka få tag i någon teknisk ansvarig på bilprovningen!
Mycket tacksam för svar!!
MVH Timmy