3316
Sök

Basen ger sig när man kör

875 Inlägg
12 juli 2013
Trådstartare
Har en liten fråga ang min bas(info om den och steget på min sida). När man kör i ca en halvtimma med 60% ljud så ger sig basen, sen när man stänger av den och sätter på den efter en kvart igen så funkar den ca 2 låtar. Är det generator/batteri som är för klent eller vad kan det vara?

21 761 Inlägg
12 juli 2013
Mät på batteriet vilken spänning det är med motorn på tomgång och endast halvljuset påslaget. Varva sedan upp till 2000 varv konstant och slå på helljus+fläkten på fullt, mät vilken spänning det visar då också. Skriv mätresultatet så kan folk ge mer råd sedan. smile

1 777 Inlägg
12 juli 2013
Har du känt på steget om det e varmt?

875 Inlägg
12 juli 2013
Trådstartare
Drönirettab skrev:
Mät på batteriet vilken spänning det är med motorn på tomgång och endast halvljuset påslaget. Varva sedan upp till 2000 varv konstant och slå på helljus+fläkten på fullt, mät vilken spänning det visar då också. Skriv mätresultatet så kan folk ge mer råd sedan. smile

Kommer resultat imorgon:)

875 Inlägg
12 juli 2013
Trådstartare
ts007 skrev:
Har du känt på steget om det e varmt?

Ja slutsteget blir varmt

875 Inlägg
13 juli 2013
Trådstartare
Med bilen på tomgång med halvljus ligger det på 14V
Med 2000varv, helljus och full fläkt ligger den på samma
Om man kör med stereo och bas ligger den runt 11, sen så fort man stänger av går den upp på 14 igen
När man sedan stänger av bilen sjunker det till 13

2 024 Inlägg
13 juli 2013
11 är åt helsike för lite! Vad har du för steg?

Svensk mästare Advanced Unlimited 2012 med min Citroën C5. Bygger om och avancerar till 2013
Samarbetspartners:
Ljudbyggaren, Carlenskogs, Nascom

875 Inlägg
13 juli 2013
Trådstartare
Gas pro 600 monoblock, kan även tillägga att vid vissa extremdippar var den nere på 9

2 024 Inlägg
13 juli 2013
Det steget är inte så extremt strömhungrigt, säkrat till 75A om jag inte minns fel.
Var mätte du när du mätte spänningen?

Svensk mästare Advanced Unlimited 2012 med min Citroën C5. Bygger om och avancerar till 2013
Samarbetspartners:

875 Inlägg
13 juli 2013
Trådstartare
Mätte från polerna på batteriet om det var det du menade:)

2 024 Inlägg
13 juli 2013
Gör mätningen igen med stereon och motorn igång, YTTERST FÖRSIKTIGT! mät mellan generatorns utgång och generatorns chassi. Detta kommer ge svar på om generatorn inte orkar med eller om du har någon dålig ledare på vägen.

Samarbetspartners:

21 761 Inlägg
13 juli 2013
kolsvajansson skrev:
Gas pro 600 monoblock, kan även tillägga att vid vissa extremdippar var den nere på 9

Som Expoze skriver så är inte steget "extremt strömhungrigt", räknar man ut hur mycket ström det kan tänkas dra med full RMS-effekt och 2 Ohms belastning så tror jag på högst 75 A. Då utgår jag ifrån 14,4 V och 55% verkningsgrad, inte helt orimligt för att steg som arbetar i klass AB. smile

Skicket på ditt batteri funderar jag faktiskt på, spänningen ska inte sjunka ända ner till 9 V även om steget körs för fullt och motorn är avstängd. En så låg spänning kan förstöra både slutsteg och bas.

Vilken bas har du, märke och modellnamn?

875 Inlägg
13 juli 2013
Trådstartare
Kan väl säga att det första lät som grekiska, sorry;) bilen var på tomgång när jag testa och inte avstängd
http://m.brl.se/sv/artiklar/ljud-och-bi … -lada.html
Är detta kit jag kör med

21 761 Inlägg
13 juli 2013
Okej, då är basen och slutsteget anpassade till varandra ur impedanssynpunkt. Orsaken till min fråga är att om man kopplar en bas med för låg impedans i förhållande till vad steget klarar av så kan det dra väldigt mycket ström, betydligt mer än det borde göra. Men då är det inga problem med den saken alltså.

Min "grekiska " gick ungefär ut på att steget teoretiskt sett inte borde dra så jäkligt med ström att du får såna där problem med spänningen, därför har jag funderingar på hur bra ditt batteri egentligen är. smile

875 Inlägg
13 juli 2013
Trådstartare
Drönirettab skrev:
Okej, då är basen och slutsteget anpassade till varandra ur impedanssynpunkt. Orsaken till min fråga är att om man kopplar en bas med för låg impedans i förhållande till vad steget klarar av så kan det dra väldigt mycket ström, betydligt mer än det borde göra. Men då är det inga problem med den saken alltså.

Min "grekiska " gick ungefär ut på att steget teoretiskt sett inte borde dra så jäkligt med ström att du får såna där problem med spänningen, därför har jag funderingar på hur bra ditt batteri egentligen är. smile

Haha okej:) men om man skulle testa med ett annat batteri eller sätta in kondringar, tror du det skulle fungera?smile

2 024 Inlägg
13 juli 2013
Kondensatorer hjälper dig inte ett dugg. Men kolla med ett annat batteri och prova för skojs skull att göra den mätningen som jag sa oxå.

Samarbetspartners:

875 Inlägg
13 juli 2013
Trådstartare
Expoze skrev:
Kondensatorer hjälper dig inte ett dugg. Men kolla med ett annat batteri och prova för skojs skull att göra den mätningen som jag sa oxå.

Okej men då ska jag testa det så kommerdet resultat om det:)

309 Inlägg
15 juli 2013
Har som en väldig slump ungefär samma problem. När jag har bilen på tomgång och kör under 30km/h spelar det på helt normalt. När jag kommer upp i högre hastigheter (landsväg osv) Så där basen. När jag sedan stannar igen så spelar den. Har endast mätt strömmen när bilen är på tomgång, och då laddar den 14,4v ungefär.

Trodde först att det var något glapp någonstans, men nu börjar jag fundera om jag har något liknande fel. Kör förövrigt med samma steg som Thim smile

875 Inlägg
15 juli 2013
Trådstartare
Sandegren skrev:
Har som en väldig slump ungefär samma problem. När jag har bilen på tomgång och kör under 30km/h spelar det på helt normalt. När jag kommer upp i högre hastigheter (landsväg osv) Så där basen. När jag sedan stannar igen så spelar den. Har endast mätt strömmen när bilen är på tomgång, och då laddar den 14,4v ungefär.

Trodde först att det var något glapp någonstans, men nu börjar jag fundera om jag har något liknande fel. Kör förövrigt med samma steg som Thim smile

Riktigt konstigt men nu vet jag ju då att det inte är jag som felkopplat iaf när du har liknande problem;)

21 761 Inlägg
16 juli 2013
Sandegren skrev:

Mät vilken spänning det är på batteripolerna när motorn har 2000-3000 varv. smile

Sök