5820
Sök

Klarar steget av detta?

46 Inlägg
16 juli 2013
Trådstartare
Tjena gubbar! Fick nyligen installerat av brl dubbla gas alpha 1226or portade med ett DLS CA12 steg. Hur som helst så tycker jag att basen är "smutsigare och mer dovt" då jag hade ett Zachry monoblock med en Kicker L7. Min fråga är: Kommer ett CA12 steg att kunna driva dubbla JBL GTO1214 basar. BRL säger att det inte alls går. Men jag vill gärna ha lite feedback från er experter. Tack på förhand!

21 761 Inlägg
16 juli 2013
CA12 kan driva dubbla GTO1214, men inte fullt ut. När ett steg inte orkar driva bas/basar fullt ut så frestas man lätt att vrida upp volymen (eller justera upp gainkontrollen) litegrann för mycket, vilket leder till distorsion och risk för brända talspolar.

Det var kanske så BRL egentligen menade. smile

46 Inlägg
16 juli 2013
Trådstartare
Drönirettab skrev:
CA12 kan driva dubbla GTO1214, men inte fullt ut. När ett steg inte orkar driva bas/basar fullt ut så frestas man lätt att vrida upp volymen (eller justera upp gainkontrollen) litegrann för mycket, vilket leder till distorsion och risk för brända talspolar.

Det var kanske så BRL egentligen menade. smile

Ja det är ju klart. Men hade du kört på gas eller JBL då? För jag är inte alls nöjd med ljudet som det är nu. JBL går ned till 23hz, medan gasen enbart går ned till 28. Jag litar mer på dej än dem på brl!

21 761 Inlägg
16 juli 2013
Jag har inte provat någon av basarna och kan nog inte ge ett säkert svar, däremot tycker jag inte att man ska stirra sig blind på vad specen säger hur lågt de kan spela eftersom det bla beror på kupestorleken och lådan de sitter i. smile

Hur menar du med "smutsigare och mer dovt"?
Spelar det mer "basmuller" och inte så "snärtigt"?

46 Inlägg
17 juli 2013
Trådstartare
Drönirettab skrev:
Jag har inte provat någon av basarna och kan nog inte ge ett säkert svar, däremot tycker jag inte att man ska stirra sig blind på vad specen säger hur lågt de kan spela eftersom det bla beror på kupestorleken och lådan de sitter i. smile

Hur menar du med "smutsigare och mer dovt"?
Spelar det mer "basmuller" och inte så "snärtigt"?

Ja ljudet känns så orent, det är skillnad på bas och bas. Denna tycker jag låter så burkigt. Har ställt in steget på alla möjliga sätt. Fast utan större resultat. Jag antar att jag är ute efter en mer ren och fin bas än bara blöö blöö om du förstår vad jag menar. Visst jag får väl ingen hifi bas direkt, men någon som är lite mer åt det hållet:). Men som du säger, man ska inte stirra sig blind på specs. Jag pröcar nog JBL och hoppas på det bästa:)

21 761 Inlägg
17 juli 2013
Basarna behöver inte vara hela orsaken till den typen av basljud, lådan (lådvolymen och avstämningen) kan också ställa till det. Kollar man på basarnas parametrar så blir inte basreflex bra helt enkelt, inte i teorin iaf. Stor sluten låda ser ut att passa mycket bättre, tex 100 liter. smile

Vilken bil gäller det?

Sök