naken skrev:
Nu är det som såhär att jag är en av de personerna som sent i livet tagit mig i kragen och ordnat körkort. Det är ju jävligt kul att köra bil

Men nu har ett annat bekymmer uppkommit... att köpa bil

Hoppas några av er kan hjälpa mig med lite frågor samt ge bra råd då jag vet många har inne är väldigt kompetenta på sina kunskapsområden.
Jag har förälskat mig i Saab 9-3 sedan årsmodellerna 2003/2004 är de jag har haft i åtanken (vet de finns mycket fina bilar där men detta chassit stal mitt hjärta

, Aeron är brutal men utanför min ekonomi ). Jag har runt 150k till mitt förfogande att köpa en bil för och har spanat in några stycken. Det som dock gör mig orolig är att bli blåst och sedan stå där med mycket problem etc, då dessa 150k är lånade pengar. Vi är en familj på 4 stycken. Så jag tyckte Saab 9-3an kändes som en familjeräcer

Jag vet att Saab haft problem med venhus grejen på visa av sina motorer och vill därför undvika detta. Jag har också tagit hjälp av sidan
https://www21.vv.se/fordonsfraga/ för att få mer info om bilarna jag tittat på.
Nu är de så att jag hittat en bil som gått 4-5000 mil, svensksåld, full servicebok och endast 1ägare enligt säljaren. Men enligt sidan från vv har bilen haft 5 ägare och det står produktionsår samt då den gick i trafik som 2003. Ljuger säljaren då? eller räknar den Saab som första ägare samt att det är en 2004 model fast den börja säljas i slutet på 2003?
Bilen verkar vara välskött men hur ska jag kunna veta detta? Finns det folk man kan rådfråga eller köra o kolla bilarna innan man köper dem?
Skulle verkligen uppskatta hjälp från er kunniga människor här inne...