Saab 9-3 aero 2001 stereofrågor!

Lewmpz
28 juli 2013 · 108 Inlägg

Tjena alla! Har nyss beställt mig en ny stereo och har nu lite funderingar kring installationen.

Här är stereon:
http://www.brl.se/sv/artiklar/pioneer-avh-x2500bt.html

Beställde även en adapter så att jag kan behålla originalsteget:
http://www.brl.se/sv/artiklar/lagnivaad … 3.html#fbc

Plockade ur originalstereon idag för att reka lite i väntan på min nya stereo och det sitter 3st iso kontakter i stereon, en rosa, en brun och en grå. sitter även en antenn kabel. Så vitt jag förstått så ska original steget vara ikopplat i den svarta runda kontakten på baksidan, men det var inget kopplat där? Tror jag har as3 paketet för jag har högtalare i dörrarna fram också. Har även läst att man måste byta plats på några kablar för att få minnet att fungera? Är detta som på en vanlig stereo där jag brukar koppla ihop röd och gul i stereo kablaget? Lägger upp en bild på klistermärket med ISO kablagets ordning om det är någon som blir klokare av det.

http://i43.tinypic.com/1059ret.jpg

Tack på förhand
Lewmpz

Senast redigerat av Lewmpz (28 juli 2013)

BMW 523i (2011)
K0NG0
31 juli 2013 · 27 Inlägg

joo, så vitt jag vet så ska det vara en 8-polig DIN-kabel mellan stereon och förstärkaren på AS3. Kan det vara något eftermontage?

Gällande stereon, tänk på att du tappar rattknapparna till stereon om du inte skaffar en rattknappsinterface.

Iso-kontakterna är inget speciellt. Det är de två undre du ska använda. Den övre är som du kanske förstått till för extrautrustning samt stereons kommunikation med resten av bilen (rattknappar, SID, stöldskydd etc).

Det man kan få göra är som sagt att koppla om gul mot röd i ISO-kablaget. Är vissa av stereotillverkarna och biltillverkarna som inte är överens om vad som är vad av batterikabeln och tändningskabeln i ISO-kontakten. Men det kopplar du lättast om på nya stereons kablage. Brukar vara förgjort på de kablagen så det går att koppla om lätt.

Saab 9-3X "Skogsmulle" (2010)
Lewmpz
31 juli 2013 · 108 Inlägg

K0NG0 skrev:
joo, så vitt jag vet så ska det vara en 8-polig DIN-kabel mellan stereon och förstärkaren på AS3. Kan det vara något eftermontage?

Gällande stereon, tänk på att du tappar rattknapparna till stereon om du inte skaffar en rattknappsinterface.

Iso-kontakterna är inget speciellt. Det är de två undre du ska använda. Den övre är som du kanske förstått till för extrautrustning samt stereons kommunikation med resten av bilen (rattknappar, SID, stöldskydd etc).

Det man kan få göra är som sagt att koppla om gul mot röd i ISO-kablaget. Är vissa av stereotillverkarna och biltillverkarna som inte är överens om vad som är vad av batterikabeln och tändningskabeln i ISO-kontakten. Men det kopplar du lättast om på nya stereons kablage. Brukar vara förgjort på de kablagen så det går att koppla om lätt.

Jag vet att en av de tidigare ägarna har haft en enkel din stereo monterad så kan ju vara att han har slopat att ha steget inkopplat då. Började fundera idag och märkte att högtalarna i framdörrarna spelar ju inte ens! Kanske sitter det inte ens några högtalare där över huvudtaget? Måste kolla detta imorgon. Jo det brukar väl sitta kabelskor på just gul och röd kabel i stereons kablage så man kan skifta dom där, brukar själv koppla ihop dom med varandra. SID och rattkontroller skiter jag i då det blir dubbeldin med touchscreen osv smile

Tack för svar!

BMW 523i (2011)
K0NG0
31 juli 2013 · 27 Inlägg

Ingen orsak. :-)

Ja, då är det nog så. I och för sig brukar aeros vara ganska välutrustade men man vet ju aldrig.

Om du tänker kika på det, tänk på att gallret i sig på dörren inte går att ta lös utan att förstöra gallret/dörrsidan. Rätta sättet att komma åt högtalaren är att ta bort hela dörrsidan. Är inte så svårt. Men du kan ju ta en ficklampa och lysa in genom gallret så borde du kunna se om det sitter något där. smile

Saab 9-3X "Skogsmulle" (2010)
mrtmontana
1 augusti 2013 · 125 Inlägg

Jag böt till en enkel din stereo och nya 6x9or, För att jag skulle få minnet att fungera på stereon så böt jag plats på  +30 och +15 kaben, i detta fall var kablarna röd(+30) och brun med röd rand(+15)

Jag vart och tänka på det här nu, det fanns ingen kabel kopplad för mig heller i det runda svarta kontakten(tänkte inte ens på det då) iallafall så kastade jag ut de gamla högtalarna bak och såga upp för 6x9or för dem passade inte riktigt. Slog på stereon och det lät fan apa, aldrig hört något så dåligt ljud i mitt liv. Det skrålade som fan, och dem bottna på några sekunder.

Jag lyckades spräcka 1 högtalare innan min morbror berättade för mig att bilen kan ha ett slutsteg sitta någonstans, istället för att leta på slutsteget så klippte jag av kablarn å drog nya direkt från iso kontakten bak till högtalarna. Köpte nya 6x9 or kopplade in, och ljudet fungerade.  Men original fram högtalarna sitter kvar med original kablarna från iso kontakten och dem låter precis likadant som dem gjorde med original stereon...

Vad tror ni kan vara felet som uppstod? Var det för klena kablar helt enkelt, eller har det att göra med något slutsteg? Framhögtalarna kanske går direkt från iso kontakten medans bakhögtalarna går genom ett slutsteg?

Edit: Jag var ut och slet bakom stereon och hittade ingen rund kabel, nu har jag en 98 och då kanske det inte fanns slutsteg? Eller är slutsteget kopplat på den rosa iso kontakten tillsammans med ratten?

Senast redigerat av mrtmontana (1 augusti 2013)

K0NG0
1 augusti 2013 · 27 Inlägg

mrtmontana ->

Det sitter väl 6x9" original bak också? men kan ju vara lite olika på hur högtalarna är utformade ändå. På min ng900 och og9-3 så har det inte varit problem att få i vanliga 6x9" i alla fall. Är lite osäker på vilket ohm-tal och watt som originalhögtalarna har men angående att andra 6x9",or låter skit så kan det antagligen ha att göra med att stereon helt enkelt inte orkar driva dom riktigt. Eller om du fyllde högtalarna med metallspån då om du var tvungen att såga upp hålet?   

För det är ungefär som du säger men tvärtom. Alltså det finns ett slutsteg som får signal genom den runda kontakten på originalstereon men det driver dörrhögtalarna. Bak och fram drivs det av stereons inbyggda slutsteg.

Slutsteget finns innanför klädseln på vänster sida av sittbrunnen på passagerarsidan. Alltså på höger sida "bakom" ACC,n om vi säger så.

Om bilen har slutsteg och högtalare i dörrarna fram beror på om den är utrustad med "lilla" eller "stora" ljudsystemet (AS2/AS3). Har den inte stora ljudsystemet så finns inget externt slutsteg och då heller ingen tillhörande kabel med rund kontakt.

Saab 9-3X "Skogsmulle" (2010)
mrtmontana
3 augusti 2013 · 125 Inlägg

K0NG0 skrev:
mrtmontana ->

Det sitter väl 6x9" original bak också? men kan ju vara lite olika på hur högtalarna är utformade ändå. På min ng900 och og9-3 så har det inte varit problem att få i vanliga 6x9" i alla fall. Är lite osäker på vilket ohm-tal och watt som originalhögtalarna har men angående att andra 6x9",or låter skit så kan det antagligen ha att göra med att stereon helt enkelt inte orkar driva dom riktigt. Eller om du fyllde högtalarna med metallspån då om du var tvungen att såga upp hålet?   

För det är ungefär som du säger men tvärtom. Alltså det finns ett slutsteg som får signal genom den runda kontakten på originalstereon men det driver dörrhögtalarna. Bak och fram drivs det av stereons inbyggda slutsteg.

Slutsteget finns innanför klädseln på vänster sida av sittbrunnen på passagerarsidan. Alltså på höger sida "bakom" ACC,n om vi säger så.

Om bilen har slutsteg och högtalare i dörrarna fram beror på om den är utrustad med "lilla" eller "stora" ljudsystemet (AS2/AS3). Har den inte stora ljudsystemet så finns inget externt slutsteg och då heller ingen tillhörande kabel med rund kontakt.

Tack för ditt svar, det är säkert 6x9or men fick dem endå inte att passa riktigt så fick böja lite plåt, fel av mig att skriva såga när jag klippte å böjde plåten. Jaja i vilket fall så är jag tacksam för ditt svar  fick lite klarhet om slutstegs biten, tror inte jag har några högtalare i dörrarna vilket kan leda till varför jag inte hittade någon rund slutstegskabel.

Edit: Tror du det finns någon chans att dem förberett med ett slutsteg utifall man hade velat uppgradera till ett större paket, eller fixar dem det på plats isåfall?

Senast redigerat av mrtmontana (3 augusti 2013)

K0NG0
3 augusti 2013 · 27 Inlägg

mrtmontana skrev:
Edit: Tror du det finns någon chans att dem förberett med ett slutsteg utifall man hade velat uppgradera till ett större paket, eller fixar dem det på plats isåfall?

Troligen inte. hmm Men har du lite tur så kan det finnas fördragna kablar dit från dörrarna. smile  Verkar variera från bil till bil hur mycket som är fördraget.

Saab 9-3X "Skogsmulle" (2010)
Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang